SVS: Ring: bolle ring met steen

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

SVS: Ring: bolle ring met steen

Berichtdoor Daniel Houwer » dinsdag 07-11-2006, 17:06

Bolle ring met steen.
Afbeelding

De uitleg is wat uitgebreid maar daardoor denk ik voor iedereen geschikt. Dus schrik niet van de lap tekst, maar neem eens de moeite om er doorheen te lezen.
Het is van belang voor het maken deze ring dat je beschikking hebt over een Holank, een set stuikringen of ringen stuik/ oprek apparaat. Je kan het bolmaken natuurlijk ook overslaan.

Wat we gaan doen,

1. Een zilveren ring maken met een gouden baan (soldeer naad).
2. De zilveren ring met gouden baan solderen.
3. De ring stuiken om de ring bol te maken.
4. De ring vijlen en schuren en polijsten.
5. De kast voor de steen maken.
6. De kast voor de steen in de ring solderen.
7. De steen zetten.
8. De ring afwerken.

Iedereen die al een tijdje met goudsmeden bezig is heeft waarschijnlijk wel een doosje met stenen liggen waarvan ze zeggen, ?hier ga ik nog eens iets moois mee maken".
Zo had ik ook nog een paar stenen liggen.
In dit geval een ronde briljant geslepen steen van rond 5mm en een steen, ovaal van 7 x 9 mm.
Met deze stenen wilde ik iets leuk doen en dat werd een bolle ring met steen.
Om alles goed te kunnen volgen is het handig om zo?n zelfde steen te gebruiken.
De verhouding van de steen en de breedte van de ring zijn van belang om de ring evenwicht te geven.
Als de ring te breed is, is het niet mooi net als wanneer de ring te smal is.
Ik heb gekozen voor een ring die ongeveer 2 x zo breed is als de steen.
Dus voor de ronde steen van 5 mm ongeveer een 10mm brede scheen en voor de ovale steen van 7x9 een ongeveer 14mm brede scheen.
De ringmaat is natuurlijk van belang om te zorgen dat de toekomstige drager hem past.
Bepaal de gewenste ringmaat. Voor het voorbeeld met de ronde steen heb ik ringmaat 17,75 beoogd, en voor de ovale steen ringmaat 18.
Omdat de ring bol wordt gemaakt door hem te stuiken, word de oorspronkelijke ringmaat een stuk kleiner. Tel daarom voor het berekenen van de benodigde lengte ongeveer 3 maten bij de uiteindelijke ringmaat op.
Het hangt ervan af hoe bol de ring moet worden. Wordt de ring hoog bol, moet er meer materiaal bijgerekend worden, word hij flauw bol, iets minder.
De normale berekening voor de materiaallengte van een ringmaat is:
ringmaat + mat.dikteX Pi (3.14)
In dit geval doen we er drie ringmaten bij om de ring te stuiken.
Volgende punt is de materiaal dikte.
Ik houd niet van te dunne ringen en vind 1,5 een mooie dikte voor een zilveren ring.
1mm of 1.2 kan natuurlijk ook maar dan heeft de ring geen ?body?.

In het geval van de ronde steen wordt het materiaal:
17.75+3+1.5x3.14= 69.9mm. Dus 70mm x ongeveer 10 x 1.5 mm
En voor de ovale steen:
18+3+1.5x 3.14=71.4mm. Dus 71mm x ongeveer 14mm x 1.5 mm.


Je kunt het materiaal natuurlijk op de 10de mm. Uitzagen maar bij het stuiken kijken we niet op 10de millimeters. Dus ik rond het af op hele millimeters. 70 en 71 dus.

