SVS: Vossenstaart collier

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

SVS: Vossenstaart collier

Bericht door Erika »

Op school had ik al eens een vossenstaart/foxtail collier gemaakt.
Maar omdat ik het anders in mn hoofd had dan het resultaat had ik altijd al het idee om het nog een keer te doen.

Dus ben ik een brave dochter en heb ik voor mn moeder er een gemaakt. (was wel even vergeten hoeveel werk het was, maar dit is voor verjaardag en kerst ook....).

Afbeelding
Oudere/grove versie van school

Afbeelding
Nieuwere dunnere versie

Stap 1:
Afbeelding
Maak ringetjes op een maat die je wilt. Ik hebvoor deze een regel gebruikt van 13 mm en een draaddikte van 0.6mm (925)
Soldeer de ringetjes vast.
(ik heb om en nabij de 375 ringetjes gebruikt)

Stap 2:
Afbeelding
Dan moeten de ringen worden opgerekt. Je gebruikt daarvoor een rondbektang. Je kunt de tang nog inhammen geven, of streepjes zetten, zodat je altijd op dezelfde hoogte zit. Ik heb de ringetjes helemaal bovenaan de bekken gehad.
Afbeelding
Knijp daarna de ringetjes in het midden naar elkaar toe.

Stap 3
Afbeelding
Soldeer 2, 3, 4 ringen op elkaar. Ik heb in dit geval 3 ringetjes op elkaar gesoldeerd en daarna op een koper staafje, voor de houdvast.

Naar mate je varieert in de hoeveelheid ringen hoe anders het resultaat wordt.... 2 is een stuk losser dan 4 bijvoorbeeld.

En dan begint het leuke werk:

Stap 4:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het vlechten.

je haalt ieder uitgerekt ringetje door de al gevlochten ring. Zorg er voor dat je de goede volgorde aanhoud, en dus steeds de nieuwe ring door de laagste gevlochten ring doet.
Bij de eerste versie van school, heb ik iedere keer geregen door de laatste lus, bij de strakkere versie steeds door de laatste 2 lussen.
(ik hoop dat de plaatjes duidelijk zijn)

Steeds als je een stuk hebt geregen smeed je daarna het stuk rondom, zodat het wat strakker in elkaar komt.


Houd dit heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang vol tot je om en nabij een lengte komt die juist is. Daarna haal je het gevlochten werk door een trekijzer, zodat het gelijkmatig wordt. Niet teveel trekken, maar ook niet te weinig.

Neem da de juiste lengte en voorzie van slot.

Afbeelding
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Daan
Actief lid
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: zondag 30-09-2007, 12:31
Ervaring: Overig
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Daan »

Normaal gesproken hou ik niet zo van colliers.
Maar dit ziet er wel gaaf uit! Ik had nog nooit van het begrip vossenstaart collier gehoord :?
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Daar mag je moeder trots op zijn Erika. mooie SVS. Zelf ben ik voorzichtig met het door het trekijzer te halen. Je gaat snel te ver. Wanneer je de schakels goed regelmatig maakt is het ook niet echt nodig en loop je ook geen risico dat het collier te stug wordt.
Laatst gewijzigd door Eljas op dinsdag 24-06-2008, 0:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Angelique
Actief lid
Actief lid
Berichten: 232
Lid geworden op: donderdag 19-07-2007, 10:39
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door Angelique »

Wat een klus, maar met zo'n resultaat is dat al het werk wel waard!

=D>
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

WOW wat een werk zeg :shock: alleen al die 375 ringetjes solderen, maar het resultaat mag er wezen, mooie sluiting =D>
Ze vragen mij wel eens om een ketting te maken en dan zeg ik, doe maar niet!

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Het stuk is door 2 gaten van het trekijzer gegaan. Want teveel doortrekken maakt dat de ringen gaan breken. Gezien het maar 0.6 mm is.
Maar ze zijn beiden door het ijzer geweest, zowel de grovere van school als de laatst gemaakte,
Ook mede omdat ik het mooier vind als het wat strakker op elkaar zit.

Ooit maak ik m vast nog eens.

