Oogje, trommel, branders, gieten enz.

Alles over het ontwerpen van werkstukken
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Oogje, trommel, branders, gieten enz.

Bericht door Kom net kijken »

Hoi hoi,

De winterstop is weer aangebroken bij onze cursus en nu loop ik dus weer overal tegenaan.

1. Hoe en waar zouden jullie bij deze bloem het oogje plaatsen? Het is bedoeld als hanger.
4388E1AE-D5F9-4CCB-BD41-7B1D793B6B51.jpeg
2. Ik probeer zelf een handmatig polijsttrommeltje te maken, tot ik genoeg gespaard heb om er eentje te kopen. Ergens vond ik dat iemand met een lijmpistool de plaatjes erin plakte. Is dit een goed idee, of werkt contactlijm beter? Of 2 componentenlijm? Wat denken jullie? En iemand anders zei weer wolwasmiddel als polijstmiddel. Iemand ervaring mee? Iemand nog tips? Ik wil hem aan een handzwengelslijpsteen maken.
92526BF9-7636-4544-A542-C60EAD0B054B.jpeg
3. Dan komen we bij m’n volgende projectje. Hoe maak ik dit na?
25758EAD-34F9-41F0-B87D-DB44E929C4AF.jpeg
Ik dacht uit een plaatje zagen en vijlen en m’n juf zei meteen gieten, m’n pa dacht uit draad veilen, buigen en solderen. Wat denken jullie?

4. En dan komen we bij de laatste vraag: als ik hem ga gieten, welke brander wordt dan heet genoeg?
9BC3A611-CF0E-4D57-9908-B6EC6824B8DB.jpeg

En hoeveel zilver heb ik nodig? De steen is 5 mm doorsnee. Ik neem aan dat ik die er achteraf in moet zetten en niet meegiet. Correct? Ik heb dat zand om in te gieten. Ben even in de war met Delfts- en Brusselszand.

Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken!!!
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Oogje, trommel, branders, gieten enz.

Bericht door Herman »

Hay kon met kijken .
Toen ik je eerste foto zag toen dacht ik direct aan een hanger die ik ooit gemaakt heb zie foto .
IMG_1260 kl.jpg
Ik heb toen ook gedacht hoe ga ik die bevestigen , wel deze Konstruktie is tot stand gekomen door de gedachte er moet meer bij , allen die draden en die steen is te mager om goed over te komen , het sieraad heeft nu dus meer body .
Ik heb de zg. achter kant geklonken aan de voorkant .
Bij je tweede vraag hoe je plaatjes moet bevestigen in en rond draaiend trommeltje , kan ik je op antwoorden ,nooit iets vast zetten of plakken aan het trommeltje , en waarom niet .
Een ding (trommel of zo ) dat rond draait waarin steentjes of iets anders aan toe wordt gevoegd , die steentjes zullen altijd op de bodem van het ding blijven liggen .
Ze schuiven wel een beetje met de draai richting mee maar ze vallen direct weer terug . Precies die beweging die de steentjes maken doet de plaatjes polijsten of schuren of zoiets .
Als die plaatjes vast zitten aan het ding dan zullen ze het grootste deel van de ronddraai tijd boven de steentjes bevinden en gebeurd er dus niets .
Wat betreft de 3de foto zou ik kiezen voor buigen , als je goed kijkt dan zie je er zon stuk of 5 - 6 gelijk waardige vormen in dit enen sieraad verwerkt zijn .
Je maakt ergens van enkele mallen bv van stukje rondhout die je op een plankje schroeft buig die gelijke vormen en soldeer alles aan elkaar .
Fluitje van een cent
Succes
gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Oogje, trommel, branders, gieten enz.

Bericht door Kom net kijken »

Oh wauw!!! **) dat is een heeeeele mooie hanger, Herman! Ik heb er even op zitten broeden, vandaar m’n late reactie. Zou ik met twee geciceleerde blaadjes iets soortgelijks kunnen doen? En krijg ik dat er nog wel aan, nu ik het kruis er al af heb? Zo ziet ie er ondersteboven uit:
F70F5692-A027-4C9C-90B6-B42B87EDD104.jpeg
En zo rechtop, zonder steen:
BF887845-32E4-44B3-BF2F-12EE8212FA74.jpeg
De chaton zit met hardsoldeer en de bloem met middel.

Wat het trommelen betreft, ik dacht ergens gelezen te hebben dat als je gaat trommelen om draad ook te harden, dat je dan een hoekige trommel moet hebben, om te zorgen dat de inhoud rolt en niet schuift, maar als ik jouw antwoord lees, klopt dat niet. Heb ik dit goed begrepen?

Als ik de Keltische hanger van zilverdraad buig, dan hier en daar de draad vijlen voor de bochten? En waar ze over elkaar komen ook even invijlen? Of juist niet en dan met een bolpons en een holank vastslaan?

Ontzettend bedankt voor het meedenken, Herman. Ik waardeer het enorm! :thx: :thx: :thx:

Groetjes,
Chiara.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Oogje, trommel, branders, gieten enz.