Omdat een soldeernaad in het zilver altijd na een tijdje licht of donker grijs zichtbaar wordt, solderen we een ongeveer 1.5mm brede gouden rand in het soldeer naad.
Een soort handelsmerk. Dit geeft de ring net dat stukje ?extra?.
De gouden baan die tussen het zilver gesoldeerd word, moet net iets dikker zijn dan de ring zelf. In dit geval heb ik een vierkante draad getrokken van 1.6 mm en die gewalst totdat de breedte van de strip 1.5 mm bedroeg. De hoogte is dan ongeveer 1.7 en kan je na het solderen het surplus makkelijk wegvijlen zonder de dikte van de ring aan te tasten.

Aan het werk.

Zaag een zilveren strip uit van 70x10x1.5 voor de ronde steen, en een strip van 71x14x1.5 voor de ovale steen.
Buig de uiteinden van de strip naar elkaar toe. Perfect rondbuigen is moeilijk zonder speciaal gereedschap en is zonder goed gereedschap erg tijdrovend.
Het belangrijkste is dat de uiteinden haaks op elkaar aansluiten met zo min mogelijk speling. Meestal lijkt de soldeernaad mooi maar zit er nog een v V-vormige spleet tussen de 2 uiteinden. Dit is geen goede basis voor een soldeernaad. Haal een zaagje of een vijl tussen de 2 uiteinden door om voor een goed contact te zorgen. Omdat er nog een stukje goud tussen komt is het een goed idee om een vlakvijl/blokvijl van ongeveer 1 tot 2 mm tussen de uiteinden door te halen. Dit zorgt ervoor dat het stukje goud er superstrak tussen past. De zilveren strip zit nu bijna of helemaal met de uiteinden tegen elkaar aan. Plaats het stukje goud in de soldeernaad door de ring over de triboulet iets open te buigen en met het stukje goud er vanaf te duwen. Uiteraard zorg je ervoor dat de 2 uiteinden van de zilveren strip zo recht mogelijk tegenover elkaar zitten.
Afbeelding

Het solderen.

Plaats de ring tussen 2 keramische soldeer stenen (of zoals ik vaak doe, 2 gebruikte of nieuwe smeltkroesje, deze geven nauwelijks stof af dat de soldeernaad kan bevuilen en hebben een vlakke bodem.). Smeer de ring in met vloeimiddel. Vaak trekt het vloeimiddel weg als de ring verwarmd word dus houd de de borax kwast gereed om steeds de kale plekken opnieuw in te smeren. Maak de ring steeds zo warm, dat de soldeerkwast niet gelijk aan de ring blijft plakken als je opnieuw borax toevoegt (dus net boven de 100 graden). Ik plaats de pioentjes graag aan de binnenkant van de ring op de soldeernaad omdat de onregelmatigheden die bij het solderen ontstaan aan de binnenkant het minst opvallen en als ze ontstaan het makkelijkste weg te werken zijn. Verwarm de hele ring en richt elke keer de vlam iets langer op de soldeernaad totdat het soldeer vloeit.
Afbeelding
Kook de ring af en gebruik de kretsborstel om de ring schoon te maken.
Nu kan de ring rondgeslagen worden. Let wel op dat de gouden baan niet aan de binnenkant uitsteekt tenzij je een triboulet met een gleuf hebt. Vijl eerst het uitstekende stuk goud aan de binnenkant af en sla dan de ring rond met een kunststof, houten of leren hamer. Als je een triboulet met gleuf hebt, plaats dan het uitstekende deel in de gleuf en sla de ring dan rond. Het voordeel van deze manier is, is dat je het uitstekende deel aan de binnenkant strakker kan wegvijlen.
Vijl en schuur de zijkanten vlak net als de binnenkant. Van de buitenkant is het belangrijk om de soldeernaad vlak te vijlen en te schuren. Als we dit doen nadat de ring gestuikt is, zitten het uitstekende deel van het goud en de soldeeroneffenheden in het materiaal gedrukt en kan het oppervlak niet meer perfect worden afgewerkt.

We hebben nu een rechte basisring die 3 maten + ? maat van het goud te groot is.
Dit komt allemaal goed bij het stuiken van de ring.
Plaats de ring in de stuikring van het ring oprek/stuik apparaat, in het gat dat het kleinste is dat past. Stuik de ring aan elke kant steeds een klein stukje zodat je tussen de 5 en 10 maal de ring moet omdraaien voordat je aan de gewenste ringmaat zit. Stuik de ring gerust een maatje kleiner dan de gewenste maat. Bij het stuiken wordt de haakse hoek van de rechte strip naar binnen gevouwen en ontstaat een redelijk scherpe rand die later afgerond moet worden om een gemoedelijk gevoel aan de vinger te waarborgen.
Dus voor een ringmaat 18 kan je makkelijk de ring stuiken tot maat 17 en daarna weer van binnenuit op maat vijlen.
De meeste stuikringen zijn taps met rechte vlakken waardoor na het stuiken een bolle ring ontstaat met flauwe facetten. Door deze facetten van het midden van de ring schuin naar buiten af te vijlen ontstaat een mooie bolling. Doe dit vijlen wel kruislings om de bolling zo egaal mogelijk te maken. Doe hetzelfde daarna met een schuurlat of op de polijstmachine met een schuurschijf. Scotchbricht schijven zijn hiervoor erg geschikt.
Polijst de ring alleen aan 1 kant van de gouden baan waar later de kast ingesoldeerd gaat worden.

De zetkasten.

Uiteraard kan je de zetkasten bij de groothandel bestellen, en dat is economisch niet eens een slecht idee. Je kunt bijna alle soorten en maten kasten bestellen en daar de steen op afstemmen. Een kast bestellen scheelt je veel tijd en ze zijn vaak verbazend voordelig. Maar het geeft natuurlijk meer voldoening om een dergelijk ring en kast helemaal zelf te maken.

Om de afmetingen van het materiaal voor de 5mm steen te bepalen telt dezelfde formule als voor de ringmaat. Omtrek steen+materiaaldiktex3.14. Voor de ovale steen geld het gemiddelde tussen lengte en breedte van de steen +mat.dikte x 3.14. In dit geval 7+9=16:2=8 +mat.diktex3.14.
Bij een zetrand is de dikte van de zetrand redelijk van belang. Als ervaren zetter kan je met alle diktes van zetranden wel aan de gang, maar voor onervaren zetters geld meestal hoe dunner hoe beter. Hoe dunner de zetrand hoe makkelijker hij over de rondist van de steen vouwt. Dit is niet altijd nodig. Ik hou van dikke zetranden. Ze geven vaak een extra dimensie aan een ring. En met de goede uitleg en begeleiding moeten we er wel uitkomen.

Voor de 2 stenen nemen we een materiaal dikte van 1mm dik.
Nu hebben we de lengte en dikte van de strips. Nu is alleen de diepte nog van belang.
De diepte van een zetkast wordt voornamelijk bepaald door de diepte van de steen.
De diepte van de steen wordt gemeten van de tafel tot het collet . Dat is het platte facet bovenop de steen tot aan de punt van de steen. Als we de kast ondieper maken dan de diepte van de steen, dan steekt de punt uit onder de kast en kan dat zeker in een ring lichamelijk letsel veroorzaken. Een andere bepaling voor de diepte van een kast is het ontwerp.


Bij deze bolle ring zou de kast minder diep kunnen zijn omdat de ring hol is en als de punt van de steen dan uitsteekt raakt hij de vinger nog niet.
Maar deze zetkast wordt ongeveer 5 mm diep.

