Is er ergens een svs te vinden voor deze ring?

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Plaats reactie
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Is er ergens een svs te vinden voor deze ring?

Bericht door gerrypardoel »

Beste Forumleden,

Ik zag een mooie ring bij mijn nichtje. Ik zou dit model graag willen maken. Alleen de steentjes om de grote steen kan ik niet dus die rand wil ik anders oplossen. Maar wel de rest namaken.
Wie kan mij helpen?

Bij voorbaat dank.
Hartelijke groeten,
Gerry
Bijlagen
9566ADBD-654C-4B10-A392-3DCAF1ADD77B.jpeg
473BE5B6-5CD4-4D26-8869-0F107E388E80.jpeg
C354A88D-7CC6-4225-A6CE-8F5A16265F12.jpeg
24852FFD-CCF6-4501-A381-717638C59AA4.jpeg
04C07478-9DA2-4989-90A4-4B1518F24B14.jpeg
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Is er ergens een svs te vinden voor deze ring?

Bericht door Sinterklaas »

Deze ring is met behulp van 3d printen gemaakt. Dat kan je zien aan de pootjes van de kleine steentjes. Die staan op het materiaal ipv dat er materiaal is weg gestoken.
Ook steken de poten van de grote steen erg ver uit boven de steen. Dat is vragen om te blijven haken. En dan raakt de grote steen kwijt.

Nu je vraag hoe maak je deze ring. Maar dan met de hand neem ik aan.

scheen: https://www.youtube.com/watch?v=DZkvNk9G5UI

de kop van de ring. De bewerkte rand. Strip zagen en vormen. Net als je hoe je een zetkast maakt. Dan met zaag het opengewerkte effect creëren. Dus klein gaatje boren waar je zaagje doorheen kan en dan zagen.
Dan hier op een plaat solderen. En op de plaat dan in jouw geval je zetkast voor je middensteen. Eventueel waar de bodem van de zetkast (waar die op de plaat zit) wegzagen.

Geheel aan je ring solderen. Let op met zilver is het wel moeilijk om deze ring te maken want je hebt veel soldeernaden dus let goed op dat je oude naden niet gaan vloeien als je je ring langzaam opbouwt. Voor zilver bestaat er ook extra hard soldeer. Dat is wel fijn dan heb je een extra soldeer stap zonder dat je bang hoeft te zijn dat er van alles gaat vloeien later.

Het zetten van kleine stenen kan je hier op het forum svs voor vinden denk ik.
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: Is er ergens een svs te vinden voor deze ring?

Bericht door gerrypardoel »

Lieve Sinterklaas,
Ik was altijd al fan van Sinterklaas maar nu ben ik zo blij dat je bestaat! Dank voor je snelle antwoord.
Dus ik hoef geen pootjes te solderen? De grote steen in zetkast kan ook? Moet ik dan een cabochon gebruiken? En onderkant wegzagen? Met pootjes vind ik leuk; maar dan heb je zeker andere vorm steen nodig? Of maakt dat niet uit? ik heb zilversoldeer 7, 5 en 3.
Ik vind het knap dat je kan zien dat de ring is geprint. Ik denk dat ik eerst zonder steentjes in de rand ga proberen, ik kan nog geen greinen maken…

Hartelijke groet,

Gerry
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Is er ergens een svs te vinden voor deze ring?

Bericht door Sinterklaas »

Hoi Gerry,

Ja zetkast kan.
Je kan de ring ook met poten voor de grote steen maken hoor. De pootjes voor de kleine steen zou je moeten maken door te frezen en materiaal weg te steken met je graveerstekers. Dus materiaal weghalen en de poten blijven dan over.

Je hebt geen cabuchon nodig als je de zetkast maakt zonder bodem. Of diep genoeg dat de collet/punt van de steen niet de bodem raakt.

Als je met poten maakt voor de grote steen dan:

Zelfde verhaal als dat ik eerder schreef maar dan als je de plaat op de bewerkte rand gesoldeerd hebt doe je daarna het midden er uitzagen. En daar soldeer je dan je grote poten in.. Of je boort 4 gaatjes waar de poten moeten komen en soldeert ze vast. Dan wegzagen tussen de poten dat de onderkant van je steen er in kan zakken.

Als je poten wil kies dan een steen die geen puntige hoeken heeft en ook geen afgeronde hoeken. Dat is beide moeilijker met zetten. Tenzij je 2 poten tegen elkaar doet op elke hoek. Een voorbeeld van wat ik bedoel is een Asscher cut/slijpsel. Doe heeft dus afgeplatte hoeken waar je makkelijk je poot tegen aan kan zetten. Bij puntig heb je kans dat de punt breekt. En bij afgerond kans dat je steen gaat draaien.
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: Is er ergens een svs te vinden voor deze ring?

Bericht door gerrypardoel »

Heel fijn deze hulp. Hartelijke dank!

Ik ga na de warmte aan de slag…
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: Is er ergens een svs te vinden voor deze ring?

Bericht door gerrypardoel »

Hoi leden van het forum,

Ik heb, na veel vallen en weer opstaan, deze ring in elkaar gezet. Er mankeert van alles aan maar ik ben blij dat ik een resultaat heb; de eerste ring stortte in en de tweede is ook met veel gepiel (en gescheld) tot stand gekomen.
Probeer nu weer een nieuwe te maken! Ooit zei Anke Akerboom: “ Edelsmeden is meters maken”

Bedankt nog Sinterklaas voor je aanwijzingen!

Hartelijke groeten,
Gerry
Bijlagen
5444C14A-F635-4CED-AF12-3FA52D1A2472.jpeg
794C4190-F4B9-4210-B073-702A71953B72.jpeg
9BE32602-5999-4783-8619-5C69006C018D.jpeg
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Is er ergens een svs te vinden voor deze ring?

Bericht door Sinterklaas »

Goed bezig.

Als ik iets fout doe zie ik het als een leermoment. Daar kan je alleen maar beter van worden. Het geeft nieuwe inzichten en manieren om dingen aan te pakken.
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: Is er ergens een svs te vinden voor deze ring?

Bericht door gerrypardoel »

Dankjewel Sinterklaas.
Zo is dat!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Is er ergens een svs te vinden voor deze ring?

Bericht door Erika »

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Top<3

Van fouten maken leren we het meeste
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie