zilveren rammelaar

Alles over het ontwerpen van werkstukken
Plaats reactie
anne1959
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: zondag 17-04-2016, 11:20
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

zilveren rammelaar

Bericht door anne1959 »

Hallo. Ik wil graag voor mijn eerste kleinkind een rammelaar maken. Heeft iemand hier ervaring mee of een patroon zodat ik een basis heb om te beginnen. Ik maak hem niet na.
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: zilveren rammelaar

Bericht door Sun »

Wat is precies je idee? Ouderwets, modern? Steel met één bol? Of twee? Of een victoriaanse met hangende belletjes?
(google eens op "silver rattle" en je ziet er een heleboel.... )
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
theo
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 30
Lid geworden op: donderdag 06-03-2014, 20:08
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: zilveren rammelaar

Bericht door theo »

Hallo Anne,
Op mijn site staan 2 foto`s van een rammelaar met bijtring die ik in de loop der jaren ook voor mijn kleinkinderen heb gemaakt.
Je mag ze rustig namaken geen probleem. http://www.dezilversmid.wordpress.com.

Theo.
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: zilveren rammelaar

Bericht door Stéfan »

reactie komt een maand na de vraag, maar u zou iets kunnen maken als een muziekbol aan een steeltje? Als u niet weet wat dit is. dat is een zilveren bol die vaak aan een lang touw hangt om de nek van de moeder in spé, er gaat namelijk een verhaal rond dat als de moeder loopt de bol dan muziek maakt en dat de baby daar op af komt in de buik wat een stuitligging zou voorkomen. weet niet of het waar is maar het bolletje maakt wel een heel lief geluid

hieronder een snelle uitleg van hoe dat ongeveer gaat mocht u dat nog niet weten


twee halve bollen van zilver slaan, twee kleinere halve bollen van onedel ( alpaca bijvoorbeeld ) dan de zilveren bollen allebij de rand ( die natuurlijk helemaal hobbelig loopt ) afschuren totdat de twee netjes op elkaar passen en dat de hoogte net zo breed word als de breedte. dan de twee halve alpaca bollen afzagen en -schuren totdat ze netjes in de halve zilveren bollen passen, dan moet u een soort "snaren" zagen in de twee alpaca bollen. dan kunt u eerst de 2 alpaca delen in de halfronde zilveren bollen solderen ( dus dat u twee halve bollen van zilver hebt met een halva alpaca bol er in gesoldeerd ) dan weer afschuren totdat het alpaca en het zilver gelijkloopt. en dan een klein stukje zilver vierkant buis in het holletje van één van de 2 halve bollen leggen, de andere halve bol er bovenop en dan dicht solderen.


gewoon zomaar een idee. wel een supermooi idee om een rammelaartje te maken, zou ik ook nog eens willen doen. maar heb het voorlopig nog even niet nodig. maar het is voor mij een mooie toekomst plan b;)
Plaats reactie