Materiaaldikte zilveren amband

Alles over het ontwerpen van werkstukken
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Bericht door ErwinG »

Willem Parel schreef:Wat een aso hè Erwin... b;) om even na zoveel noeste arbeid even zo'n mooie armband onder je neus te wrijven....
Jeetjemina Peter, wat een mooie armband, plaatst ie zo even tussen neus en lippen door.... 00O
Nou nee, ik zat me meer af te vragen hoe je zo een klomp metaal in vrédesnaam heet genoeg krijgt om te solderen ;-)
Afbeelding
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Bericht door peterspanje »

Willem schreef Jeetjemina Peter, wat een mooie armband, plaatst ie zo even tussen neus en lippen door.... 00O

Als je er over nadenkt, en als ik mijn Lindsay binnen heb, was dit een ideaal project geweest om te graveren, drie speelse zonnetjes en een ster 8) kan niet wachten!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Bericht door Erika »

Peter..... mag ik een klein zaadje van die geldboom uit jouw tuin?
Ik wil ooj lindsay , maar ook ik wil eten en drinken enzo....
Mss met een klein kiempje van die boom van jou gaat dat straks makkerlijker, als het geld geoogst kan worde.


mooie band
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Bericht door ErwinG »

peterspanje schreef:Als je er over nadenkt, en als ik mijn Lindsay binnen heb, was dit een ideaal project geweest om te graveren, drie speelse zonnetjes en een ster 8) kan niet wachten!
Deze?

Afbeelding

Geen wonder dat je graveerstekers te koop staan b:D
Afbeelding
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Bericht door @tjuh »

hoelang kan je graveren met 1 zo'n slagroomspuitpatroon aan gas?
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Bericht door peterspanje »

Geen idee maar ik hang er een compressor aan 8)
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Bericht door peterspanje »

Erwin, ik heb de classic besteld, nog steeds een hoop geld maar de helft goedkoper!

Erica, geen geld boompje, nooit gehad ook, ik heb er gewoon hard voor moeten werken, 16 uur per dag :| ik heb wel veel bomen staan, maar die produceren mango's sinaasappels advocados perziken granaat appels vijgen pruimen en citroenen, maar geld heb ik er nog nooit aan zien hangen :zwaai:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Bericht door Erika »

Als ik 16 uur per dag werk 6 dagen per week dan ga ik dood helaas..... mijn lijf vind dat niets . Dus we doen het met 12 uur per dag. en dan maar als ondernemer :)

jammer dat je geen boom hebt voor me met geld hahaha.
mocht je lindsay zat zijn,,..... ik houd me aanbevolen :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Bericht door peterspanje »

Erwin schreef
"Nou nee, ik zat me meer af te vragen hoe je zo een klomp metaal in vrédesnaam heet genoeg krijgt om te solderen ;-)"

Bloed zweet en tranen! Het is niet makkelijk, maar met twee branders, een sievert met een grote kop op propaan en de little torch met de grootste naald die ik heb, 1.5 mm
ruimhartig met het anti firescale spul insmeren, Goed voorverwarmen met de sievert en dan vlug de little torch erop, schoonmaken in het zuurbad, weer anti firescale er op met de schilders kwast, en vervolgens tegelijkertijd tijd met de twee branders goed heet stoken, zodat alle restjes soldeer goed gevloeit hebben.
Ik geef toe het is niet de makkelijkste job, mocht je het geluk hebben een oven te bezitten, dan is het denk ik een stuk makkelijker!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Bericht door Willem Parel »

@tjuh schreef:hoelang kan je graveren met 1 zo'n slagroomspuitpatroon aan gas?
Het apparaat op de afbeelding is een Palm Control, de Foot Control werkt geloof ik niet met zo'n patroon.
De Lindsay vraagt ontzettend weinig lucht, hij werkt zelfs als je het slangetje in je mond doet en blaast.
Ik denk dat hij verrassend lang met zo'n patroon doet.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Bericht door ErwinG »

Ik ben druk bezig aan poging 2. Nu ja, druk....

Ik heb weer een ring gemaakt als basis voor de steen. Nu maar éérst de zetpootjes erop gezet...
20160612_203044.jpg
En dan de twee grote delen er aan vast.
20160612_210418.jpg
Da's de status van gisteren, later deze week hoop ik er nog wat tijd aan te kunnen besteden 8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Bericht door ErwinG »

peterspanje schreef:Bloed zweet en tranen! Het is niet makkelijk, maar met twee branders, een sievert met een grote kop op propaan en de little torch met de grootste naald die ik heb, 1.5 mm
ruimhartig met het anti firescale spul insmeren, Goed voorverwarmen met de sievert en dan vlug de little torch erop, schoonmaken in het zuurbad, weer anti firescale er op met de schilders kwast, en vervolgens tegelijkertijd tijd met de twee branders goed heet stoken, zodat alle restjes soldeer goed gevloeit hebben.
Ik geef toe het is niet de makkelijkste job, mocht je het geluk hebben een oven te bezitten, dan is het denk ik een stuk makkelijker!
Ja, een oventje lijkt me ook wel wat :-) Of meer vaardigheid met de branders die ik heb, dat zou ook wel helpen denk ik. Ik gebruik puntje #5 op de LT. En terwijl ik dit plaatje opzocht om de diameter te bepalen...
LT_Tip sizes.JPG
...viel mij de "Brazing Capacity Copper Pipe" kolom op. Met een tip #5 zou je dus een koperpijp van 5/16" - 5/8" (8 tot 16mm) heet genoeg moeten kunnen stoken om te solderen.

De diameter van de #5 tip is 0.029" = 0,74mm. Mmmmm. Da's wel heel klein vergeleken met de jouwe b;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Bericht door Cees »

Als je veel warmte nodig hebt zou je natuurlijk ook kunnen overwegen om in je oventje van gasbetonblokken (wat ik gebruik om te smelten) kunnen solderen.
Dit geeft als je hem zo klein mogelijk maakt heel veel stralingswarmte.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Bericht door Stéfan »

peterspanje schreef:Erwin schreef
"Nou nee, ik zat me meer af te vragen hoe je zo een klomp metaal in vrédesnaam heet genoeg krijgt om te solderen ;-)"

Bloed zweet en tranen! Het is niet makkelijk, maar met twee branders, een sievert met een grote kop op propaan en de little torch met de grootste naald die ik heb, 1.5 mm

misschien met de "smeltbranderkop" van little torch? zijn vrij duur, €50 ex btw bij BM. had bij mijn marktplaats aankoop de smeltbranderkop er al bij zitten :tandpasta:

anders misschien met een grote soldeerbrander? werken op propaan en perslucht en geven een heerlijk grote vlam, erg fijn als je wilt omsmelten.
qua prijs zou je ongeveer even duur uit zijn ( grote propaanbrander kan iets van 2 tientjes meer kosten ) maar het verschil is een koperen buisje van 10 á 15 cm met branderkopje, of een joekel van een brander
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Bericht door ErwinG »

Stéfan schreef:misschien met de "smeltbranderkop" van little torch? zijn vrij duur, €50 ex btw bij BM. had bij mijn marktplaats aankoop de smeltbranderkop er al bij zitten :tandpasta:

Anders misschien met een grote soldeerbrander? Werken op propaan en perslucht en geven een heerlijk grote vlam, erg fijn als je wilt omsmelten.
Ja, dat zijn beide opties. Ik vind die LT brander veel te duur (mijn Little Tolch met 5 brandertips heeft me maar de helft van dat bedrag gekost b:D ) Ik denk er heel hard aan om tip #1 te voorzien van een groter gat (1mm ofzo) en deze dan te gebruiken voor het grotere werk. Tip #1 en #2 gebruik ik toch niet met propaan. Nadeel van de LT is dat ik dure wegwerpcylinders gebruik voor de zuurstof. Een grote(re) propaanbrander is in dat opzicht een stuk aantrekkelijker.

Bedankt voor het meedenken 8)
Afbeelding
Plaats reactie