Band logo maken

Alles over het ontwerpen van werkstukken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Colinde
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: vrijdag 21-02-2014, 22:08
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Band logo maken

Bericht door Colinde »

Ik heb van een muziekband (uit Amerika) de vraag gekregen of ik hun logo kan maken in zilver en, voor verkoop aan fans, ook in een goedkoper materiaal.

Als ik dit tegen een mooi prijsje kan regelen volgen er waarschijnlijk nog meer bands (uit andere landen) die dat ook willen! Dus ik zou deze opdracht graag willen krijgen.

Iemand enig idee hoe dit in z'n werk gaat en waar ik dan moet zijn of hoe ik dit aan moet pakken?? En dat goedkopere materiaal is dat meestal een soort van tinlegering?
Zoveel vragen want ik heb geen idee hoe ik dit aan moet pakken :ohno:
:thx:
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Band logo maken

Bericht door Abo »

Wel, daarom moet je een prijs bepalen hoeveel dat ding mag kosten, in welke prijsklasse je mag rekenen.
Daarom is communicatie zo belangrijk EN (!!!) schriftelijk in tweevoud bevestigen.
Nee, dit is geen grap, echt niet.
Die mensen weten goed genoeg waarom ze een bepaalde persoon kiezen in het buitenland.

Voor dat item moet je een kostenplan opmaken. Een raming van al je producten, werkuren, administratieve kosten en materialen die je nodig hebt ook elektriciteit die je benut.
Je reisonkosten, aankoopkosten om materialen te gaan halen, verzendingskosten, werk dat je moet uitgeven (zetten bv), je uurloon, eventueel copyrights, exportkosten om het tot ginds te krijgen.
Al je kosten zorgvuldig opschrijven en inbrengen.
Hoe groter het aantal items wordt hoe meer expliciet al die kleine details worden.

Dan moet je bekijken of je dit aantal aankunt, of je toekomstige bestelling verwerken kunt, of je het alleen kunt bolwerken.
Misschien moet je iemand erbij nemen die ook zijn moeite betaald wil zien.
Aankoop van apparaten overwegen.
Als je dat niet doet komen al die dingen op je af en heb je ze zelf te betalen.

De legering hangt af van de kostprijs per stuk en van de kwaliteit die er verwacht wordt van dat item waarbij we opnieuw bij punt één komen zijnde communicatie.


Ik wil je geen angst inboezemen maar dit soort dingen hebben planning nodig.
Je hebt heel veel werk voor je en ik hoop van harte dat het je lukt, ga ervoor! :thumbsup:
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Band logo maken

Bericht door @tjuh »

indien het logo niet te ingewikkeld is kan je het maken van een mal overwegen.
tevens kan je de band ook voorleggen dat er niet een erg groot prijsverschil zit tussen een zilveren of onedel metalen afdruk (zeker bij grotere aantallen) en dat de fan liever een hoger bedrag neerlegt voor een zilveren object dan een onedel metalen. want de kostprijs zit eerder in je afwerking/verzending dan in grondstofprijs.

en ervaring leert dat je beter bij de 1ste zending (zilveren en onedel object) de gewone prijs rekent (vaak rekenen ze op korting vanwege de aan jou voorgespiegelde toekomstige opdrachten) en dat je ze daarna "korting" geeft alszijnde dat het dan stuksprijs wordt omdat ontwerpkosten/malkosten niet zo snel meer gemaakt worden (btw bij maken mal altijd het origineel in jouw bezit houden, mocht je een nieuwe mal moeten maken dan kan dat weer van het origineel zodat je geen kwaliteits-/maatverlies krijgt).
Gebruikersavatar
Colinde
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: vrijdag 21-02-2014, 22:08
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Band logo maken

Bericht door Colinde »

Dank je Abo en Atjuh voor jullie reacties.

Ik zat er inderdaad aan te denken om het origineel gewoon zelf te maken (is geen moeilijk logo) en daar een mal van te laten maken. En dan de benodigde aantallen laten gieten bij een bedrijf.

