Wat is de juiste ringenmaat

Alles over het ontwerpen van werkstukken
Plaats reactie
smallart
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 82
Lid geworden op: zondag 09-01-2011, 16:54
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: oudenbosch

Wat is de juiste ringenmaat

Bericht door smallart »

Bestie collega’s,
Ik heb besloten om ter afwisseling weer eens een paar ringen te gaan ontwerpen en maken.
Nu heb ik op dit forum ergens gelezen dat de meest voorkomende maat voor dames 17 is.
Dus de ringmaat ter hand genomen om nu eens exact 17 te gaan maken maar wat schetst mijn verbazing?..
Als ik de ringmaat om mijn ringenstok schuif, gaat hij inderdaad tot 17/57 maar.......... als ik vervolgens de binnemaat controleer met mijn schuifmaat geeft deze dik 18 aan.
Op zulke momenten gaat bij mij in mijn hersenen ergens het licht uit.
Is er iemand die kan verklaren wat nu de juiste maatbepaling is en uiteraard weer het licht kan doen branden?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Frans
geduld is een schone zaak
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Wat is de juiste ringenmaat

Bericht door ErwinG »

Hallo Frans,

Wat je met je schuifmaat meet, is technisch de juiste ringmaat - als je ring mooi rond is natuurlijk. Dit kun je controleren door twee keer de maat te nemen en de ring een kwart slag te draaien tussen de twee metingen in.

Je ringstok lees je af, daar waar de ring vastloopt op de stok.

Dus als je een ring hebt die aan de binnenzijde vlak is, aan de onderrand van de ring.

Als je een ring hebt die bol is aan de binnenzijde, dan lees je de maat af in het midden van de ring.
ringsize2.jpg
Dat gezegd hebbende... een vlakke ring maat 17 voelt bij het omdoen en dragen heel anders aan dan een bolle ring ('comfort fit') van dezelfde maat aan dezelfde vinger. En brede ringen weer anders dan smalle ringen met dezelfde maat.

Ik verkoop overigens ringen van maatje 13 tot maat 'armband' (24) aan dames. De anatomie kent nogal wat variaties, en ringen worden niet altijd aan de ringvinger gedragen...
Afbeelding
smallart
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 82
Lid geworden op: zondag 09-01-2011, 16:54
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: oudenbosch

Re: Wat is de juiste ringenmaat

Bericht door smallart »

Maar.......waarom geeft bij gebruik van een ringmaat de buitenkant aan dat het om maat 17 gaat en de schuifmaat aan de binnenkant ruim 18...?
geduld is een schone zaak
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Wat is de juiste ringenmaat

Bericht door Erika »

Als je de plek van de ringenstok meet waar 17 staat , met je schuifmaat wat geeft die dan aan. Heb je wel de juiste maataanduiding genomen
Ikj vermoed dat je nummer 17 van je ringenstok / ringenbos hebt genomen en dat is dan maat 18.1 1
Mijn ringenstok en bos hebben verschillende maataanduigingen staan, van nummer, us maten, doorsnede en lengte
Dus je bent van een andere maat 17 uitgegaan 17/57 is niet onze doorsnede.
Draai de stok eens om tot je ziet wat erwin laat zien


En 17 + 1x materiaaldikte x 3.14 = lengte strip "
dat is dus rekening gehouden met materiaaldikte
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
smallart
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 82
Lid geworden op: zondag 09-01-2011, 16:54
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: oudenbosch

Re: Wat is de juiste ringenmaat

Bericht door smallart »

Hoi Erica,
Zie hier mijn probleem. Waarom meet de schuifmaat de binnenkant ruim 18
472EDDB6-0804-4822-8896-7C74F93BEF67.jpeg
EC789836-5E26-4480-A4F4-31DEB6589032.jpeg
geduld is een schone zaak
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Wat is de juiste ringenmaat

Bericht door ErwinG »

De schaal van je ringstok die je op je foto laat zien, geeft in het rood de omtrek van je ringmaat aan (3,1415 * 18mm = 56,5mm) De zwarte '17' op deze schaal is niet de ring diameter in mm, maar de Ring # 17. De Diameter vind je op de schaal aan de andere kant van je ringstok, (Waarschijnlijk in rood de US Ring Size 8, en in zwart de diameter in mm: 18)

Die maat '17' voor een 18mm ring wordt gebruikt in India, Italië, Spanje en Switzerland (Zie Wikipedia).

Aan de bovenzijde van de schaal op je ringstok staat aangegeven wat de eenheid is. Verwarrend? Jazeker. Zeker als je veel exporteert...
Afbeelding
smallart
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 82
Lid geworden op: zondag 09-01-2011, 16:54
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: oudenbosch

Re: Wat is de juiste ringenmaat

Bericht door smallart »

Dus.......de nummering opbrengst ringmaat( die bos ringen) geeft alléén maar de volgorde aan.
geduld is een schone zaak
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Wat is de juiste ringenmaat

Bericht door ErwinG »

Zo kun je het zien.

Jouw ringmaat staat 17-57 op.
Het eerste nummer (17) is de ringmaat in een eenheid die we hier in NL niet gebruiken.
Het tweede nummer (57), is de omtrek van de binnenzijde van de ring in mm.

Zelf negeer ik altijd wat er op de ringmaat staat, en meet bij het passen altijd de ringmaat op de ringstok. Dit (de ringmaat in mm diameter) is de maat die ik verder gebruik.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Wat is de juiste ringenmaat

Bericht door Erika »

draai je stok eens om en wat staat er op de andere kant. Meet nu eens ook gewoon je ringenstok op, je bent gewoon heel netjs maat 18 aan het maken.
Daarom geef ik je ook de formules, dan kun je rekenen de lengte die je nodig hebt .

Ik weet precies wat je doet en wat er fout gaat, zit ik uit te leggen, je hebt niet de doorsnede maat gebruikt, maar de telling (deze gebruiken we niet)
je moet de kant hebben waar dan ook het doorsnede teken boven staat en MM . Meestal is de andere maatverdeling op die strip dan U.S.


wiskundig kun je ook terugrekenen (lang leve de rekensom ipv gewoon maar van je stok uit gaan) 57/3.14 = 18.15
Dan weet je precies wat voor maar je aan het maken bent.
Als je toch die maten wilt aanhouden moet je maat 13 nemen als uuitgangsput.

En voor de leuk werken ze in Ierland met maten in de vorm van letters.. K L M etc.......
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Wat is de juiste ringenmaat

Bericht door Cees »

Je kan ook even de dikte van je ringmaatstok meten, op het punt tot waar de ring op deze stok schuift, dan heb je in ieder geval zekerheid dat de maatvoering op je ringstok juist is of niet en hoe je hem af kan lezen voor de juiste maat. Ik heb wel eens meegemaakt dat een rolmaat op een meter 1 cm afweek van de werkelijke maat.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
smallart
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 82
Lid geworden op: zondag 09-01-2011, 16:54
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: oudenbosch

Re: Wat is de juiste ringenmaat

Bericht door smallart »

Hoi,
Bedankt allemaal voor jullie reakties.
Als ik dus de juiste maat wil hebben pak ik de ringmaat en kies bij de klant de juiste ring.
Daarna meet ik hem met de schuifmaat en tijdens het werken meet ik hem ná op de ringenstok.
geduld is een schone zaak
Plaats reactie