Weet iemand hoe deze ketting heet en hoe ik die kan maken

Alles over het ontwerpen van werkstukken
Plaats reactie
Jonathan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: donderdag 12-05-2016, 9:56
Ervaring: Overig

Weet iemand hoe deze ketting heet en hoe ik die kan maken

Bericht door Jonathan »

Hoi
Mijn naam is Jonathan ik ben 29 jaar
Ik zou het leuk vinden om deze ketting te maken van silver
Weet iemand of het mogelijk is dat met de hand te maken of worden ze door machines gemaakt

Afbeelding
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Weet iemand hoe deze ketting heet en hoe ik die kan maken

Bericht door Erika »

Koningschakel .
Vikingchain wil het ook wel genoemd worden

Er zijn vele manieren van maken en het is goed te doen. Heb je enige ervaring?
Je maakt een ronde ketting en dan trek je die vierkant in een trekhout.


Even kort: draad in juiste dikte om een regel draaien, Deze loszagen en dan heb je de ogen.
Dan moet je ze in elkaar rijgen en dan wordt het getrokken. althans jouw voorbeeld is dat


[bbvideo=560,315]http://www.youtube.com/watch?v=dSZHAql7eNg[/bbvideo]
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: Weet iemand hoe deze ketting heet en hoe ik die kan maken

Bericht door Stéfan »

Erika schreef:Koningschakel .
Vikingchain wil het ook wel genoemd worden
word ook wel byzantijnse schakel genoemd. er zijn 2 manieren van maken, de modernere manier ( mijn uitleg ) en de klassiekere manier ( jouw voorbeeld ), de klassieke manier is een stukje losser als de modernere manier. maar allebei erg leuk om te maken.

hieronder even een woordelijke uitleg, Heb het filmpje niet gezien maar misschien dat ik nog aanvulling het kunnen geven. Nu heb ik zo de theorie voor mijzelf ook weer even opgehaald ( terwijl het nog geen 2 maanden geleden is dat wij dit ook op school hebben moeten maken :P )

even een tip, voor een armband met schakels van zo'n 5 á 7 millimeter heb je al zo'n 3 meter zilverdraad nodig, als een klant zou vragen om een zelfgemaakte koningschakel moet die klant er wel rekening mee houden dat zo'n sieraad al zo'n €300 kost. vanwege de vele uren die er in gaan zitten. als de klant alleen maar een koningschakel wil kan je die beter bij de groothandel kopen, dan heb je een fabrieksketting, dat is die schakel in het voorbeeld ook denk ik.

je begint met 2 ringetjes, die soldeer je dicht, dan maak je daar 3 losse ringetjes aan vast ( alle ringetjes soldeer je dicht zodra je ze er aan maakt ) dan pak je 2 van ringetjes beet zodat als het hangt je eigenlijk van boven naar beneden 2 ringetjes aan 2 ringetjes hebt en daar zit dan nog één ringetje aan vast, daar kun je een ringetje van een ander metaal aan hangen of alvast een sluitingshaakje.

Dan komt het ingewikkeldste, de 2 ringetjes die je vast hebt hang je allebei aan een andere kant van de middelste 2, dan haal je dus in feite tussen de bovenste 2 ringetjes door ( die dus allebei al aan één kant van de middelste 2 ringetjes liggen ) een soldeerstrijker, of draadje, maakt niet uit wat, door de middelste 2 ringetjes zodat je ze makkelijk vast kan houden. aan die twee middelste ringetjes hang je weer 2 oogjes die je ook weer allebei dicht soldeert, en daaraan hang je wéér 2 oogjes, en zodra die laatste 2 gesoldeerd zijn begin je weer mat die bovenste 2 allebei aan een kant van de 2 ringetjes daar onder te hangen en door die ringetjes daar onder kun je ook weer een draadje halen, en dan weer 2 ringetjes er aan rijgen, en daar ook weer 2 ringetjes en zo ga je maar door totdat je de juiste lengte hebt.

Dan kun je het door een trekijzer halen maar dat is niet persé nodig. Persoonlijk vind ik een koningschakel van rond draad ook wel mooi. Ik heb ook de koningschakel die ik zelf heb meoten maken op school ook niet door een ijzer gehaald. maar dat komt omdat ik het dus zo ook wel mooi vond, en omdat je eigenlijk een houten trekijzer hiervoor nodig hebt denk ik.

overigens dat draadje wat je eerst door die 2 ringetjes haalt is alleen om het makkelijk vast te houden en om het desnoods even neer te leggen als je ergens anders heen moet, dan weet je tenminste waar je bent, maar je moet dit draadje na het solderen van de oogjes die je aan die ringetjes maakt er wel weer uit kunnen halen.
Jonathan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: donderdag 12-05-2016, 9:56
Ervaring: Overig

Re: Weet iemand hoe deze ketting heet en hoe ik die kan maken

Bericht door Jonathan »

Dank je wel voor jullie reacties
Ik heb die ketting wat jullie bedoelen al gemaakt het is wel te doen ik maakte het op deze manier maar die ik bedoel is een andere ketting
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Weet iemand hoe deze ketting heet en hoe ik die kan maken

Bericht door @tjuh »

ik heb onlangs zo'n soortgelijke armband gerepareerd alleen van rond draad.

het lijkt mij dat je met iig 4kant draad ogen maakt alles dichtsoldeerd en in de juiste vorm buigt (eerst allemaal rechthoekig, misschien simpel te doen met een rondbektangetje en dan 1/5 van de ringetjes ook nog eens over een 4kantenregel buigen zodat je voldoende ruimte hebt voor 2 schakels ertussen te hebben.
alle andere rechthoekige schakels zaag en buig je weer open (dunste zaagje als mogelijk gebruiken)
dan leg je 2 rechthoekige (dichtgesoldeerde) schakels tussen een gebogen schakel en haakt aan de andere zijde van de gebogen schakel 2 schakels door de 2 andere schakels heen en soldeert ze vast. en dat tig keer herhalen...

ik denk dat dat de manier is.

nu nog goed uitrekenen welke maat oogjes goed zijn om 2/5 van de schakel te bedekken na buigen en nog steeds mooi aansluit op de schakels die ze "klemmen".

** als je een aantal test oogjes hebt gemaakt en de juiste maat hebt gevonden dan kan je misschien ook proberen om het 4kante draad om een rechthoekige regel te wikkelen/zactjes aantikken voor de juiste hoeken.....
Jonathan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: donderdag 12-05-2016, 9:56
Ervaring: Overig

Re: Weet iemand hoe deze ketting heet en hoe ik die kan maken

Bericht door Jonathan »

Ja klopt zo iets zat ik aan te denken dank je wel voor je reactie ik ga het binnenkort proberen
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Re: Weet iemand hoe deze ketting heet en hoe ik die kan maken

Bericht door Aspasia »

Dit is de vierkante koningsschakel, het oude type en er bestaat ook nog een rond model want de nieuwere zijn acht kantig (octogoon) je hebt ook de variatie platte koningsketting. En inderdaad zoals Willem aangaf heet de schakel vooral in het buitenland byzantine.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Weet iemand hoe deze ketting heet en hoe ik die kan maken

Bericht door ErwinG »

Ik weet niet of het heel erg van belang is, maar de schakels die ik hier rood gekleurd heb lopen anders dan bij de koningsschakel niet door de andere schakels heen, maar er buitenom.
Screenshot_20160504-003551_zpst4ewh294.png
Screenshot_20160504-003551_zpst4ewh294.png (408.66 KiB) 11061 keer bekeken
Bij deze zie je het wat duidelijker:
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Re: Weet iemand hoe deze ketting heet en hoe ik die kan maken

Bericht door Aspasia »

Dat maakt het alleen maar makkelijker.

Je hebt de ovale schakels (wit) en de langere ovale schakels (geel) die je dus nog een keer extra moet buigen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Weet iemand hoe deze ketting heet en hoe ik die kan maken

Bericht door Briolet »

De eerste indruk is koningsketting, maar technisch is het gewoon een ankerketting met wat gebogen sierstukjes, die niet aan de sterkte bijdragen.

Als ik google kom ik steeds op een paar promotiefilmpje terecht van een Kroatische fabrikant.

[bbvideo=560,315]https://youtu.be/5ZGTtVx6MqA[/bbvideo]

Zij noemen het "KRALJEVSKI" ketting en dat kroaatse woord betekent ook iets als "koninklijk". Jammer dat ze geen engelse versie van hun website hebben. b;)
Plaats reactie