Met de copyright en dergelijke ben ik al op de hoogte omdat ik al voor meerdere bands logos heb gemaakt maar dan gewoon in zilver en dat waren er maximaal een stuk of tien over een bepaalde periode.
Maar tegenwoordig krijg ik steeds vaker het verzoek om er een bij te maken. Ene keer van de ene band, andere keer van een andere. Niet voldoende aanvraag om meteen grote aantallen te laten maken.
Nu kreeg ik dus wel de vraag of ik er in een keer meerdere kan maken (bg 50 in zilver) en een X aantal van een (goedkoper) ander metaal welke je vaak ziet bij de merchandise. Maar ik weet niet wat dat voor een metal/legering dat is.

Nu was de vraag dus van de band wat zoiets zou gaan gaan kosten.
Dit wordt de eerste keer voor de band dat ze sieraden gaan verkopen en ze weten dus niet hoe dat in z'n werk gaat en wat de kosten zijn.
Helaas weet ik dat ook niet :bloos:

Ps ik ben bekend bij de band omdat ik voor een recording company al eerder een opdracht heb gemaakt en de band zelf ontmoet heb. Vandaar dat ze het aan mij vroegen en niet aan een juwelier in america. b;)
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Band logo maken

Bericht door Abo »

Wat het moet worden draagt ook mee welk materiaal te gebruiken is.
Als het op de huid gedragen is hen je niet graag dat het afgeeft of verkleuren zal (een ring bijvoorbeeld)
Duits zilver zou daar een optie kunnen zijn (er zit geen zilver in deze legering) maar ik weet niet of je dit zelf kunt gieten.
Ik ken enkel het plaatmateriaal en dat laat zich moeilijk (met de vlam) smelten.
Met een smeltoven is een betere optie als je die hebt.

Verder heb je tombak, nordic gold ...
Hier heb je een lijstje b;)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_alloys
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Band logo maken

Bericht door Erika »

Alpaca bedoel je abo

ik zou ook even kijken hoe het zit met wetgeving, waarborg etc aldaar.

Volgens is die hele goedkope meuk, die ringetjes van een paar euro, (six, bijou brigitte etc) van een tinlegering gemaakt
En dan verchroomd oid



Maar wat atjuh zegt de kosten van zilver zijn niet zo extreem hoog, het is meer het werk wat je eraan hebt wat de kosten maken:
Dus als je laat gieten, de gietkoppen, de giethuid etc afwerken, onderdelen eraan soleren etc


Is het een idee om het net als munten te slaan?!
Heb je in eerste instantie flinke kosten voor de stempels maar dan kun je er tig maken. Probleem dan is dat zij niet weten hoe en wat en of ze het wel gaan verkopen. En of je de kosten deeld door 10 stuks of 1000
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Band logo maken

Bericht door Briolet »

Colinde schreef:…En dan de benodigde aantallen laten gieten bij een bedrijf.
…ander metaal welke je vaak ziet bij de merchandise. Maar ik weet niet wat dat voor een metal/legering dat is.
Als je het laat gieten, dan zou ik gewoon de gieterij vragen welke metalen zij naast zilver verwerken. Zij zullen vast wel een goed voorstel hebben.

Colinde schreef:…Vandaar dat ze het aan mij vroegen en niet aan een juwelier in america. b;)
Of omdat er in America alleen een snackbar en bakker zitten. Voor een juwelier moet je naar Venlo of Venray. b:D
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Band logo maken

Bericht door Willem Parel »

Waarom alles in eigen hand nemen, ik zou ook eens bij een dergelijk bedrijf prijsopgaaf vragen.
Ik heb even gegoogled maar er zijn meer van dit soort bedrijven in Duitsland.
http://www.mein-logo.com/sonderanfertigungen/
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Colinde
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: vrijdag 21-02-2014, 22:08
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Band logo maken

Bericht door Colinde »

Dank jullie. Ik ga inderdaad maar eens wat navraag doen bij enkele bedrijven die hier meer van weten.
Dank je Willem voor de link!
En Briolet: lol.... Amerika met hoofdletter en "k" natuurlijk op z'n Nederlands. :schaam:
Iets teveel Engels getypt de laatste tijd. :tonguit:
Plaats reactie