SVS: Een verstoken zetting met drie stenen.

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

SVS: Een verstoken zetting met drie stenen.

Bericht door Daniel Houwer »

Een verstoken zetting met drie stenen.

Deze ring kwam bij me met 14 achtkantjes bovenin en de klant had 3 briljanten die ze er liever in wilde hebben. Nu heb ik helaas een nieuwe plaat op de ring gezet, zonder het origineel te fotograferen.
Maar dit even om aan te geven dat het hier om een verandering van een ring gaat, en niet over een eigen ontwerp.

Afbeelding


Er moeten 3 stenen in, 1 van 4mm en 2 van 3.8mm.
Teken de middenlijn op de plaat af. Dit is wat lastig, want het ding is ovaal.
Toch doe ik dit met de schuifmaat op de helft van de breedte.
Je krijgt dan niet 1 lijn op het midden, maar 2 lijnen die van elkaar afbuigen. Je moet dus en beetje op het oog het midden daarin vinden. Tussen de stenen wil ik 0.4mm hebben.

Afbeelding

Als ik een voorwerp niet goed vasthouden om centerpunten te slaan, duw ik ze met een (van een bot freesje gemaakt) centerponsje in een universeel handvat.
Daarna boor ik de gaten. Hoe kleiner je ze boort, hoe meer kans je hebt om ze te corrigeren als ze niet helemaal zitten waar je ze wilt hebben.

Afbeelding

Dan frees ik de gaten groter met kleine stapjes van 0,3 tot 0,5mm, maar niet meer dan dat. Dan gaat de frees vaak happen, en krijg je geen mooi gat.
Dit opfrezen doe ik met bolfrezen. Die nemen goed af, zijn redelijk goedkoop en slijten niet zo snel als b.v. dak, of chatonfrezen.

Afbeelding

Als ik met mijn bolfrees 0.1mm onder de steenmaat zit, pak ik een chatonfrees met de steenmaat. De rusting voor deze zetting moet zo diep zijn dat de steen ongeveer met de tafel gelijk loopt met het oppervlak van de ring. Voor grote stenen hoeven ze niet zo diep, maar je hebt in dit geval minimaal 0.2mm boven de rondist nodig om een stevige grein te kunnen maken. (vind ik)

Afbeelding

Dan stop je de stenen erin en kijkt of alles diep genoeg zit.

Afbeelding


Dan volgt het greinen steken. Dit doe ik met een bolsteker gemaakt van een bot freesje in een universeel handstuk. In de meeste vakboeken gebeurt dit met een carr? steker, maar dan vind ik de grein te dun. Je moet een lekkere dikke grein hebben met een mooie ?wortel?. En met wortel bedoel ik dat de grein nog veel contact heeft met het materiaal waar de grein uitgestoken is.

Afbeelding

Dan gaat de greinendraaier erop. Zoek een greinendraaier uit die zo groot is dat hij bijna helemaal over de grein heen past. Als je merkt dat je ?vleugeltjes? naast je grein krijgt, is je greinendraaier te klein. Pak er 1 die een mooi bolletje van je grein maakt.

Afbeelding

Omdat deze plaat wat groot is, steek ik nog wat extra greinen naast de echt functionele.
De extra greinen houden de steen ook wel vast, maar zijn voornamelijk voor de sier.

Afbeelding

Dan volgt het versteken van de zetting. Daarvoor gebruik ik de vlaksteker.
Zorg dat hij echt scherp is, want anders hoef je er eigenlijk niet aan te beginnen.

Afbeelding

Doe het steken rustig aan. Je hoeft niet in 1 keer al het materiaal weg te halen. Stukje bij beetje. Als er een mooie rand om de zetting zit, slijp je de steker extra scherp of als je die luxe hebt, pak een gepolijste steker bedoeld om een glanssteek te maken.
Als je glanssteek niet perfect is, geen probleem. Dat is die van mij ook nooit. Je kan veel doen met polijsten of met siliconen of rubberschijfjes. Pas daarmee wel op dat je de greinen niet wegslijpt.

Afbeelding

Dan werk je de ring verder af en bel je de klant dat ie klaar is.

Afbeelding
Afbeelding

Dit is mijn manier van zetten. Er zijn veel wegen naar Rome, net als manieren naar een goede zetting. Als 1 van jullie andere manieren van zetten heeft hoor ik ze graag.
Commentaar en kritiek ook.

Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

ring

Bericht door hellen »

Hallo Daniel.

Schitterend. Dat is iets wat ik nog zo graag wil leren, greinen steken.
Maar die rand die je gestoken hebt snap ik niet helemaal wanneer ik naar de foto kijk lijkt het of de rand naar beneden loopt, schuin dus, is dat zo, steek je hem zover weg?

Hellen :)
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Ja :P
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
DeeGees
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: donderdag 23-11-2006, 14:47
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Assendelft
Contacteer:

Bericht door DeeGees »

Daniel, geweldig mooi... gaaf... ik krijg zin in de eerste les. Volgende week is toch de eerste les?

