Materiaaldikte zilveren amband

Alles over het ontwerpen van werkstukken
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Bericht door peterspanje »

Erwin, een zuurstof concentrator verdient zich toch snel terug? Ik weet niet wat een wegwerp cilinder kost, maar er zit weinig zuurstof in, dus die moet je nog al eens vervangen neem ik aan?
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Bericht door ErwinG »

peterspanje schreef:Erwin, een zuurstof concentrator verdient zich toch snel terug? Ik weet niet wat een wegwerp cilinder kost, maar er zit weinig zuurstof in, dus die moet je nog al eens vervangen neem ik aan?
Ik denk dat je mijn omzet een beetje overschat ;-)

Ik heb nu in de afgelopen 12 maanden voor €50 aan zuurstof verbruikt (€25 per cilinder van 100 liter). Dat valt dus op zich wel mee, maar dat komt omdat ik twee branders gebruik; de LT en een Butaan/ Propaan brander (alweer een blog: More Power (and lower oxygen bill)... je zou haast zeggen dat ik meer schrijf dan soldeer...)
20160421_125829.jpg
Alhoewel... De LT gebruik ik de laatste tijd steeds vaker; misschien toch maar eens omkijken naar een zuurstofconcentrator. Luxe-problemen ;-)
Afbeelding
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Bericht door peterspanje »

Misschien kan je contact opnemen met de technische dienst van een ziekenhuis of andere instelling en vragen of ze een zuurstofconcentrator hebben staan? Zoniet vraag of ze contact op nemen zodra er eentje vervangen wordt

Als zo'n apparaat minder dan x zuurstof levert, mag hij niet meer gebruikt worden voor long patiënten, maar voor jouw soldeerwerk kan hij nog jaren mee, met een beetje mazzel heb je het voor een prikkie 8)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Bericht door Erika »

je moet een gereviseerde zoeken, heb ik indertijd ook gedaan, was geloof ik 175 euro kwijt en heb m nog staan.
Altijd zuurstof, geen gemiep dat het altijd op zaterdagochtend op is als het zuurstofbedrijf waar contract loopt dicht is...
Zoek even op marktplaats

ik haalde m toen bij farmadomo vandaan, geen idee of ze dit nog doen, reviseerde tweedehands verkopen, maar vragen is altijd optie.
ik heb m in 2009 gehaald
martkplaats trouwens ook een goede voor deze
Ik gebruik eigenlijk alleen maar de LT
Mijn handbranders liggen te verstoffen, alleen met cursus worden die sporadisch gebruikt
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Bericht door Stéfan »

ErwinG schreef: Ja, dat zijn beide opties. Ik vind die LT brander veel te duur (mijn Little Tolch met 5 brandertips heeft me maar de helft van dat bedrag gekost b:D ) Ik denk er heel hard aan om tip #1 te voorzien van een groter gat (1mm ofzo) en deze dan te gebruiken voor het grotere werk. Tip #1 en #2 gebruik ik toch niet met propaan. Nadeel van de LT is dat ik dure wegwerpcylinders gebruik voor de zuurstof. Een grote(re) propaanbrander is in dat opzicht een stuk aantrekkelijker.

Bedankt voor het meedenken 8)
wat voor little torch heeft u dan? ik heb een little torch met een drukregelaar die op een navulbare grote zuurstofcylinder moet, een tank die 150 kost bij de eerste aanschaf, maar dan telkens als hij leeg is kost het maar 30 euro om hem te hervullen, en je schijnt er praktisch een jaar of meer mee te kunnen doen.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Bericht door ErwinG »

Stéfan schreef:wat voor little torch heeft u dan?
Heel beleefd, maar zeg maar 'je'. Dan voel ik me minder oud ;-)

Nu ja, de Little Torch zal hetzelfde zijn, het verschil zit 'm in de drukregelaar. Ik heb de uitvoering voor wegwerp cylinders. Details vind je hier.
Afbeelding
Stéfan schreef: ik heb een little torch met een drukregelaar die op een navulbare grote zuurstofcylinder moet, een tank die 150 kost bij de eerste aanschaf, maar dan telkens als hij leeg is kost het maar 30 euro om hem te hervullen, en je schijnt er praktisch een jaar of meer mee te kunnen doen.
Ik ben voor de compactere uitvoering gegaan. Je ziet de flessen nog net achter de slangen onder de stavelij hangen op de foto in mijn eerdere post. De initiële uitgave is een stuk lager, maar het nadeel is dus wel dat het gas een stuk duurder is omdat je steeds een nieuwe fles nodig hebt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Bericht door ErwinG »

Erika schreef:je moet een gereviseerde zoeken, heb ik indertijd ook gedaan, was geloof ik 175 euro kwijt en heb m nog staan.
Altijd zuurstof, geen gemiep dat het altijd op zaterdagochtend op is als het zuurstofbedrijf waar contract loopt dicht is...
Zoek even op marktplaats

ik haalde m toen bij farmadomo vandaan, geen idee of ze dit nog doen, reviseerde tweedehands verkopen, maar vragen is altijd optie.
ik heb m in 2009 gehaald
martkplaats trouwens ook een goede voor deze
Ik gebruik eigenlijk alleen maar de LT
Mijn handbranders liggen te verstoffen, alleen met cursus worden die sporadisch gebruikt
Bedankt voor de tips. Ik zal eens kijken of ik een aantrekkelijk geprijsd exemplaar tegenkom. Het heeft geen haast want ik heb nog een flesje liggen, dus kan nog wel een paar maanden vooruit :-)
Afbeelding
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Bericht door ErwinG »

peterspanje schreef:Misschien kan je contact opnemen met de technische dienst van een ziekenhuis of andere instelling en vragen of ze een zuurstofconcentrator hebben staan? Zoniet vraag of ze contact op nemen zodra er eentje vervangen wordt

Als zo'n apparaat minder dan x zuurstof levert, mag hij niet meer gebruikt worden voor long patiënten, maar voor jouw soldeerwerk kan hij nog jaren mee, met een beetje mazzel heb je het voor een prikkie 8)
Dat is misschien nog wel de aantrekkelijkste oplossing :-)
Afbeelding
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Bericht door Stéfan »

peterspanje schreef:Misschien kan je contact opnemen met de technische dienst van een ziekenhuis of andere instelling en vragen of ze een zuurstofconcentrator hebben staan? Zoniet vraag of ze contact op nemen zodra er eentje vervangen wordt

Als zo'n apparaat minder dan x zuurstof levert, mag hij niet meer gebruikt worden voor long patiënten, maar voor jouw soldeerwerk kan hij nog jaren mee, met een beetje mazzel heb je het voor een prikkie 8)
maakt het nog uit of het een bepaald model is of een bepaalde aansluiting heeft? want het is een goede tip.

wat verstaat u onder 'prikkie'?
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Bericht door peterspanje »

Ik denk dat de gezondheids instelling, ziekenhuis, verzorgings tehuis, hospice etc wil de inruilwaarde ervoor hebben, wat de inruil waarde is? Ik zou gewoon eens gaan praten met de technische dienst van zo'n instelling, wees gewoon open over het doel waarvoor je het gaat gebruiken, het helpt misschien ook om te vertellen dat je een startende goudsmid ben.
Hebben ze er niet een voor hande vraag of ze je in de toekomst een telefoontje kunnen geven.

Aan het apperaat zal je niet veel te hoeven doen, de druk is hooguit 2 bar, op je tuinslang staat minstens 5 bar, dus daar hoef je niet je eigen druk over te maken, wat zeepsop helpt altijd om eventueel een aansluiting lek te vinden.

Ik hoor dat ze gereviseerd worden verkocht, je kan je afvragen wat er in hemelsnaam aan gereviseerd kan worden? Afstoffen ofzo? In de medische wereld moeten ze een zeer hoog percentage zuurstof afgeven, om te solderen heb jij geen 95% of zo nodig.
Je zal er wat moeite voor moeten doen, maar het zal je behoorlijk kunnen schelen in de aanschafprijs!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Bericht door Erika »

http://link.marktplaats.nl/m1061143079
maarre waarom zo enorm moeilijk doen en niet gewoon even marktplaats in de gaten houden, als je nu opschiet .....dit is een mooi prijsje
http://shop.inogenone.eu/nl/concentrato ... entrators/ ff contact met hun zoeken anders
(google is je vriend)
Kijk ook eens in de glaskralen wereld, daar kwam het bij mij in ieder geval vandaan :)



ik neem aan dat ze ale filters van binnen vervangen etc.
maar wat exact weet ik niet, ik weet alleen dat ik m niet meer medisch mag gebruiken
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Bericht door peterspanje »

Nou dat is een koopje, als tie werkt, gelijk kopen denk ik!
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Bericht door ErwinG »

Nu ja, slechte timing. Ik laat deze even gaan, maar ga er denk ik in de toekomst eens naar kijken :-) Ik schat zo rond de tijd dat de huidige voorraad zuurstof op is :mrgreen:

Hier was ik gebleven. De streepjes die ik in het midden gezet had, stonden blijkbaar niet in het midden {zucht}
20160629_191034.jpg
De twee uiteinden aan elkaar solderen...
20160629_191807.jpg
...en van twee koperdraden een koperen kabel maken, en deze ovaal walsen.
20160629_211633.jpg
De uiteinden van de kabel solderen, en twee krullen maken:
20160629_213231.jpg
En wederom solderen.
20160629_213911.jpg
Lengte controleren (hij is nu 2cm langer dan ik nodig denk te hebben).
20160629_214957.jpg
Twee centimeter inkorten, rondbuigen om de triboulet, en steentje zetten.
20160629_222546.jpg
20160629_222558.jpg
De steen rust nog niet helemaal lekker - hij loopt in het midden nog wat aan tegen de ring.
20160629_222832.jpg
Voor ik de steen vast zet, de pootjes nog wat verfraaien en de armband schoon schuren. Dan is hij klaar om gepast en gekeurd te worden. Ik zit nog een beetje met de afmeting van de opening in de armband. Kon daar geen tabel voor vinden. De armband is 20 cm, en de afstand tussen de pootjes nu 2 cm. Dat lijkt me nog wat krap. Zijn daar richtlijnen voor?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Bericht door Cees »

Hoi Erwin ziet er fraai uit.

Ik heb alleen een puntje van commentaar, alles is in het platte vlak gesoldeerd en daarna ga je de armband rond zetten.
Hierdoor loop je het risico dat ongewild de rusting voor je steen, die een vlakke ondergrond heeft, iets rond mee buigt
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Materiaaldikte zilveren amband

Bericht door ErwinG »

Cees schreef:Hoi Erwin ziet er fraai uit.

Ik heb alleen een puntje van commentaar, alles is in het platte vlak gesoldeerd en daarna ga je de armband rond zetten.
Hierdoor loop je het risico dat ongewild de rusting voor je steen, die een vlakke ondergrond heeft, iets rond mee buigt
Dank je :-)

Dat doe ik, omdat bij het solderen het metaal zacht wordt. Met het rondbuigen en hameren wordt het weer wat harder. Als ik daarna het zetbakje erin zou solderen, gloei ik alles toch weer uit? Of zie ik dat verkeerd, en is er een andere manier om de armband (in zilver) dan weer hard te maken?
Laatst gewijzigd door ErwinG op woensdag 29-06-2016, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Plaats reactie