Gedraaid draad?

Alles over het ontwerpen van werkstukken
Plaats reactie
Alicia91
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: zaterdag 19-12-2015, 20:38
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Gedraaid draad?

Bericht door Alicia91 »

Wie weet hoe je deze gedraaide structuur kunt maken?
Zoals het eerste ringetje op deze ring..
image.png
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Gedraaid draad?

Bericht door @tjuh »

ik denk het gemakkelijkst een kerndraad pakken en daaromheen een andere draad wikkelen, de kerndraad eventueel voor de stevigheid laten zitten zeker bij zilver.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Gedraaid draad?

Bericht door Willem Parel »

Koorddraad kun je op twee manieren maken, eerste door ronddraad door de wals te halen en iets te pletten, daarna heel goed en regelmatig gloeien, dan het ene eind in de bankschroef en het andere eind in een eenvoudig handboor machientje en draaien maar. ( je tordeert de draad)
Nadeel bij deze methode is dat als het niet regelmatig gegloeid is dat het patroon ook onregelmatig wordt.
Tweede nadeel is dat de draad steeds weer harder wordt en als je te ver gaat dat het breekt, dus tussendoor gloeien is vaak noodzakelijk.

Een twwede methode is een dubbele draad pakken, dus een lange draad eerst gloeien, dan dubbel knikken op de helft, de twee losse eindjes in de bankschroef en bij het knikje in de boor machine stoppen ( eerst even goed aanknijpen met de tang) en daarna draaien maar.
Deze methode geeft mooiere koord en het breekt niet zo snel.
De dikte van de draad moet natuurlijk dunner zijn dan het beoogde koord omdat je de draad dubbel neemt.
Een derde manier kan zijn als je gewoon vierkante draad trekt en dat tordeerd, maar dan worden de groeven minder diep.

Die op de foto lijkt mij overigens een gewikkelde draad, dit doe je door de draad op een dun staafje te wikkelen, staafje weer in dat zelfde boormachientje , het ende van de draad bij de kop insteken, draad dwars op het staafje buigen en draaien.
Je wikkeld nu allemaal oogjes, die je rond kun zetten als een ring en dan aan de binnenkant afsolderen.
Staafjes van diverse dikte zijn te bestellen bij Bijou Moderne onder de naam tamponstaal.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Re: Gedraaid draad?

Bericht door Jannek »

Ik zag dit filmpje langs komen op youtube. Ik heb het niet helemaal uit gekeken, maar hij leek me toepasselijk in dit topic
http://youtu.be/37yIhISxB7c
Plaats reactie