Groetjes
Daniela
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Wederom, Ja :P
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Zoals gewoonlijk top kwaliteit en top uitleg!!
Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Weer valt me op Daniel dat jij geen ringenklem gebruikt tijdens je zetwerk. Klopt dat. Werk je (bijna) altijd zonder klem. Is dit om met meer gevoel te kunnen zetten of neem je de tijd niet om hem in te klemmen. :D

Eljas
Laatst gewijzigd door Eljas op woensdag 23-04-2008, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Eljas,

Hangt af van een aantal dingen, de ring het zetwerk en mijn bui.
Ik ben wel getraind om snel te werken en dan is me een ringenklem vaak wat teveel gedoe. Als je de ring goed ondersteunt op je veilpen heb je snel steun genoeg. Kost wel wat kracht van je vingers maar die zijn doorgaands goed getraind bij goudsmeden.
The best things in life are still made by hand
joodje
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 78
Lid geworden op: vrijdag 21-03-2008, 14:43
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door joodje »

Ik vind de manier van zetten echt antiek. Ik heb de cursus zetten in Schoonhoven gedaan Echt waardeloos ALS IEMAND AAN KOMT MET DAT DIPLOMA ,(het mooie is deze persoon kan er ook niets aan doen) lach je die leraar gewoon uit
Probeer eerst alles weg te steken en dan de stenen te zetten, krijg je een veel mooier resultaat Maar ik heb het idee dat dit je niet bijzonder veel uitmaakt want je gaat m.i. puur voor snelheid
Waar leer je een filerand te steken met een vlaksteker Ha Ha
TOCH VIND IK HET ZETWERK VAN JE OP DEZE MANIER TOCH O.K.
Gebruikersavatar
Daan
Actief lid
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: zondag 30-09-2007, 12:31
Ervaring: Overig
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Daan »

Wat voor een steker gebruik jij dan om een fil? rand te steken?
joodje
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 78
Lid geworden op: vrijdag 21-03-2008, 14:43
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door joodje »

aangepaste caresteker (de punt van de steker loopt iets weg van het midden rechts of links hangt af van de richting waarin ik steek)
dit is het geheim van de smid ga er maar eens mee aan de slag :wink: :wink:
henk van aalst
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: maandag 12-02-2007, 21:51
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door henk van aalst »

GEEN WOORDEN MAAR DADEN!

joodje, heb lef en laat maar eens zien dat je het beter kan.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

TOCH VIND IK HET ZETWERK VAN JE OP DEZE MANIER TOCH O.K.
Gelukkig maar, anders zou ik het nooit meer doen. :roll:
Wat een bijzonder positief bericht! Ben het met je eens dat de zetkursus op de vakschool niets voorstelt dus we zijn het in ieder geval ergens overeens.
Toch ken ik nog een aantal zetters die een vlaksteker voor de file gebruiken. Jij past je carr? steker aan en ik slijp een schuin vlakje aan mijn vlaksteker. Bij deze iets minder goed te zien maar was voor deze zeting ook niet echt nodig. Dat deze manier van zetten "echt antiek" is kan kloppen. Wens van de klant en die was uiterst tevreden en daar gaat het om.
Dat het mij alleen om snelheid te doen is is niet waar. Hangt van de klus af en dat moet jij als professioneel goudsmid ook kennen tenzij je de positie hebt waarin je kan vragen wat je wilt.

Zo te horen ben je een veel beter zetter dan ik, maar maak gerust een svs zoals het echt moet hoor, juich ik alleen maar toe.

De zetting eerst helemaal uitspitten en dan zetten is een prima methode en kan heel veel strakker zijn maar dan moet het budget van de klant ook meewerken. En dan maak ik de fil? graag met een onglette.
gelukkig zijn we niet allemaal gelijk!
Inderdaad en gelukkig hanteren we ook niet allemaal dezelfde zetmethode's.

Groeten,

Daniel

Ps. Dank je Henk.
The best things in life are still made by hand
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Hehe klinkt gezellig hier.
Wat is dat toch met sommige puristen die zo'n kronkeltje hebben dat alles op slechts ??n manier zou kunnen, en zo zwart-wit in goed en slecht denken.
Redelijk bekrompen lijkt me, waarom iemand die hardstikke goed werk levert(trouwens, dat doet er niet eens toe. Al doet iemand zijn best en is het eindresultaat niet zo mooi, dan is dat nog niet nodig.) proberen de grond in te praten.
Zoveel vakmensen als er zijn; zoveel manieren zijn er.

wees gegroet,
Tijmen
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

joodje schreef: gelukkig zijn we niet allemaal gelijk
Nee en gelukkig ook niet allemaal even ongenuanceerd, ik heb bewondering voor het (zet) werk van Dani?l.
Maar als er beteren zijn zien we het hier ook graag :idea:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Plaats reactie