Bericht door Herman »

Hay kom net kijken
Het lijkt mij geen probleem je soldeert aan de achterkant een rond plaatje aan zoveel als mogelijk steun punten je zorgt van te voren dat er een gat in het midden zit waar een ( aluminium bv. ) klink nagel goed in past .
Je hebt de achterkant van blaadjes of zo iets ook voorzien van een juist gat grootte en klinken maar .
Ik heb er een foto bij gedaan .
bloem a cor kl.jpg
bloem a cor kl.jpg (40.79 KiB) 3650 keer bekeken
Ik weet dat een hoehige trommel meer beweging veroorzaakt dan een ronde , maar ik dacht dat je vraag was of het verstandig was het te bewerken onderdeel vast te zetten in de trommel door middel van lijmen of zo ., Nee dus .

Tav , Keltische hanger schreef ik je al dat het hele ding bestaat uit 5 gelijkwaardige gebogen half ronde draden .
Om het geheel goed duidelijk te maken heb ik wat zitten kleuren ,
bloe 2 a kl.jpg
bloe 2 a kl.jpg (39.97 KiB) 3650 keer bekeken
Ik heb 5 gelijkwaardige bochten een blauwachtige kleur gegeven , als je goed kijkt dan zie dat ze alle 5 de zelfde vorm hebben , dan zijn er 5 gelijkwaardig witte delen die ook alle 5 op gelijkwaardige wijze aan de blauwachtige zijn gesoldeerd.
Die soldeer punten heb ik aangegeven met 5 gelijke rode plaatsen en 5 gelijkwaardeige paarse plaatsen .
Met 1 soort half ronde draad verdeeld in 10 gelijke stukjes die gebogen zijn met een 1 mal , 10 kleine stukjes van de zelfde draad nu gebogen een beetje met de hand en 20 solderingen een oog er aan en klaar .

Ik doe hier nog een foto bij van een mal zoals ik die wel eens gebruik , het gaat maar om het idee .
IMG_6155 kl.jpg
Veel succes
gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
kevindm
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 38
Lid geworden op: maandag 16-04-2007, 22:18
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Oogje, trommel, branders, gieten enz.

Bericht door kevindm »

Leuk om te volgen.
Dank daarvoor!

Mooi geometrisch werk
en inspirerende resultaten

De analyse van die knoop aan de hand
die tekening
geeft wel meer zicht op het geheel

Tot nog toe heb ik sieraden met knoopmotieven
uitgezaagd en gegraveerd uit plaatmateriaal
En dat heeft zijn beperkingen.

Knopen construeren met draad
vergt een precisie van me
die ik nog ga leren
Het wordt wel veel mooier en levendiger
stel ik me zo voor
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Oogje, trommel, branders, gieten enz.

Bericht door Kom net kijken »

Hoi allebei!

Dank jullie wel voor alle info! En dank je wel voor de schema’s, Herman!!! Ik had nooit gedacht dat ik hem in zulke kleine stukjes zou moeten maken, met zoveel soldeersels! :phew: dat is een leuke uitdaging! :fingers:
Misschien doe ik het wel allebei, eentje van draad, eentje uit plaat. :engel: welk dikte raad je dan aan?

Als ik m’n bloemenpootjes op een schuurpapiertje gelijkwaardig, plat afschuur, heb ik genoeg aanhechtpunten voor een plaatje. Met klinknagels heb ik al eens gewerkt, leuk idee! Maar gaat ie dan niet draaien, met maar één nagel? Of is dat enkel als ik hem te los geklonken heb?

Dus bij de polijsttrommel is het wel beter een met hoeken te zoeken, maar hoeken erin plakken niet? Is dat vanwege het los kunnne raken? Sorry, ik ben soms nogal traag van begrip...

Ik start waarschijnlijk morgen al met de knoop, dan stuur ik wel een update. Ik heb nog wen wire en wire draadbuigding, misschien komt die nu wel van pas. :lol:
Ontzettend bedankt allebei!!! :lol:
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Oogje, trommel, branders, gieten enz.

Bericht door Kom net kijken »

Wacht even, ik was niet wakker. Één kleur is één stuk dat over en onder de anderen gaat, niet al die kleine stukjes die aan elkaar gesoldeerd gaan worden... ik snap hem weer! Dat scheelt een hoop! Dank je wel!!! :thx: :thx: :thx:
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Oogje, trommel, branders, gieten enz.

Bericht door Kom net kijken »

Hoi hoi,

Kunnen jullie me weer even een stapje verder helpen?
De knoop is wat ovaal uitgevallen. Ik hoop het een tikkie te verdoezelen door het oogje tegen de brede kant te solderen. Maar achteraan gaan ook niet alle eindjes tegen elkaar op passen. Ééntje paste zo goed dat ik die zo weer kon solderen, maar hoe kan ik de rest nog een beetje ‘redden’? En ik hoop dat die knoedel soldeer nog netjes uit wil vloeien. De draden maakten te weinig contact en daarmee was er geen capillaire werking. Dat is inmiddels opgelost, maar daarmee kreeg ik de knoedel nog niet weg.

