SVS: Vossenstaart collier

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: SVS: Vossenstaart collier

Bericht door jokekuiper »

Hoi Karin,

Voordat ik aan het collier begon heb ik nog even gezocht naar wat meer informatie en kwam toen uit op de site van Patrick Burt: http://www.patrickburt.net/archive.php?ID=4. Hij heeft veel ervaring met het maken van vossenstaartcolliers (of, zoals hij het noemt 'roman chains'), en hij is van mening dat de perfecte verhouding draaddikte:doorsnede cirkel 1:18 is. Ik heb een pons van 24 mm gebruikt om het draad van 1,5 mm omheen te wikkelen. Ik vond dat goed uitpakken. Ik heb, net als in het voorbeeld van Erica, per 'rijglaag' 3 ringen gebruikt. Het lastigst vond ik het bepalen van het 'eindgat' om het collier doorheen te trekken. Het collier moet natuurlijk zo hecht mogelijk worden, maar nog wel zó buigzaam zijn, dat het rond de hals gedragen kan worden. Ik heb dan ook eerst een stuk proefcollier van messingdraad geregen. Het proefcollier heb ik door respectievelijk gat 16, 14 , 12 en uiteindelijk 10 getrokken (mal gemaakt van een oud stuk hout). Dat was voor mijn collier de limiet. Maar maak altijd eerst zelf een proefstuk, want de mate van soepelheid hangt ook af van hoe jijzelf alles buigt.

Succes en groetjes,

Joke
Laatst gewijzigd door jokekuiper op dinsdag 23-08-2016, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Karin13
Actief lid
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: donderdag 29-07-2010, 18:38
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: SVS: Vossenstaart collier

Bericht door Karin13 »

:thx: Dank voor je uitgebreide antwoord.
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: SVS: Vossenstaart collier

Bericht door jokekuiper »

Abo schreef:Heel mooi maar haast niet te betalen aan werkuren schat ik :|
Hoi Abo,

Ja, het collier is natuurlijk behoorlijk arbeidsintensief. Ik heb het vooral gemaakt, omdat het me erg leuk leek om te doen en ik verwachtte dat het tot een mooi eindresultaat zou leiden. Ik heb het aantal arbeidsuren deze keer dus niet heel nauwkeurig bijgehouden, maar ik heb het op ongeveer 15 uur bepaald en dat is dan inclusief een deel van de tijd die ik besteed heb aan het uitzoeken van de verhoudingen en het messing-experiment. Ik verkoop mijn sieraden wel, maar hoef er niet van te leven, daarom reken ik niet zo'n hoog uurloon. Ik heb de verkoopprijs op € 385 gezet.

Groet,

Joke
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: SVS: Vossenstaart collier

Bericht door Abo »

Wat nog altijd veel te goedkoop is voor handwerk naar mijn mening.
Je krijgt de naam goedkoop te zijn wat niet direct voordelig is voor je.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: SVS: Vossenstaart collier

Bericht door Erika »

Dat is veeeeeeeeeeeeel te goedkoop en ook in je uren denk erg soepel gerekend/

Ik heb ze niet voor de verkoop gemaakt , De een was school de verbeterde versie draagt mijn moeder daar heb ik m net anders geregen , dunnere draden en niet meer door de laatste lus maar door twee lussen, krijg je strakker /
maar nog geen 400 euro .... erg goedkoop,
.
Je hebt je zilvergewicht, je uren, het keuren, de btw...


Maar hij is verder wel gaaf. Lekker groot dan, want ik vond mijn 1 mm draad al te grof (voor wat ik in mijn hoofd heb zitten moest ik dus alsnog dunner als het collier in het voorbeeld.)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: SVS: Vossenstaart collier

Bericht door jokekuiper »

Ja, ik weet dat het eigenlijk te goedkoop is. Misschien moet ik mijn 'prijzenbeleid' eens gaan aanpassen. In het nieuws hoor je steeds dat zaken in het hóge segment het goed doen en zaken in het láge segment. Ik zit nu een beetje in het middensegment en dat is waarschijnlijk niet zo slim. Ik keek net even op Etsy, waar een vossenstaart-armband van Patrick Burt op staat (https://www.etsy.com/nl/listing/1026178 ... _active_12). Hij heeft voor die armband draad van 0,51 mm en een regel van 9 mm gebruikt. Hij vraagt € 443 voor de armband (er zit wel een toermalijn in zijn slot verwerkt).

Wat betreft het aantal uren: die 15 uur is echt behoorlijk realistisch. Door het gebruik van 1,5 mm draad heb je (na het trekken) met 1 laag rijgen al 1,4 cm. Het gaat dus veel sneller dan wanneer je dun draad gebruikt. Jouw dunne variant is dus veel arbeidsintensiever, maar ik vind dat hele hechte ook erg mooi.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: SVS: Vossenstaart collier

Bericht door Abo »

Niet "misschien " maar heel zeker je prijsanalyse herbekijken !

Je moet letterlijk alles tellen, hoe klein de bedragen ook zijn.
Je werkuren, materiaal, soldeer, gas, flux, polijstmateriaal, schuurpapier, elektriciteit, water zonder al de dingen waarover Erika het al heeft.
Trek je de draad zelf moet je nog denken aan het werk, smelten, walsen, uitgloeien, oliën, trekplaat kopen.
De tijd komt dat je nieuw materiaal moet kopen en dat moet van ergens komen.
Als het niet uit je hobby komt moet het met de huishoudelijke financiën betaalt worden.

Een hobby is goed maar het moet zichzelf onderhouden anders kost het je enkel. b;)
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: SVS: Vossenstaart collier

Bericht door jokekuiper »

Ja, je moet zeker ook alle kleine materiaalkosten e.d. meerekenen. Ik doe dat altijd door over de 'concrete' materiaalkosten (metaal, stenen e.d.) 10% te berekenen en die bij die concrete kosten op te tellen. Voor dit project had ik het draad overigens kant en klaar gekocht, maar meestal maak ik het draad zelf en reken dan in mijn verkoopprijs de prijs voor kant en klaar draad. Ik weet dat er een heel topic over prijsberekening op het forum staat. Ik ga het weer eens opzoeken. b;)
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: SVS: Vossenstaart collier

Bericht door Stéfan »

misschien is het ook nog een idee om ipv een rondbektang te gebruiken bij het 'uitrekken' van de ringetjes, je ook een 2 2mm regels kan gebruiken. voor school moest ik in het gereedschap pakket van het eerste jaar ook een stuk 2 mm titanium draad hebben, dat moest doorgezaagd worden ( was iets van 30 á 35 cm dacht ik ) en dan had je twee soldeerstrijkers ( waarom ik er dan 2 moest hebben? geen idee ) maar dan heb je ook meteen 2 2mm regels ( van fancy titanium nog wel :duh: )

dat is misschien makkelijker als pielen op de rondbektang, tenminste het lijkt me niet makkelijk om die ringetjes bovenop de bekken te laten zitten. zomaar een idee.

supermooie schakel, wil ik echt eens gaan proberen, kan ik het beste in mijn studententijd nog doen denk ik als ik er nog tijd voor heb en nog niet te duur ben mocht ik hem kunnen verkopen b;)
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: SVS: Vossenstaart collier

Bericht door Willem Parel »

Ziet er heel mooi uit, hoeveel uren heb je er aan gewerkt en wat weegt hij, dan weten wij of we er in de toekomst aan moeten beginnen of niet.... b;)
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: SVS: Vossenstaart collier

Bericht door jokekuiper »

Stéfan schreef:misschien is het ook nog een idee om ipv een rondbektang te gebruiken bij het 'uitrekken' van de ringetjes, je ook een 2 2mm regels kan gebruiken. voor school moest ik in het gereedschap pakket van het eerste jaar ook een stuk 2 mm titanium draad hebben, dat moest doorgezaagd worden ( was iets van 30 á 35 cm dacht ik ) en dan had je twee soldeerstrijkers ( waarom ik er dan 2 moest hebben? geen idee ) maar dan heb je ook meteen 2 2mm regels ( van fancy titanium nog wel :duh: )

dat is misschien makkelijker als pielen op de rondbektang, tenminste het lijkt me niet makkelijk om die ringetjes bovenop de bekken te laten zitten. zomaar een idee.

supermooie schakel, wil ik echt eens gaan proberen, kan ik het beste in mijn studententijd nog doen denk ik als ik er nog tijd voor heb en nog niet te duur ben mocht ik hem kunnen verkopen b;)
Hoi Stefan,

