Wie heeft deze ring gemaakt en hoe?

Alles over het ontwerpen van werkstukken
Plaats reactie
anjavanosch
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zaterdag 20-02-2016, 13:10
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Wie heeft deze ring gemaakt en hoe?

Bericht door anjavanosch »

Hallo,

Graag wil ik weten wie deze ring heeft gemaakt.
Ik vind dit zo'n mooie ring at ik zelf ook zoiets zou willen maken. Ik ben bezig met een zilversmid cursus.
Daar zijn de meningen verschillend over hoe zij denken dat de gouden ring is gemaakt en of het alleen geel
goud is of dat er ook rosé goud in is verwerkt.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Alvast bedankt voor de hulp.
Groetjes

Anja
Bijlagen
Schermafbeelding 2016-02-20 om 13.17.39.png
Schermafbeelding 2016-02-20 om 13.17.39.png (272.92 KiB) 8564 keer bekeken
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Wie heeft deze ring gemaakt en hoe?

Bericht door Erika »

Welkom hier, Misschien is het ook leuk je even aan ons voor te stellen in de kennismakingspijler :)

Ik heb de ring niet gemaakt, het internet is ook heel groot, misschien komen we er nooit achter. Als het hier vandaan komt, heb je dan een url naar het topic?
Maar dit is gereticuleerd goud. Dat geeft een andere kleur als gematteerd of hoogglansd goud, ik denk dat het rose wat je ziet is vanwege reflectie op de foto. Het witte is ook wat warmer van kleur op die weerspiegeling.
Dus ik denk geel en witgoud en door reticulatie krijg je al andere kleur van het goud, maar het kan ook nog ontmengd zijn en het koper naar boven is gekomen, maar ik denk gezien de foto dat het reflectie is .

Maar je kan ook goud goudkleuren in elkaar smelten, Ik doen geregeld dit soort sieraden maken en het is leuk om te doen, dus geel en rood/rosegoud bij elkaar smelten kan wel, maar over het algemeen vermengt het ook en krijg je dan een soort eigen kleur . Maar twee losse plaatjes aan elkaar smelten en dan reticuleren moet ook kunnen.

de gladde ring is er later omheen gezet
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
anjavanosch
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zaterdag 20-02-2016, 13:10
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Wie heeft deze ring gemaakt en hoe?

Bericht door anjavanosch »

Ik heb deze ring op jullie website gezien rond februari dit jaar. Foto had ik opgeslagen.
Voor mij is het vooral belangrijk te weten hoe zij /hij de structuur heeft gemaakt in deze ring.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Wie heeft deze ring gemaakt en hoe?

Bericht door ErwinG »

Dat is een ring van Colinde. Hier is het topic waar hij in beschreven wordt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Wie heeft deze ring gemaakt en hoe?

Bericht door Erika »

anjavanosch schreef:Ik heb deze ring op jullie website gezien rond februari dit jaar. Foto had ik opgeslagen.
Voor mij is het vooral belangrijk te weten hoe zij /hij de structuur heeft gemaakt in deze ring.
Het is een forum welke 10 + jaar bestaat, We weten natuurlijk niet alles uit de duizenden posts te filteren.
Laat staan van wie wat ook alweer was, het is al moeilijk te onthouden wat ik zelf heb gemaakt
Maar mijn uitleg daar heb ik ook hier gezet: reticuleren en bandje solderen

Ik wist dat hij van hier kwam, maar niet meer door wie het gemaakt was. Gelukkig wist ErwinG het nog
Dus je kunt daar lezen, gewoon geelgoud. het is de lichtval dus



En even heel wat anders, ivm kennisje die graag wil gaan zilversmeden maar ik de tools niet heb voor het smeedwerk (nog niet)
Waar doe jij die cursus zilversmeden ?!
Hij wil echt graag het intrekken op een staak leren en alles van het zilversmeden.
Goudsmeden, sieraden maken vond ie wel leuk, maar het grote werk van het zilversmeden trekt hem enorm
Maar er zijn niet zoveel zilversmeden cursussen. Ook de vakschool geeft het niet meer als volledige opleiding.
Schoonhoven watertoren is een optie, maar we verzamelen alle adressen graag :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Colinde
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: vrijdag 21-02-2014, 22:08
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Wie heeft deze ring gemaakt en hoe?

Bericht door Colinde »

Ja dat was ik! :tandpasta:
Ik heb Anja een pb gestuurd.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Wie heeft deze ring gemaakt en hoe?

Bericht door Erika »

mss zou je ook nog in dat topic zelf antwoord kunnen geven op de vraag!? :)

Top
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Colinde
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: vrijdag 21-02-2014, 22:08
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Wie heeft deze ring gemaakt en hoe?

Bericht door Colinde »

Ja natuurlijk. b:D

De ring heb ik gewoon gemaakt door het oude goud te smelten en een staafje van te gieten. Vervolgens uit te smeden en walsen tot een band.
Daar gewoon een gladde ring op maat van maken en vervolgens gewoon met verschillende freesjes er op los gaan hahaha. Welke precies weet ik niet meer :bloos:
Ik heb gewoon een proefstukje genomen en uitgeprobeerd hoe ieder freesje eruit kwam te zien.
Daarna heb ik het zilveren bandje er omheen gesoldeerd met goudsoldeer.
Het ziet er waarschijnlijk moeilijker uit dan het is.

Ik heb niet echt veel apparatuur dus moest het op een eenvoudige manier zien te maken.
En het was de eerste keer dat ik een niet gladde ring moest maken dus dat was wel een uitdaging voor mij. :OB

Maar het was gelukt! **)
Plaats reactie