Ik weet, ‘t verdiend geen schoonheidsprijs, maar ‘t is ook pas m’n eerste keer! Straks eerst dat Noorse symbool, want die heeft haast, daarna een tweede bloem, om het solderen beter onder de knie te krijgen en daarna hiervan nog een tweede. Ik moest maar eens wat minder nieuwe dingen maken en meer drammen op perfectie. Maar goed, Rome was ook niet in één dag gebouwd. :off: :-$

Maar goed, zo ziet ie er nu uit...
C10CC71A-EB33-476A-B904-1DBFB491A208.jpeg
2F7BE428-8A38-4AAF-8740-C87654B3B5B4.jpeg
846CCD21-DA5B-4186-9B45-418454A7AB52.jpeg
E82223FF-4237-44BC-9D52-B21CC8E9FDD2.jpeg
946699BB-9BC1-48C8-BE53-8C945BD94781.jpeg
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Oogje, trommel, branders, gieten enz.

Bericht door Herman »

Hay Kom net kijken .
T'ja het is me wat 1 knoop gemaakt met 1 voor en 1 achterkant en daarvan 5 foto.s ge plaatst , ik snapte het niet en daarom alle foto.s bij elkaar gezet met allemaal dezelfde kant boven ,
Ik zie nu dat foto 1 gelijk is aan foto 4 en 5 en dat foto 2 gelijk is aan 3 deze gelijke foto's kunnen dus direct weg .
ik denk dat nr 1 de voorkant zal wezen en 2 is dus de achterkant , en hier zien we dus jou vraag terug , hoe nu verder te gaan met die losse eindjes , die losse eindjes heb ik A B en C genoemd van A en B heb ik een vergroting gemaakt
en dan zie zelf wel dat de oplossing eenvoudig is gewoon af solderen , . voor C vindt je zelf wel een oplossing denk ik .
Omdat je de draden hier en daar in elkaar hebt laten vallen is de knoop vanzelf plat geworden , als laatste zou ik adviseren het montage oog en is lengte richting van de knoop te plaatsen , dat draagt gemakkelijker , schommelt iets
minder bij het dragen.
combi.jpg
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Oogje, trommel, branders, gieten enz.

Bericht door Kom net kijken »

Hoi Herman,

Ontzettend bedankt voor het meedenken!
Ik had foto’s van verschillende hoeken genomen, in de hoop dat connecties D en E ook zichtbaar waren. Maar ik heb inderdaad lopen klungelen met die foto’s. Kan er ook geen chocola meer van maken.

Zoals je ziet, halen de meeste draden het niet om aan elkaar te solderen. Kan ik die beter aan het stukje solderen waar ze wel tegenaan komen, of een verlengstukje ertussen solderen? Misschien is dat wel de netste oplossing...

Tja, het oogje in de lengte solderen, tegen het bungelen klinkt ook logisch. Ik ben om!
:thx: :thx: :thx:
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Oogje, trommel, branders, gieten enz.

Bericht door Herman »

het is de achterkant , dus niet moeilijk doen , eenvoudigste manier kiezen .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Oogje, trommel, branders, gieten enz.

Bericht door Kom net kijken »

Dat klinkt me als muziek in de oren, dank je wel!!! :thx: :thumbsup:
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Oogje, trommel, branders, gieten enz.

Bericht door Kom net kijken »

Ik moet nog even een stapje terug, want ik zie nog krassen, maar zo ziet ie er tot nu toe uit. Voor een broddellapje vind ik hem niet eens zo slecht... maar hij gaat wel over! :fluiten: b:|)
5A09C2C9-06D5-42F0-9631-4F16C06F043E.jpeg
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Oogje, trommel, branders, gieten enz.

Bericht door Herman »

Ja , voor iemand met oog klachten kan het zijn dat die het echt mooi vindt ; maar als je op bezoek moet gaan bij de koning dan zou ik hem toch maar niet gaan dragen .
Ik zou hier toch nog wel een uurtje aan kunnen werken alvorens ik er uit heb gehaald wat deze op zich mooie hanger te bieden heeft .
In zijn totaal gezien is hij gelijkmatig van struktuur gelijkwaardig van vorm , best interessant om naar te kijken , dus Succes

Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Oogje, trommel, branders, gieten enz.

Bericht door Kom net kijken »

Dank je wel Herman,
En ook voor al je tips en adviezen!!! Ik heb hier een hoop van geleerd! Ga inderdaad van vijf losse stukken draad vijf identieke vormen maken en dan zorgen dat de zaagsnedes ook identiek op dezelfde plekken komen. Bij deze is het denk ik mis gegaan, doordat de vijfhoek in het midden niet perfect is. En dat is weer gekomen doordat de buitenste twee vormen groter zijn uitgevallen. En de eindjes aan de achterkant hadden ook mooier tegen elkaar gekund, als ik daar meer restruimte had gehad. Oftewel, dit is een heeeeeel leerzaam projectje. Dank je wel voor je tips en adviezen erin!!! :thx: :thx: :thx:
Plaats reactie