Hoe maak ik deze ring?

Alles over het ontwerpen van werkstukken
Plaats reactie
inoa
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: donderdag 06-04-2017, 23:19
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Hoe maak ik deze ring?

Bericht door inoa »

Hi allemaal,

Hoe kan ik deze ring als het beste maken? Ik heb oud goud hiervoor liggen, de ring moet helemaal geelgoud worden. Ik heb iets in m'n hoofd als deze:
Afbeelding

Of deze onder de hoeken:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Hoe maak ik deze ring?

Bericht door Erika »

Wat is je ervaring en wat zijn je gereedschappen?!

ik maak losse ringen , heb van alloy 70 een malletje gemaakt waar ik de vlakke ringen onder leg en dan met de niessing wat bochten in maak
Oftelwe je maakt exact dezelde losse ringen en dan zorg je dat ze gaan golven en soldeert het dan op elkaar
DE een heeft zetkastje, de ander is een rignetje achter de steen geplaatst en dan met in gefreesd waar de rondist moet komen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
inoa
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: donderdag 06-04-2017, 23:19
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Hoe maak ik deze ring?

Bericht door inoa »

Ik ben cursist op een volksuniversiteit. Ik dacht inderdaad ook aan 3 ringen maken en die aan elkaar vast zetten. Wat is Alloy 70? En wat is een niessing? Misschien ken ik het wel hoor, maar weet niet alles goed bij naam :)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Hoe maak ik deze ring?

Bericht door Erika »

Niessing is een ringoprekker/stuikapparaat
Deze is lekker zwaar en stevig. Kost daarom nieuw ook gewoon hoop centjes, deze kun je ook gebrukken op iets te persen (niet als een echte pers natuurlijk, maar kleine dingen)
Je kan het ook met een pletter of in de bankschroef er even van uitgaande dat de VU dat wel heeft staan en les van een prof goudsmid :) Die moet deze ring ook kunnen uitleggen en maken natuurlik
Alloy 70 is een metaal wat op 70 graden smelt, en daar heb ik ooit eens twee in elkaar passende helftjes van gemaakt . Met golven en daar pers in de ringen dan in. Steviger dan was en dergelijke. Maar je zou natuurlijk ook een loodblok kunnen gebruiken en een regel. Of met tangen buigen, eventueel met plakband of stof ter bescherming van je metaal (minder butsen en moeten)

eerst de golven maken, strak afwerken want je komt er na solderen niet bij
Polijsten. Solderen met blanka , blijft de glans mooi. Oogjes iop de juiste maat, dus kleiner dan je stenen en die moet je er tussen solderen, wat ik vaak doe is uitsparing frezen waar het oogje moet kopen, Heb je veelal een betere capilaire werking en een groter oppervlak wat gesoldeerd is dus steviger
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie