SVS: het gieten van plaat

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

moet kunne,

Maar hoeveel verschil zit er tussen je dunste staf en wals nadat je het na giete hebt gesmeed (ik heb geleerd altijd smeden voor walsen en dat met de penhamer, maakt dat je mss net die overlap kan verkleinen?)?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Jef
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: donderdag 05-02-2009, 20:50
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Opglabbeek
Contacteer:

666

Bericht door Jef »

Ik moet het gietmateriaal nog aankopen, maar ik meen begrepen te hebben dat de dunste gietlopen en gietmallen 3 mm zijn.
Ik heb ook gelezen dat je koperplaatjes kan aanbrengen om de gietmal te verkleinen. Maar vloeit het zilver (of goud) dan nog wel voldoende door?
Uitsmeden is dan misschien toch het alternatief.
Je leeft maar een keer .....dus geniet ervan.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

je smeedt toch al uit na gieten dus mss kom je dan net op iets minder dan 3 mm uit.

ik doe koper wel eens in plaat, maar in draad nog niet gedaan, want mijn wals trekt t wel ....

Maar als t in plaat werkt dan in draad ook lijkt mij.
dus in scharnier ank 2 dunne koperplaatjes halfrond slaan
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Jef
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: donderdag 05-02-2009, 20:50
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Opglabbeek
Contacteer:

666

Bericht door Jef »

O.K. Erika, dank je.
Ik ga het zeker uitproberen, dan kom ik eindelijk van m,n zilverresten af.
Je leeft maar een keer .....dus geniet ervan.
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

als je alleen maar van je resten af wilt kan je ook eens proberen om in bonen te gieten of in water, of is dat te organisch voor je?
of een dikke armband maken :mrgreen:
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

3 mm kan je zo door je wals rammelen hoor, ook al vind die de 1e gang wat zwaar.

Maar 3 mm is toch niet zoveel? Dat is m'n dunste staafje , normaal giet ik op 6 mm maar ik wil naar 10 mm en 20 cm lang. Dan heb je tenminste een beetje voorraad.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Lapidee schreef:3 mm kan je zo door je wals rammelen hoor, ook al vind die de 1e gang wat zwaar.

Maar 3 mm is toch niet zoveel? Dat is m'n dunste staafje , normaal giet ik op 6 mm maar ik wil naar 10 mm en 20 cm lang. Dan heb je tenminste een beetje voorraad.

Ruud
ik neem aan dat dat toch ook aan je wals ligt!!!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Natuurlijk. Mijn toch wel erg kleine draadwals heeft op de grootste maat met gesloten rollen 5 mm dus 3 mm lijkt me erg bescheiden.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

t lijkt ij ook bescheiden maar neem aan dat als de vraag hier wordt gesteld de ervaring al was dat 3 mm er niet goed doorheen ging.

Volgens mij is het ook marginaal en als je dus even uitpent dan moet het toch wel lukken lijkt me :)


Ik sta nu te walsen enben blij met mn dubbele rol, want ik begin ook vaak groot en neem meerdere maten draad van dat stuk af onderweg zogezegd..
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

=D> mooie SVS willem , altijd heerlijk om naar te kijken, even een vraagje, waarom heb je bovenaan geen steen gelegd zodat je dus alleen aan de voorkant een opening hebt zodat de warmte minder snel verdwijnt, heb je daar een speciale reden voor?

gr Louise
een mens is nooit te oud om te leren
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

louise schreef: heb je daar een speciale reden voor?

gr Louise
Ja, geen stenen genoeg :mrgreen:

Nee, ik kan het met die dikke Little Torch kop gemakkelijk vloeibaar krijgen ook zonder die warmte op te vangen.
En dan zitten ze alleen maar in de weg bij het ingieten.
Het mooiste is een aparte tafel te maken van hoekstaal in de vorm van een nis en die bekleden met chamotte stenen, maar voor die enkele keren dat ik giet vind ik dat te veel werk.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

Lapidee schreef:Natuurlijk. Mijn toch wel erg kleine draadwals heeft op de grootste maat met gesloten rollen 5 mm dus 3 mm lijkt me erg bescheiden.

Ruud
de goede kwaliteitswalzen kunnen het wel aan, de goedkopere niet. Ik heb er thuis ook zo 1, maar draad redt ik wel wel tot 5mm ongeveer (de grootste van mijn gietmal iig niet) plaat tot 3mm.
Suzanna
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: donderdag 17-12-2009, 21:03
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Bericht door Suzanna »

Super SVS!
Ik wilde net gaan gieten deze week en deze uitleg gaat me vast een hoop frustraties uit te weg. Maar ik had nog een vraagje.

Ik wil zilver gaan gieten, om eens van m'n resten af te komen. Nou zag ik dat jullie het hadden over auropurifax. Kan je dat ook gebruiken voor zilver of werkt dat niet? Ik zie in bijou gids onder auropurifax ook argoflux staan, moet ik dat voor zilver gebruiken? Ik gebruik verder altijd alleen borax, maar heb niet altijd het resultaat wat ik zou willen.

Nou is mij ook een gietloop aangepraat en heb ik die gekocht om uit te proberen, maar ik hoor er geen positieve reacties over. Is er wel een manier om daar goed mee te gieten of is het gewoon een miskoop?

Groetjes, Suzanne
BrunoNawa
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zaterdag 23-07-2011, 14:56
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: gentbrugge

Bericht door BrunoNawa »

ff wat vragen en zotte gedachten.

als je een klein hoeveelheid wil gieten is het dan niet beter om in klei te gieten??
zijn de producten die in het begin in aanspraak kwamen ook van toepassing voor zilver??

tijden de workshop dat ik gedaan heb heb ik zo een mini staaf gegoten en die mal was vettig en niet voorverwarmd, de persoon die de cursus gaf zei dat ze er fiets olie op spoot.... wat is het beste en waarom? (olie of verwarmen met kaars?)

en idd 100g goud voor een niet pro is echt wel veeeeel...
houd het daarom klein en bescheiden en met zilver ...

laatste vraag; voor zo een staaf of (mini)plaat te gieten wat is het beste houtskool of Delfse klei, en vooral waarom??

Grtz
Bruno

een leergierige beginner (hobby)
iets is kunst als het werk gerespecteerd is
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Voor bescheiden gietwerk tot bv 25 gram ( met uitzondering van witgoud!!!!!!) kan je in een houtskoolblok een smeltkuil schuren ( met een bolling in het midden en een gietkanaal naar de korte rand.

De bolling in het midden zorgt ervoor dat je je materiaal beter kan laten ronddraaien als het gesmolten is, dan krijg je een homogenere legering.

Deze korte kant schuin je op 5 mm van de bovenrand sterk af zodat je makkelijker kan ingieten.

Je gietmal kan je overal van maken, voorkeur staalplaat 1 / 1,5 mm en strip op de goede dikte van je gewenste plaat. Urinoir ijzer voldoet prima.

Buig de strip op de gewenste maat van de te gieten plaat. 1,5 mm dik is best goed te gieten.
Buig in een U vorm met ev iets uitgebogen uiteinden.
1 plaatje gelijk met de bovenkant van de U, 2e ca 5 mm hoger en vastzetten in bv een kleine bankschroef / of stevige klem. Ev het 1e en 2e plaatje iets bol zetten aan de in te gieten kant zodat je lekker snel kan ingieten.
Plaatjes en U frame lekker inoli?n / beroeten / vetten en wat warm stoken ( 150 / 200 C, condens vrij)))

En ingieten maar.
Ideaal als je vreemde vormen moet gieten met zeer weinig metaal ter beschikking. Je buigt gewoon even een framepje in je gewenste gietmodel.

Het giet U tje / frame-pje kan van bijna alle metalen zijn als ze maar een wat hoger smeltpunt hebben boven ca 800 C.
Hechting met je metaal is vrijwel onmogelijk als je goed ingevet hebt.

Ik giet hier wel objecten van slechts 3 gram incl kop die er toch netjes uitkomen.
Maar snel uitgieten is het belangrijkste. Zodra de glanzende bol vrolijk in je smeltbak rondtolt bij de geringste beweging is het moment daar om uit te gieten, niet eerder en zeker niet later ( behalve als je nog argoflux of auropurifax te reiniging toevoegt. Die vragen wat extra tijd om hun werking te doen.

Net voor je gaat gieten met een titanium pen, flux residu verwijderen en de prut in je vitrex dumpen ( heet en wel dan spat het eraf zonder dat je er last van hebt )
Hiermee voorkom je dat je flux restanten meegiet in je mal.

Groet Ruud

Is dit een beetje duidelijk?

Overigens is dit smeltwerk al goed te doen met een cr?me-brulee brander met een volle vulling. ( tot 15 / 25 gram) Al is een LT wel asociaal snel hiermee en word je houtskool blok amper heet zodat je 'm met je vingers kan vasthouden en precies kan ingieten.

PS houtskool blokken hebben de neiging te breken. ( nee geen geperste zooi , de echte!!!) Door de hitte, neem een nieuw blok, schuin 1 kant af en slijp je smeltbak, neem een douche. :mrgreen:
Slijp rondom je blok op de hoeken 2 x V vormen in en draai er meerdere strengen gegloeid binddraad strak in zodat breukjes geen effect hebben. Zo gaat een houtskool blok jaren mee. Uiteraard kan je de rest gebruiken om gewoon op te solderen..

Solderen op houtskool vind zelf het prettigste omdat je de weerkaatste hitte fijn kan gebruiken voor een egale verhitting.
In combinatie met een binddraad rooster zonodig.

Voor het abc werk zijn normaal de soldeer platen hier in gebruik,....
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Plaats reactie