Voor de ronde steen.
Mat is dus 5x1x18,8. Zaag het materiaal uit. Er zijn heel mooie buigtangen/apparaten te koop maar voor kleine dikke kastjes komt het neer op trucjes. Buig de strip zo ver mogelijk rond met een buigtang en/of platbek rond tang. Zorg ervoor dat het goud erg goed is uitgegloeid want zelfs dan is het buigwerk moeilijk zat. Als het kastje U U-vormig is zal het extra zwaar worden. Maar met een zware platbek tang of met een parallel tang kan het laatste stukje over kasten triboulet gebogen worden. Er ontstaat dan wel een v V-vormige soldeernaad dus ga nog niet solderen want dat wordt dan ronduit lelijk. Knijp met een parallel tang of in de bankschroef de kast ovaal zodat de uiteinden recht tegenover elkaar zitten. Soldeer nu de kast met hardsoldeer. Je hebt nu een uitgegloeide onregelmatige ovale kast. Nu moet hij nog rond. Gebruik een parallel tang om de kast over de kasten triboulet zover mogelijk rond te knijpen. Dit kost enige kracht en kan eventueel ook met de bankschroef gebeuren. Let wel dat je niet te hard knijpt met de bankschroef . Net genoeg om de ruimte tussen de triboulet en de kast weg te knijpen.
Afbeelding

Daarna kan het hameren beginnen. Met het hameren sla je de kast echt mooi rond. Steun de triboulet op een houtblok als het kan. De slag van je hamer heeft dan veel meer effect.
Je slaat wel een paar facetten op de buitenkant van de ring maar die zijn met een vijl en een schuurlatje snel weggewerkt. Dan moet de kast taps gemaakt worden. Hiervoor zijn prachtige kast ijzers gemaakt. Een dikke plaat staal met tapse gaten erin. De verschillende kastijzers hebben verschillende graden. Ik gebruik het kast ijzer met een 16 graden taps gat. Zoek het gat uit waar de kast met een klein beetje speling in past. Gebruik dan een vlakhamer of een ringen oprek/stuik apparaat om de kast in het kastijzer te persen. Heb je deze apparaten niet, kan je ook een vlak stuk ijzer gebruiken (dikke eind van een blokhaak) door dat evenwijdig aan het kastijzer op de kast te plaatsen en dan met een kunststof hamer (om de blokhaak niet te beschadigen) de kast in het gat te slaan. Maakt het niet uit als het stuk ijzer beschadigd, gebruik dan liever een stalen hamer, want dan is de slagkracht groter. Als alles goed is dan past de steen dan op de rand van de kast.
Afbeelding
Bij mij was de kast iets te groot. Neem dan een kleiner gat in het kast ijzer en sla de kast daar in. Gloei voor het gemak de kast wel eerst uit. Na het ?in het kleinere gat slaan? zit er waarschijnlijk een braam bovenaan de kast. Maar die is zo weggevijld. Past de steen nu wel, vijl dan de eventuele braam weg, schuur en polijst de buitenkant van de kast.

De ovale kast.

Materiaal lengte was 7+9:2 = 8+1x3.14= 28.26 afgerond 28. Uit te zagen, 28x1x5.
Buig net als bij de ronde kast de uiteinden naar elkaar toe en soldeer de ring. Na het solderen zal de ring onregelmatig zijn. Je kan vanuit deze vorm gelijk proberen de kast mooi ovaal te krijgen (om een ovale triboulet b.v.) maar ik prefereer het om de kast eerst mooi rond te maken en dan na het uitgloeien van de kast deze met een paralleltang voorzichtig ovaal te knijpen. Een ovale kasten triboulet kan heel handig zijn, maar hij moet dan wel precies dezelfde afmetingen hebben als de steen. Na een kwartiertje buigen en klieren komt meestal het moment dat de steen mooi in de kast past. Een beetje vijlen of frezen aan de binnenkant kan natuurlijk helpen. Nu de steen past moet hij ook nog ergens op rusten. Een rusting. Deze hoeft niet dik te zijn. Als de steen mooi past is een halve mm genoeg. De berekening voor de binnenkast is 7+9:2=8-1/2x3.14=23.55.
De binnenkast hoeft niet zo diep als de buitenkast te zijn. 23,5x4x0,5 is genoeg.
Soldeer de binnenkast, maak hem ovaal en zorg dat hij strak in de buitenkast past.
Pas nu de steen en zorg dat de binnenkast zo diep in de buitenkast zit dat met de steen erop de buitenkast een paar tiende mm boven de rondist uitsteekt.
Soldeer nu de binnenkast in de buitenkast met hard of middel soldeer en schuur en polijst de kast.

