SVS: Hanger: Escher

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zilvermaan
Beheerder
Beheerder
Berichten: 958
Lid geworden op: zondag 17-09-2006, 13:02
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Tilburg
Contacteer:

SVS: Hanger: Escher

Bericht door Zilvermaan »

Afbeelding

Bij deze hanger heb ik gebruik gemaakt van een tekening van Escher uit 1960, genaamd "Heaven and Hell". Met de computer heb ik de tekening zo aangepast, dat hij geschikt is om uit te zagen in zilver.

Afbeelding Afbeelding

De tekening heb ik met houtlijm op een plaatje zilver geplakt om de zwarte figuren volgens het patroon te kunnen doorboren en uitzagen.

Afbeelding voorkant Afbeelding achterkant

Afbeelding

Nadat alle figuren zijn uitgezaagd, kan het plaatje bol gemaakt worden op een staak en houten hamer. Vervolgens heb ik het plaatje voor de achterkant uitgezaagd en bol gemaakt.

Afbeelding

De twee helften worden op elkaar gesoldeerd en de naad heb ik afgewerkt met een vijl zodat het ??n geheel wordt.

Afbeelding

Voor een groter contrast heb ik de binnenkant tenslotte behandeld met blitsbeits waarvan het zilver zwart oxydeert.


Wordt het zaagwerk niet minder strak door het na het zagen pas bol te slaan?
Ik heb daar geen last van gehad. Juist doordat het al uitgezaagd was werd het heel makkelijk hol/bol. Het lijkt mij ook lastiger om uit te zagen als het plaatje al bol is. Bovendien is het ontwerp dan ook lastiger over te brengen.

Liep je bij het solderen van de twee halfronde bollen niet het risico dat er soldeer in de uitgezaagde stukken kwamen of moet je gewoon uit de buurt blijven van de rand wanneer je een motief zaagt?
Hier was dat risico inderdaad niet aanwezig omdat het uitgezaagde gedeelte ver weg van de rand begint.

Ook als het dichter bij de rand zit lijkt het mij trouwens niet zo'n probleem. Het soldeer gaat naar waar het het heetst is en je gaat je motief niet extra zitten verhitten (er zit al minder materiaal dus sneller heet dan de dichte achterkant).
Plaats reactie