Nu ben ik me nog mentaal aan t voorbereiden. Heb nl stiekem meer gemaakt. rond de 450 ringetjes. of 425. In de hoop dat ik genoeg had voor een armband...helaas ik heb nu maar de helft dus ik begin er binnenkort aan om armband voor mijzelf te maken.

Waar bestel je die schakel dan Ruud? Of is dat de simpelere gevlochten vossenstaart. Er zijn hier vele variaties op te maken.
Neem een andere dikte, andere diameter, en doe het met het met 2 ringen of 1 of 4 of of of.... Altijd een ander uiterlijk

Slot is simpel: besteld bij bijou moderne, grote bajonet. Maar wel wat aangepast. Zo heb ik t puntje even wat hoger gemaakt en de inham wat dieper. Zodat het wat strakker sluit. Moet een grote hanger ook aan.

Slot van school heb ik wel zelfgemaakt, maar is een soort van bakslot uit buis.
Zal eens zien of ik er een foto van kan maken. Helaas veert het slot niet genoeg en wordt vastgehouden met een veiligheidsachtje. Ben nog aan t bedenken wat ik er mee kan doen.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

thx

en de prijzen ?! Weet je die toevallig? Even zien of ik goed heb berekend ;)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ohja het wikkelen, solderen en weven heb ik in gedeeltes gedaan, dus niet 375 ringetjes achter elkaar solderen, Wel zoveel mogelijk . Soms per 100.

En thuis op de bank, op familieweekend geregen. Lekker voor de tv en zo. werkt best
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Erika,

Das een mooie svs!!
Mooie ketting ook. Duizend jaar geleden werd deze ook al gemaakt en niet door een stalen maar benen of houten trekijzer gehaalt. Misschien om het "breken" van de schakels tegen te gaan?

Mooi gemaakt!

Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

ketting

Bericht door hellen »

Tjonge wat een werk, knap hoor, schitterend gemaakt =D> =D>

Hellen :)
Passion meets Jewellery
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Slot is simpel: besteld bij bijou moderne, grote bajonet. Maar wel wat aangepast. Zo heb ik t puntje even wat hoger gemaakt en de inham wat dieper. Zodat het wat strakker sluit. Moet een grote hanger ook aan.
Misschien kun je er twee magneten in lijmen :idea:

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Daan
Actief lid
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: zondag 30-09-2007, 12:31
Ervaring: Overig
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Daan »

Hoeveel gram en hoelang is je creatie?
Ik zit te denken om dit ook na te gaan maken maar dan als armband.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

weet t niet meer uit mn hoofd geloof ik....
Even denken

een ringetje was 0.13 gram. Het aantal ringetjes heb verkregen door berekenen.
Collier was om en nabij de 48 gram.
Het aantal meters kwam ik toch ook richting de 17 draad

Uit een vage herinnering van school had ik zo'n 300 ringetje van 1 mm. Dat collier is ook rond de 50 gram


Freddy dat is ook nog een idee , thx
eerst maar zien hoe het zo gaat, hij sluit en alles dus dat is wel oke., Maar magneten, is een goed idee
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Heb nog een stukje liggen wat teveel was voor het collier, daar wil ik nog eens een armband van maken, mooi stukkie voor komkommertijd.

iets meer dan 9 cm
gram 9.49
1 ring 0.13
= 73 ringetjes.
0.6 mm draad is ongeveer 2,91 gram per meter.
houd in 3, 25 meter voor 9 cm.
7 meter voor een hele armband van 19 cm dus


- Draad 0.6 mm
- Diameter ringen 13mm
- 3 Ringen om te rijgen per rondje

De berekening wordt natuur anders met dikker draad, minder of meer ogen om te rijgen per rondje en verschil in diameter.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Bericht door lucskepc »

heel leuk SVSje dat ik dit weekend eens ga uitproberen..
maar kan je een idee geevn hoe dik het collier is wanneer afgewerkt, om de diameter van het slotje veneens te kunnen bepalen?

Alvast bedankt,

Luc
Na elk uur..... komt er weer eentje
Plaats reactie