Nu de kasten klaar zijn kunnen we de gaten voor de kasten in de ringen boren.


Gat voor de ronde kast.
Bepaal het midden van de ring. De ring is 9.5mm breed. Het midden ligt derhalve op 4.75 mm. Stel dit in op de kraspasser of op de schuifmaat.
Nu hoor ik collega?s schreeuwen ?op de schuifmaat! Oneigenlijk gebruik? maar ik doe het al jaren zo met dezelfde schuifmaat en ben er blij mee.
Bepaal tot hoever van de gouden streep je de kast wilt hebben en teken het center af.
Sla een centerponsputje en boor een gat. Frees met bolfrezen het gat steeds iets groter totdat het gat even breed is als de bodem van de kast. In mijn geval is dit 4 mm. Zorg ervoor dat je bij het boren en frezen haaks op de ring staat en naar het midden van de ring boort. Nu moet het gat taps gefreesd worden. Hiervoor zijn heel mooie spitsfrezen te koop. Zij hebben nagenoeg de zelfde tapsheid als het kastijzer dus de kast zal erg strak passen. Zorg er weer voor dat je precies haaks op de ring freest. Als je hier scheef freest, komt de kast natuurlijk ook scheef te zitten. Frees het gat zover taps, dat als de kast in het gat rust de onderkant van de kast een klein stukje aan de binnenkant van de ring uitsteekt.

Gat voor de ovale kast.

Wederom, bepaal hoever van de gouden streep je de kast wilt hebben. Bepaal het midden van de ring en zet een centerpunt op de plek van het midden van de kast. Vanaf dit center kan je met een kraspasser de buitenkanten van de kast markeren. Teken dan een rechthoek op de ring waarbinnen de kast past en teken daarin het ovaal dat eruit moet.
Boor nu een gat in het center en ruim dit gat op met steeds grotere bolfrezen. Daarna kan met een grote knopfrees, cilinderfrees of iets dergelijks verder geruimd worden.
Doe dit totdat de kast past. Zo makkelijk geschreven, maar echt een lastig klusje.
Je kan natuurlijk ook de onderkant van de kast afvijlen zodat hij mooi op de ring aansluit als je dat makkelijker vind, maar om dat mooi te laten aansluiten is minstens zo moeilijk met nog als extra dat je de kast nog moet vastbinden voor het solderen.
Afbeelding

De kasten solderen.

Als alles goed is gegaan past de ronde kast klemvast in de ring en zal het geen probleem geven deze te solderen.
Het gevaar bij de ovale kast is dat het gat in de ring te ruim is. Om de kast dan toch te laten passen kan men de kast van onder iets uit buiten. Maar pas wel op dat de steen er nog in past. Je kan ook in het gat in de ring een paar greintjes steken zodat de kast daarop steunt of daartussen klemt.
Afbeelding


Plaats bij het solderen de pioenen aan de binnenkant van de ring zodat eventuele soldeervlekken aan de binnenkant makkelijk kunnen worden weggewerkt. Zachtsoldeer is prima. Uiteraard veel borax gebruiken en zorg dat de kast recht in de ring zit. Kook de ringen af. Aan de buitenkant hoeven alleen de grootste oneffenheden weggewerkt te worden maar als het goed is zijn die er niet.


Het zetten van de stenen.

Voor de ronde steen.
De ronde steen is 5 mm. Neem een bolfrees van 5.0 mm en frees langzaam zover dat de bolfrees tot net over de helft in de kast zit. Gebruik vet bij het frezen. Neem dan een chatonfrees of een dakfrees van 5.0 mm. Nu is van het grootste belang dat de frees haaks op de ring staat. Ik geef de voorkeur aan een chatonfrees omdat als je een dakfrees gebruikt en een klein beetje wiebelt, de rusting bovenwaarts wijder wordt waardoor het zetten erg veel moeilijker wordt.
Frees met de chatonfrees of dakfrees de rusting tot net een paar 10de mm onder de rand. Pas de steen, hopelijk klikt de steen in de zetting en zit de steen klemvast net een paar 10de mm onder de rand. Als we geen chaton of dakfrees hebben kunnen we met een 0.5 mm bolfrees net onder de rand rondom een gleufje frezen. Dit is wel iets lastiger en vergt net iets meer ?hangmotor vaardigheid?.
Afbeelding


Neem een oud freesje en breek daar de kop vanaf.
Doe dit achter in de bek van een tang en houd tijdens het breken je ogen dicht, want er kunnen scherven wegschieten. Slijp een schuine kant aan de punt en polijst de schacht en de punt zodat hij niet al te scherp meer is. Je hebt nu een elstje gemaakt. Zet hem in het universeel handvat. De meeste elsten uit de boeken zijn bol op de punt. Ik slijp een deel van deze bolling weg om meer overzicht te krijgen op wat ik met de elst doe. Zet nu de ring in een ringenkloof en houdt de ring stevig tegen de vijlpen. Ik houd de elst vast alsof ik aardappelen ga schillen. Zo heb ik maar een zeer kleine bewegingsruimte maar kan ik uiterst gecontroleerd kracht zetten. Zet je duim tegen de ring aan en houdt de elst vlak boven de zetrand en wrijf dan een klein stukje van de zetrand op de steen.
Afbeelding

Dan aan de overkant een klein stukje en dan daar tussenin. Als het goed is zit de steen met deze 4 stukjes vast en recht. Nu kan je de zetting verder dicht wrijven. Doe dit steeds met kleine stukjes en kruislings totdat de zetrand er mooi egaal uitziet. De ?kleine stukjes?zijn erg belangrijk. Probeer maar eens om met 1 haal een kwart of een derde van de zetrand dicht te wrijven. Dit zal het alleen goed gaan op het stuk waar de elst het meest naar het midden van de steen wijst. Daarnaast zal je snel uitschieten met diepe krassen en bloedende vingers tot gevolg.
Afbeelding



Voor de ovale kast moeten we wel gaan hameren.
De steen ligt met zijn rondist een paar 10de mm onder de bovenkant van de zetkast.
Nogmaals, hoe strakker de steen past hoe minder de moeite en hoe mooier de zetting kan worden. Als de steen ?zwemt?in de kast moet je er gewoon niet eens aan beginnen.
Vijl de rand van de zetting een beetje schuin af. Met een hamerhandstuk kan de rand op de steen worden getikt. Met enige hangmotor vaardigheid moet dit geen probleem zijn.
Een andere manier bij gebrek aan hamerhandstuk is met hamer en pons. Het nadeel hiervan is is dat je 1 hand te kort komt om de ring vast te houden. Met de ring om een tribulet en de triboulet in de bankschroef is dit probleem echter opgelost.. De ring in de lak zetten is helemaal mooi, maar dat geeft zo?n rommeltje. Houd de pons op de zetrand en sla (met een ciseleer-) hamer met kleine tikjes de zetrand op de steen. Houd al het kan een pink op de steen zodat hij blijft liggen. Door de tikken kan een steen die los ligt scheef gaan zitten of uit de zetting springen. Werk kruislings totdat de steen vast zit. Daarna zo egaal mogelijk de hele zetrand dicht hameren.
Als het nodig is kan met een elstje de zetrand mooi worden afgewerkt.

