SVS: Ring: rechthoekige gladomzetting met topaas

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zilvermaan
Beheerder
Beheerder
Berichten: 958
Lid geworden op: zondag 17-09-2006, 13:02
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Tilburg
Contacteer:

SVS: Ring: rechthoekige gladomzetting met topaas

Bericht door Zilvermaan »

Om wat tegenwicht te bieden tegen al dat vakgeweld van de professionele goudsmeden hier, zet ik mijn stap voor staps van de Zilvermaan site ook op het forum. Alleen maar om te tonen dat alle niveaus goudsmeden op dit forum thuis horen. Laat je dus niet weerhouden en maak ook stap voor staps van alle werkstukken die je vanaf nu maakt! :lol:

Afbeelding

Deze ring is een eigen ontwerp.

Ik ben begonnen met het maken van het zetkastje voor de blauwe steen, een carr?-vormig facetgeslepen topaas. Het zetkastje bestaat uit twee onderdelen die precies in elkaar passen. De buitenrand en een dieper liggende binnenrand waar de steen op rust. Beiden zijn gemaakt van een zilverplaatje van 0,4 mm dik.

Het is vrij lastig om het kastje op precies de goede maat te maken. Een rond kastje kun je wat makkelijker nog achteraf aanpassen, deze moet vrijwel in ??n keer goed zijn.

Afbeelding

De strook zilver wordt op de plaatsen waar hij gebogen moet worden ingezaagd en gevijld met een driehoekige naaldvijl. Vooraf natuurlijk heel goed meten en aftekenen. Vervolgens wordt hij in de juiste stand gezet. De naad en ook de hoeken worden voor de stevigheid gesoldeerd.

Afbeelding Afbeelding

Daarna heb ik een basisring gemaakt van schenenband met een breedte van 4 mm en een hoogte van 2 mm.

Afbeelding Afbeelding

Het kastje moet in de ring verzinken. Daarom heb ik een stuk uit de ring gezaagd ter breedte van het kastje. Recht naar beneden zagen en recht vijlen, zodat het kastje er precies tussen past. De onderkant van het kastje komt gelijk met de binnenkant van de ring, vervolgens solderen.

Afbeelding

Na het solderen en afkoken heb ik de onderkant van het kastje een beetje hol gevijld, zodat het meeloopt met de bocht van de ring. De zijkant van het kastje aan de bovenkant van de ring (de zetrand) heb ik nog wat dunner gevijld, zodat hij straks bij het zetten van de steen soepeler buigt.

Afbeelding Afbeelding

De finishing touch is het schuren en polijsten van de gehele ring en natuurlijk als laatste het zetten van de steen. Ik heb de ring op een tribulet geschoven, om zo twee handen vrij te hebben bij het zetten. Het zetrandje wordt over de steen heen gewreven. De hoeken worden als laatste extra aangeduwd door met een heel klein hamertje op het zetstaal te tikken.

Als laatste nog een keer licht polijsten en de ring is klaar.

Afbeelding Afbeelding
___________________________

Nog even een vraag over het zetten. Heb je de hoeken ingevijld? en welke kant heb je als eerste gezet, de hoeken of de zijkanten?
Oei al lang geleden gemaakt, maar volgens mij eerst de zijkanten en daarna de hoeken gedaan. De hoeken niet ingevijld, maar met een hamertje op het laatst wel een extra tikje gegeven.
Plaats reactie