Dat met die rondbektang is naar mijn mening goed te doen als je de ring plat op je werkbank legt en de tang er dan met de bek naar beneden in zet. De ring kan dan nooit van je tang afglijden. Ik weet niet of je met jouw idee van 2 titanium draden het gewenste resultaat kunt bereiken, omdat je minder kracht kunt zetten dan met een tang. Dit hangt natuurlijk ook helemaal af van de draaddikte die je gebruikt. Overigens heb ik bij mijn vossenstaartcollier van 1,5 mm draad de ringen niet opgerekt met een rondbektang, omdat dit niet lukt met dat dikke draad en de diameter van de ringen te groot is. Ik heb de ringen eerst flink plat gemaakt in de bankschroef (wel beschermkapjes op de bankschroef doen) en vervolgens het middelste deel naar elkaar toe gedrukt met een platbektang. Vervolgens met een schenentang de uiteinden wat omhoog buigen, waarna je ze in de lussen kunt haken en verder met de hand omhoog kunt buigen.
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: SVS: Vossenstaart collier

Bericht door jokekuiper »

Willem Parel schreef:Ziet er heel mooi uit, hoeveel uren heb je er aan gewerkt en wat weegt hij, dan weten wij of we er in de toekomst aan moeten beginnen of niet.... b;)
Hoi Willem,

Ik heb ongeveer 15 uur aan het collier gewerkt (inclusief het zoeken naar de juiste verhouding draaddikte - maat cirkels - doorsnede trekgat). Het weegt 165 gram (9 meter draad van 1,5 mm en het slot met kapittelstokje). Als je dik draad gebruikt kost het natuurlijk aanzienlijk minder uren werk dan wanneer je een dunne variant maakt. Uiteindelijk bleek dat ik met 1 laag van 3 lussen na het trekken 1,4 cm collier kreeg. Het collier bestaat uit 32 lagen (van 3 lussen).
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: SVS: Vossenstaart collier

Bericht door Willem Parel »

Dank je voor seze informatie, best wel moeilijk om het collier dan betaalbaar te houden.
Misschien in bepaalde kringen met zeker de vermelding dat het een handgemaakt collier is, maar het lijkt me moeilijk.
Of zie ik dat verkeerd, zit niet zo dicht op de verkoop en de prijzen, maar ik schat zo in dat zo'n collier toch wel in de buurt van de €1000,- mag kosten.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: SVS: Vossenstaart collier

Bericht door jokekuiper »

Ja, de prijs is bij dit topic al even ter sprake geweest. Het is inderdaad heel moeilijk. Ik heb het collier eigenlijk voor mijn plezier gemaakt, maar heb het wel opgenomen in de collectie op mijn website. Ik heb het er nu voor € 385 op staan. Ik heb al op mijn kop gekregen dat dat echt veel te weinig is, maar ik heb het conform mijn eigen format dat ik voor al mijn producten gebruik berekend. Ik moet hier nog eens goed naar kijken, maar het komt er niet echt van. In het verleden stond ik nog weleens met mijn producten op kunstmarkten e.d., maar door gezondheidsomstandigheden thuis is dat verleden tijd. Mijn verkoop gaat momenteel dus alleen via mijn website. En als je dan niet veel reclame maakt, dan ben je natuurlijk niet echt goed zichtbaar. In het verleden heb ik wel 2 maal een koningsschakelcollier verkocht voor € 500. Momenteel ben ik eigenlijk meer hobby-matig bezig. Ik vind het gewoon heerlijk om mooie dingen te maken!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: SVS: Vossenstaart collier

Bericht door Willem Parel »

Is ook niks mis mee Joke om voor je plezier bezig te zijn met dit vak en als je de luxe hebt van andere bronnen voor je inkomen dan is de prijs ook niet het allerbelangrijkste.
Nu ik 65 ben en AOW geniet kan ik me dat ook permiteren ( klinkt snobberig, maar het klinkt voornamelijk oud..... b;) )
Maar ik heb er nog wel moeite mee mezelf voor de gek te houden en voor Willem Joker aan het werk te zijn.
Ik ben nooit goed geweest in geld vragen, maar nu ik soms wat meer met de hand over mijn hart strijk voel ik me wel vaker gekke Henkie.
En ook al hoef ik niet meer de hoofdprijs, ik wil in de toekomst toch wel proberen fatsoenlijk betaald te krijgen, anders neem je jezelf niet meer serieus.
Bovendien weet je dan op een gegeven moment niet meer of ze bij je komen omdat ze je werk waarderen of slechts voor de prijs.
Is ook niet goed voor je zelfbeeld..... toch?
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Plaats reactie