Met het hamerhandstuk werkt het bijna hetzelfde. Ik gebruik een badeco 220 rl met een harde slag. Deze is instelbaar en kan naar gelang het zetwerk op licht of zwaar worden ingesteld. Je kan de punt van het hamerhandstuk op de zetrand zetten en dan beginnen, maar de meeste slagkracht krijg je als je de punt net niet op de zetrand laat rusten maar er net zover vanaf, dat de punt op het eind van zijn slag pas de zetrand raakt. Werk rustig met lage toeren. Het handstuk kan max. 1500 toeren aan maar ik vindt 100 toeren genoeg.
Met lage toeren en ?aaiende? bewegingen kan de kast kruislings worden dicht geslagen.
Spreekt natuurlijk voorzich er voor op te letten dat de stalen punt de steen niet raakt.
Afbeelding

De deukjes in de zetrand van de pons of het hamerhandstuk kunnen verwijderd worden met een vijl, schuurlatje of schuurtonnetje. Het kan moeilijk zijn om de steen niet te raken, maar doe je best.

Nu kunnen we afwerken.
Polijst de binnenkant van de ring en de zijkanten.
Afbeelding

Mocht het nodig zijn schuur dan eerst de zijkant met een schuurtonnetje totdat je alleen nog maar de schuur krassen van je tonnetje ziet. Polijst dan de zijkant en zetrand van de kast. Daarna kan met een supergrof stuk schuur papier het oppervlak van de ring gematteerd worden. Pas op in de buurt van de hoogglans gepolijste kast. Ik gebruik kopertape (verkrijgbaar bij glas in lood bedrijven) om de kast te beschermen.
Zorg voor een regelmatig schuur patroon.
Afbeelding

Spoel de ring af en maak hem verder schoon met tandenborstel en zeepsopje of in de ultrasoon.
Nu zijn de ringen klaar.

Veel succes, en als er vragen zijn hoor ik het wel.
Als je het wat vind, vertel het aan anderen. Dit forum gaat pas echt goed lopen als er steeds meer mensen aan deelnemen.
viewtopic.php?t=62

Vragen en antwoorden:
- Wanneer je een ovalen steen gebruikt hoe frees je die dan in als je daar een wrijfzetting wilt doen met een brede rand zoals op de foto.
Ovale stenen of eerder niet perfect ronde stenen een wrijfzetting geven is erg moeilijk vind ik. Normale wrijfzetting met ronde steen, 5 minuten, ovaal, vierkant of andere niet ronde vorm vaak een half tot meer dan een uur en is vrij lastig uit te leggen, of 1 manier voor te beschrijven. Het hangt van de steen af, rondist, zijn pavelioen en zijn gehele vorm. Ik gebruik hier veel verschillende technieken voor, maar dit hangt echt van de persoon af en welke techniek hij het beste beheerst
- Ik vind het zo mooi dat je een dikkere kast gebruikt en dan een wrijfzetting doet. Gebruik je dan altijd 1mm voor het zetkastje? Op de foto lijkt het dikker.
Doordat ik de kast een stuk kleiner heb geramd in het kasten ijzer is hij wat dikker geworden. Je kan ook van dikker materiaal uitgaan en zou zelfs een massiefe conus kunnen slaan in een kastijzer en die uitboren voor een soortgelijke zetting. Dunner kan uiteraard ook als je een gladomzetting prefereert.
-Als je de gouden soldeernaad ertussen soldeert hoe voorkom je dan dat hij er niet uitspringt door de spanning van de ring?
Het stuk goud wordt door de klemkracht van de ring op zijn plaats gehouden. Als het goed past en er zit niet teveel spanning op de ring zou het zonder problemen moeten gaan.
-Welk vet gebruik je bij het frezen.
Geloof dat het burrlife heet, maar als ik dat niet heb is een waxine lichtje net zo welkom. Liever bijenwas want dat ruikt lekkerder en kruimelt niet.
- Ik heb net een bling-bling ring gemaakt voor mijn buurvrouw met een zirkonia van 11mm in het midden en in de scheen 2 van 3 mm. maar toen ik met met een chatonfrees het gat had geboord bleek het toch te groot te zijn voor de 3mm zirkonia terwijl de chatonfrees toch 3mm was? Hoe kan dat?
Het kan zijn dat je frees bij het "frezen" van de rusting is gaan rammelen. Dan krijg je een rafelige zetrand die doorgaans iets groter is dan de freesmaat. Het kan ook zijn dat je bij het opmeten van je frees "tussen de tanden" hebt gemeten.
Als je een frees opmeet is het belangrijk hem even zonder druk op de schuifmaat even rond te draaien. Zo meet je de frees op de juiste diameter.
- Ik wil een kastje maken voor een diamant van 0.40krt. In dat kastje moet een wrijfzetting komen. Is 1mm. voor het kastje dan voldoende?
Als je in een kast een wrijfzetting gaat doen, zou ik een extra dikke wand nemen. Minimaal 1.5. Meestal zet je bij een kast gewoon de rand om. Bij wrijfzettingen heb je meer ruimte nodig. Ik zou zeker 1.2mm buiten de steen nodig hebben om het mooi te maken. Ik geloof dat de kast waar de roze steen in zit zelfs 1.8mm was.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 526
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: SVS: Ring: bolle ring met steen

