Tulpvormige ring met steen

Alles over het ontwerpen van werkstukken
Plaats reactie
Nanou
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 37
Lid geworden op: zondag 19-02-2012, 16:11
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Tulpvormige ring met steen

Bericht door Nanou »

Ring KG.jpg
Ring KG.jpg (12.68 KiB) 10196 keer bekeken
Hallo,

Ik heb de vraag gekregen om zo'n soort ring te maken. Zelf heb ik weinig tot geen ervaring met het zetten van stenen. Ik twijfel dus om de opdracht te weigeren maar vind het wel jammer om een klant te moeten afwijzen en de uitdaging niet aan te gaan.

Daarom graag toch jullie idee van aanpak van dergelijke ring? Misschien dat ik dan wel meer weet hoe eraan te beginnen.

Bedankt!
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Tulpvormige ring met steen

Bericht door Briolet »

Het is wel zo vriendelijk voor de andere lezers om even het deel van het plaatje waar het om gaat, er uit te knippen en alleen dat te plaatsen.
Ring%20KG.jpg
Ring%20KG.jpg (1.56 KiB) 10166 keer bekeken
Dan valt je hier ook zelf op dat je eigenlijk weinig kunt herkennen van datgene waar het om gaat. Drie pootjes? zelfs dat zie ik niet goed.
Nanou
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 37
Lid geworden op: zondag 19-02-2012, 16:11
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Tulpvormige ring met steen

Bericht door Nanou »

Pardon Briolet dat u naar iets meer dan de ring zelf moest kijken.

Het is een foto die ik zelf doorgestuurd heb gekregen, wat bewerkt heb om het zo duidelijk mogelijk te krijgen en daarmee moet ikzelf het ook doen.

Iemand wel een constructieve feedback?
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Tulpvormige ring met steen

Bericht door Abo »

Ik zou je graag willen helpen net als briolet ook maar er is echt iet veel van de ring te zien.

Voel je niet aangevallen, we hebben allemaal dezelfde bedoeling, dat is helpen en raad geven.
Ik heb hem net ook uitvergroot maar veel kan ik ook niet vertellen buiten dat het drie bolletjes lijken waar iets tussen zit.

Hulp.jpg
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Re: Tulpvormige ring met steen

Bericht door Precious Art »

Nanou,
Voor je de opdracht aanneemt, heb je toch wat meer informatie nodig.
Vraag betere foto's, maten e.d aan de opdrachtgeefster.
Zonder is het ook moeilijk te bepalen hoeveel materiaal er in gaat zitten en hoe duur het dus gaat worden.

Verder is het natuurlijk ook: Is het een ring die door een andere goudsmid is gemaakt. Is hij bij een juwelier gekocht, is het een merk?
Soms is het goedkoper om in de winkel een nieuwe te kopen dan er een na te laten maken.
(plus dat er ook auteursrechten op kunnen zitten)

Zelf maak ik nooit zomaar iets exact na. Het kan een inspiratie zijn voor een soortgelijke ring.
Dat doe ik dan weer wel, meer geheel exact niet.
Je hebt dan ook nog de kans dat ze achteraf het toch niet helemaal het zelfde vinden.
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Nanou
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 37
Lid geworden op: zondag 19-02-2012, 16:11
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Tulpvormige ring met steen

Bericht door Nanou »

Het is ook niet de bedoeling om exact dezelfde ring te maken, want dat doe ik ook nooit. Wel eentje in die stijl.
Ik vroeg mij gewoon af of iemand wist welk soort zetting dit zou kunnen zijn en hoe dit aan te pakken. Het leek mij de vorm van een tulp met een steen erin.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Tulpvormige ring met steen

Bericht door Abo »

Het lijkt op een zware vorm van griffenzetting waarbij de dikte van de griffen zorgt voor de stevigheid.
Drie rechtopstaande griffen die druppelvormig eindigen .....schat ik zo.
Het is echt niet duidelijk te zien, dat is mijn beste gok.

Normaal worden de griffen met elkaar verbonden met een dunne ring om meer stevigheid te geven aan die griffen.
Die ontbreekt hier omdat de griffen zelf buitenmaats groot zijn.
Wat materiaal het is weet ik niet maar zilver zal toch heel sterk bewerkt moeten worden om in de koude bewerking zijn hardheid te halen om genoeg steun te geven aan die zetting.
Bij 14K goud zit dat wel snor, platina en palladium zijn helemaal geen probleem.

Succes ermee!
Nanou
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 37
Lid geworden op: zondag 19-02-2012, 16:11
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Tulpvormige ring met steen

Bericht door Nanou »

Bedankt Abo, daar kan ik al wat mee. Ik ga nog wat extra info vragen aan de klant en eventueel voor een deel uitbesteden aan een zetter.
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Re: Tulpvormige ring met steen

Bericht door Janna »

Hoi, ik heb even meegelezen en zou denken dat het een soort klemzetting is. De steen valt tussen de drie dikke pootjes. In de pootjes is een inkeping gevijld of gefreesd. Je peutert de steen ertussen en knijpt en/of buigt de poten naar elkaar toe mvb tangetjes. Eventueel met hamer en pons gezien de dikte. Het moeilijke is dan de pootjes op dezelfde hoogte in te fresen/vijlen zodat de steen mooi recht zit.
Je kunt nog vragen welke vorm de steen had. Driehoekig misschien?

Misschien kun je de klant voorstellen je eigen ontwerp te maken op basis van deze (vage) foto. Dan kun je er leuk een eigen draai aan geven. En duidelijk erbij zeggen dat het niet exact dezelfde ring wordt. (de klant is hem zeker kwijtgeraakt?) Als je het brengt als een nieuwe variant op de oude ring, vind de klant het vast ook juist leuk en spannend wat jij ervan gaat maken! :)

Ik denk dat als je de pootjes vrij dik maakt, dat het zelfs nog wel van zilver kan. Maar misschien gaat dit toch te makkelijk verbuigen... Lastig te voorspellen. Als de klant zilver wilt, zou ik er een niet te dure steen in aanraden. Dan is het nog eens te vervangen, mocht de ring een keer een goede tik krijgen! Witgoud is sowieso steviger en moet kunnen.

Succes!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Tulpvormige ring met steen

Bericht door Erika »

probeer in zilver anders argentium. hoef je niet te soldere maar kun je wellen en is veerkrachtiger
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie