Welk materiaal raden jullie aan?

Alles over het ontwerpen van werkstukken
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Welk materiaal raden jullie aan?

Bericht door Kom net kijken »

Hoi hoi,

Deze leek loopt weer ergens tegenaan, hoor! De Keltische knoop vlot al aardig, maar dat is :off:

Ik wil een afscheidscadeautje voor een oude kennis maken en ik heb gehoord dat dit teken een mooie betekenis heeft voor haar:
4F65CC7E-B987-4C44-84F8-0E5EA2286F3C.png
4F65CC7E-B987-4C44-84F8-0E5EA2286F3C.png (4.86 KiB) 3072 keer bekeken
Nou weet ik dat ze zilver zwart draagt, maar verder zijn er geen allergietjes bekend.

Waar zouden jullie dit van maken? Ik wil er een niet te groot kettinkje van maken. Dacht even aan het kruis van zilver en dan zwarten, maar waarvan maak ik de draad dan? Of het draad van zilver, maar waarvan maak ik het kruis dan? Ik heb nog een restje alpaca van 1 mm dik. Dat lijkt mij te dik. Wat zouden jullie pakken?

En om die rondjes breder te maken, dacht ik ze wat plat te slaan. Is dat een dom idee? Ik ben echt nog een leek!!! :schaam: :ohno:

Willen jullie me even op gang helpen? :phew: 88| [-o<
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Welk materiaal raden jullie aan?

Bericht door Herman »

Ik zou het kruis van koper maken , geeft een aardig contrast met het zilver .
gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Welk materiaal raden jullie aan?

Bericht door Kom net kijken »

Dank je wel, Herman! 8) Maar gaat dat dan niet groen uitslaan op den duur? Of was dat messing? :wat?:
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Welk materiaal raden jullie aan?

Bericht door Herman »

Als je dat ding in de kast laat liggen , ja dan wordt het zwart/ groen , als het draagt dan wordt het net als zilver interessant van tekening .
Je kunt er ook iedere week mee in bad gaan dan valt die groene kleuring best mee .

gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Welk materiaal raden jullie aan?

Bericht door Kom net kijken »

Ah, geweldig!!! Haal ik een klein stukje koper bij de juffen. Dank je wel, Herman! :thx: :thx: :thx:
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Re: Welk materiaal raden jullie aan?

Bericht door Marja »

Je kan ook aan tombak (fosforbrons) denken. Blijft wat mooier bij het dragen.

Marja
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Welk materiaal raden jullie aan?

Bericht door Kom net kijken »

Tombak, die ken ik nog niet. Ga ik es opzoeken. 88| :thumbup: Dank je wel! :thx:
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Welk materiaal raden jullie aan?

Bericht door Kom net kijken »

Hoi allemaal, het is toch koper geworden. Nu vraag ik me af, zou ik door er reliëf op aan te brengen, kunnen beïnvloeden hoe de roest gaat vormen? Of werkt dat zo niet?

Groetjes en bedankt maar weer! :thx:
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Welk materiaal raden jullie aan?

Bericht door Herman »

Ho Ho mijn beste 'Kom net kijken "
In de wereld van de Edelsmeden spreekt men NOOIT over roest , roest is iets wat bij ijzer hoort en dat is ver verwijdert van de edelmetalen waar zij mee werken .
in de kringen waar jij je nu begeeft daar spreekt men van Oxidatie ; dit fenomeen treed op als het metaal een verbinding aan gaat met zuurstof uit de lucht en bij koper gebeurd dit ook met Kooldioxide ofwel CO2 dat ook in de lucht zit .
Deze chemische reactie vindt plaats onder invloed van vocht ( water ) en heeft tot gevolg dat de kleur van het koper veranderd in een groenachtige / zwarte kleur , altijd goed te zien bij oude gevangenis koepels .
Als je dus relief aanbrengt op het koper dan zal in de diepere delen ,waar je in principe niet komt met huid of kleding langzaam een donkere kleur van geoxideerd koper gaan ontstaan wat in principe een groter contrast doet ontstaan waardoor het sieraad mooier en interessanter doet overkomen .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Welk materiaal raden jullie aan?

Bericht door Kom net kijken »

Oef! Ik zal meteen even m’n mond spoelen! :-#
Dank je, Herman! Dus als ik het goed begrijp, ‘eet’ roest het metaal uiteindelijk wel op en ‘eet’ oxidatie het metaal niet op. Correct? :-k of is het gewoon een andere naam voor hetzelfde? #-o

Ja, ik doe m’n naam wel eer aan. Kom echt net kijken, wat kennis betreft... :phew: :fluiten:

Dank je wel voor de uitleg en de kennis! Dan ga ik een leuk reliëf bedenken. Het wordt m’n eerste reliëf, nog tips? :schaam:

Groetjes en bedankt alvast,
Chiara.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Welk materiaal raden jullie aan?

Bericht door Kom net kijken »

Hoi allemaal,

Mag ik jullie weer ‘even’ om advies vragen?
Ik vond hem toch te klein voor reliëf, zeker toen ik in een boek las dat reliëf in koper lastig is. Maar ik vond ook in een boek dat je koper kan kleuren met hitte en dat is gebeurd tijdens het solderen. Ik heb hem steeds na het solderen in het zuur gedaan, maar ondanks dat, is het gebleven. Ik heb aluin als zuur.

Nu hij is nog niet af, ik wil nog een oogje achterop solderen en op de foto is ie nog verre van af. Maar zoals je ziet, is m’n soldeer een tikkie aan de wandel gegaan en ik wil nog proberen het zilver tot glans te poetsen.

Als ik nu eerst alles af soldeer, kan ik daarna het ‘gemorste’ soldeer nog wegschuren, alles weer hoogglanspolijsten, zodat het zilver ook mooi glanst en moet ik dan, om weer zo’n tekening te krijgen, hem weer verhitten en hem dan afblussen in water, niet in het zuur? Maar houdt het zilver dan z’n glans, of wordt die ook weer wit?
Dit is mijn eerste sieraad met koper erin en ik moet het wiel dus nog uitvinden, sorry. #-o :-k :-$ :fluiten:

Oh ja, de foto! Hij is nu al een stuk mooier, hoor! Dit was pas na de eerste soldering.
BA412822-64D5-472C-9A2D-B51D29404323.jpeg
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Welk materiaal raden jullie aan?

Bericht door Kom net kijken »

Zo ziet ie er nu uit, voor en achter. Je ziet wel, ik moet nog wat soldeer ‘wegpoetsen’... :phew: :-$
EE2BFAAB-2078-4B02-834E-13EE2ED182D5.jpeg
E2CBA38A-D62F-4089-9C7D-B6F9B4A368E1.jpeg
Gebruikersavatar
Ellyken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Zaandijk

Re: Welk materiaal raden jullie aan?

Bericht door Ellyken »

Vind het er goed uitzien.. nu inderdaad de afwerking !
Waar gaat de ketting door ?
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Welk materiaal raden jullie aan?

Bericht door Kom net kijken »

:thx: :phew: Ik twijfelde of ik een oogje aan de bovenkant om het koper soldeer, maar ga er denk ik toch voor om een haakje aan de achterkant te solderen, dan is ie onzichtbaar. Het voordeel van optie één is dat ie dan aan twee kanten draagbaar is en dat ik kan verdoezelen dat één van de punten niet helemaal symmetrisch is. Het voordeel van optie twee is dat de vorm van het hele maaksel beter zichtbaar is. En met de tekening erop, kon ik eigenlijk al niet meer vinden welk pootje de imperfectie heeft...

Ik hang ze altijd graag aan een waskoord met twee diamantschuifknopen. Dat is een beetje mijn ‘ handelsmerk’. :LOLtear: :fingers: :lol:

Het is wel grappig. De jonge generatie vind het waskoord leuk en de oude generatie wil hem altijd direct vervangen door een echte ketting. Maar goed, een gegeven paard... :thumbsup:
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Welk materiaal raden jullie aan?

Bericht door Herman »

Afgezien van de nog te doen schuur en poets werk , vindt ik het een heel aardig ding is geworden .
goed van vorm en verhouding ; ik zou er een spelt aan solderen dan draag je hem altijd goed , aan een ketting of zo iets is de kans dat het ding gaat draaien altijd aanwezig .
succes
gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Plaats reactie