Berichtdoor peterspanje » maandag 11-07-2016, 8:33

Tijd om deze SVS weer eens onder de aandacht te brengen!
Birkertje70
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 29
Lid geworden op: maandag 27-06-2016, 15:38
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: SVS: Ring: bolle ring met steen

Berichtdoor Birkertje70 » dinsdag 27-09-2016, 14:47

Wat een goede en duidelijke beschrijving, bedankt dat je hiervoor de moeite en tijd genomen hebt. :thx:
Ik heb de gehele SVS zojuist geprint om in mijn How To map te bewaren.
Ik houd ontzettend van dit model ringen en ben zeer zeker van plan om jouw SVS te gebruiken t.z.t. om zo'n ring te maken, het resultaat zal ik dan zeker posten!
Maar voor nu heb ik eerst nog wat andere ideetjes en projectjes die eerst mijn aandacht en tijd behoeven!
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: SVS: Ring: bolle ring met steen

Berichtdoor Abo » dinsdag 27-09-2016, 18:32

Practig werk Daniel en heel erg mooi afgewerkt..... TOP!!!
Gebruikersavatar
Krisje
Actief lid
Actief lid
Berichten: 286
Lid geworden op: donderdag 21-01-2016, 21:07
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: SVS: Ring: bolle ring met steen

Berichtdoor Krisje » vrijdag 03-02-2017, 18:43

Gaaf !
Wanneer er oneindig veel wegen zijn om tot een resultaat te komen en 1 van die manieren leidt tot een catastrofe , dan zal er uiteindelijk iemand zijn welke dat op die manier doet .
Gebruikersavatar
Frieda
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 42
Lid geworden op: woensdag 09-11-2016, 13:53
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: SVS: Ring: bolle ring met steen

Berichtdoor Frieda » zondag 05-02-2017, 18:30

Dank je wel Daniël voor de duidelijke uitleg! Mooie ringen!
amvdv
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: vrijdag 27-11-2020, 19:05
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: SVS: Ring: bolle ring met steen

Berichtdoor amvdv » zaterdag 28-11-2020, 13:05

Heel fijn zo’n uitgebreide uitleg, dank!
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 94
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: SVS: Ring: bolle ring met steen

Berichtdoor gerrypardoel » zondag 29-11-2020, 9:13

Beste Daniel,

Dank voor deze uitgebreide en mooie werkplannen!
Heel blij mee!

Hartelijke groeten,

Gerry Pardoel

Advertentie

Terug naar “Stap Voor Stap”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast