Welk materiaal raden jullie aan?

Alles over het ontwerpen van werkstukken
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Welk materiaal raden jullie aan?

Bericht door Kom net kijken »

Dank je wel voor het meedenken en het compliment, Herman! :thx:
Ehhhm... wat bedoel je met draaien als ie aan een ketting hangt? Hij komt met één van de koperen punten de lucht in en omdat het zwaartepunt dan onder het ophangsysteem is, snap ik het draaien, waarover je het hebt, niet. :-k :sweat:
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Welk materiaal raden jullie aan?

Bericht door Kom net kijken »

‘T is trouwens wel een ideetje om er een veiligheidsspeld aan te solderen, dan kan ie optioneel door het oogje aan een ketting en als pin of broche gedragen worden. Als pin zou stabieler zijn dan als broche, dunkt me, als broche zal ie wat kantelen, gok ik zo. Ga ik een nachtje over slapen. Ik heb tot nu toe nog nooit een speld gemaakt. Ik had als alternatief een sleutelhanger in m’n hoofd, maar dat was meer voor het geval men hem niet mooi genoeg vind om te dragen... :schaam:

Nog tips voor als ik er een speld aan zou maken? :phew: 88|
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Welk materiaal raden jullie aan?

Bericht door Herman »

Ja hoor ik heb zakken vol tips ,ik heb even een ontwerp gemaakt dat een geheel nieuwe dementie toevoegt aan het geen waar je nu mee bezig bent .
komnetkijken 2.jpg
Het onderwerp gemonteerd op een donkere ondergrond (hout of leer ) dat geeft een veel interessant effect en de metalen punten kunnen niet meer ergens aan blijven haken bij het dragen .
Een idee misschien .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Welk materiaal raden jullie aan?

Bericht door Kom net kijken »

Dank je wel, Herman!
Alleen moet ie nog een achtste slag gedraaid. De lange lijn komt verticaal en de lijn met de twee balkjes erover komt horizontaal. Zo ondervang je ook dat het koper de huid kan kleuren. Maar hoe zou je dat leer dan vastmaken? En voorkomen dat het er ruffelig uitziet? Ik heb nog nooit leer gebruikt in een sieraad. Zou er dan niet een soort frame om moeten? Of een soort kussentje van maken, maar dat draagt dan weer niet prettig. Inmiddels speel ik ook weer met het idee om na het kleuren één kant weer mooi hoogglans te polijsten en de hanger zo weer omkeerbaar draagbaar te maken, maar dat idee met die veiligheidsspeld en zo als broche en ketting klinkt me ook nog steeds goed in de oren. Jasses, wat zijn er toch veel opties! :schaam: 8)
Ik wil hem ook niet te groot maken, want ik meen me te herinneren dat ze liever subtiel en klein draagt. :thumbsup:
Gebruikersavatar
Ellyken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Zaandijk

Re: Welk materiaal raden jullie aan?

Bericht door Ellyken »

Zie hem graag helemaal af .. wordt erg mooi :thumbsup:
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Welk materiaal raden jullie aan?

Bericht door Herman »

Hay Kom net kijken .
Er moet natuurlijk niks , het is een voorbeeld hoe iets eruit komt te zien als je in dit geval een donkere achter grond gebruikt .
Als ik iets ga maken dan ga altijd uiterst behoedzaam te werk door verschillende schetsen te maken , verschillende kleuren te gebruiken om het mooiste resultaat uit het onderwerp te halen .
Ik kan geen tijd verliezen door achteraf te moeten zeggen , t'ja ik had toch beter dit of dat anders kunnen doen , dan was die hanger of broche mooier uit gekomen .
Als er op je weg zich iets nieuws voor doet , dat roept dan altijd vragen op van hoe moet dat nou of hoe werkt dat nou , prima toch voor iemand die een beetje kunstzinnige dingen wilt gaan maken .
Heel veel succes .
gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Welk materiaal raden jullie aan?

Bericht door Kom net kijken »

Hoi allebei,

:thx: :thx: :thx:

Ellyken, ik post sowieso een foto zodra ie af is! :thumbsup:

Herman, maak je geen zorgen, ik voel me niet gedwongen, hoor! En misschien had ik beter vooraf een goede plan van aanpak kunnen maken, maar dit liep even anders. Er is een reisleidster die vanwege gezondheidsredenen moet stoppen met haar werk en ik wilde een cadeautje voor haar maken. Er lijkt (nog) geen haast te zijn om het gauw af te krijgen en hopelijk komt dat ook niet, maar ik ga dat niet riskeren. Ik heb dus via via achterhaald dat zij waarde hecht aan dit teken en dus moest het dit teken worden. Het teken is zo goed als af en nu pas begin ik te denken over het ophangsysteem. Beetje laat, ben ik helemaal met je eens! :ohno: :think:
Maar ja, ik maakte er dan ook haastwerk van. :schaam:

En omdat ik weet dat hier veeeeeeeel meeeeeeer kennis zit dan deze beginneling heeft, lift ik graag mee op jullie kennis en adviezen. Zo had ik bijvoorbeeld nooit gedacht aan een speld of een leertje erachter. Zijn allebei verleidelijke ideeën. Het houtje maat het denk ik te zwaar, dus die valt wel af. Maar de rest is erg verleidelijk en ik ben er nog niet uit.

Weet jij toevallig met welke was soort je die kleuren kan fixeren? Dat stond in het stukje in m’n boek, maar ze schrijven niet welke soort was...

:thx: :thx: :thx:
9843A0F9-909B-4397-ACE8-2B883C098153.jpeg
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Welk materiaal raden jullie aan?

Bericht door Kom net kijken »

Wel, het oogje zit, maar ik ben die mooie rooie kleur kwijt. Zou ik die nog terug kunnen krijgen? Ik smelt de soldeer er ook aardig uit, zo met al m’n pogingen. Ik had de soldeer keurig netjes weggeschuurd.
image.jpg
image.jpg
Gebruikersavatar
Ellyken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Zaandijk

Re: Welk materiaal raden jullie aan?

Bericht door Ellyken »

Als ik weer iets ga solderen en de rest niet wil aantasten dan doe ik daar een flinke klodder technoflux op ( cool pasta) .
Ook als ik al bijv zetkastje erop heb maar nog bolletjes of iets erbij wil .. anders dan vallen mijn reeds gesoldeerde dingen eraf :schaam:
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Welk materiaal raden jullie aan?

Bericht door Kom net kijken »

Dank voor de tip! Dan zet ik die ook op het lijstje, bij de derde handjes en de polijsttrommel. En de Brussels aarde. Gelukkig begint de cursus weer, kan ik de trommel van de juffen gebruiken. Kan ik eerst de rest kopen. :LOLtear:

En gelukkig blijkt deze schade herstelbaar. Ik ga hem weer oplappen. Alles eraf schuren en poetsen enzo en dan met een klein vlammetje langzaam verhitten en op tijd stoppen. :phew: :sweat: ;)^
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Welk materiaal raden jullie aan?

Bericht door Kom net kijken »

‘T is gelukt!!!
:balloon:
C48EB00D-DDD0-4532-89F7-1DCB715F2A38.jpeg
Dit is niet de doffe rood van toen, maar ‘t is ook prachtig! Morgen maak ik met daglicht een betere foto.

Ik weet alleen nog steeds niet welke was ik moet gebruiken. Ik heb een bijenwaskaars. Zou dat wat zijn? :wat?:
Gebruikersavatar
Ellyken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Zaandijk

Re: Welk materiaal raden jullie aan?

Bericht door Ellyken »

Ziet er mooi uit :thumbsup:
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Welk materiaal raden jullie aan?

Bericht door Kom net kijken »

Dank je wel!!! En zo nog mooier! Onder deze lamp is het wel goed zichtbaar! :wave:
08338600-B3EB-44C6-9DC7-43EF96FE2966.jpeg
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Welk materiaal raden jullie aan?

Bericht door Herman »

Gefeliciteerd met het resultaat , de juffen kunnen trots op je zijn .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Welk materiaal raden jullie aan?

Bericht door Kom net kijken »

Dank je wel, Herman! Zonder jouw tips en adviezen was het niet gelukt! :thx: :thx:
Plaats reactie