SVS: Een verstoken zetting met drie stenen.

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Gebruikersavatar
RiMa
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 118
Lid geworden op: dinsdag 18-08-2009, 20:00
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Limburg

Bericht door RiMa »

Hallo,

Ik vind de ring erg mooi geworden; en de heel duidelijke SVS-jes die hier zoveel op het forum staan, daar ben ik echt heel erg blij mee!

Prachtig om te lezen en foto's te zien van hoe het nu in het echt werkt. Alle mensen die deze SVSen schrijven ben ik in ieder geval heel erg dankbaar!
Ik hoop ook dat jullie daar mee blijven doorgaan, want als je (zoals ik) een schriftelijke cursus doet :| is het toch wel erg fijn om hier op het forum dingen te kunnen opzoeken over hoe de ?chte vakmensen zoals jullie het doen.
En daar van te leren natuurlijk :D
Dit forum heeft heel erg bijgedragen aan mijn nog iedere dag groeiende enthousiasme over dit prachtige vak. En ik hoop van harte dat ik nog veel van jullie mag leren!

Het is me de laatste tijd al vaker opgevallen dat sommige mensen nogal bot reageren op werk van anderen, jammer hoor!
Ik vind dat iedereen respect hoort te hebben voor elkaar, en elkaars werk, en methoden. En hoofdletters, da's inderdaad schreeuwen, dat vind ik ook.....

In ieder geval, voor iedereen die hier zo'n mooie en leerzame topics schrijft: =D> =D> =D> =D>

Groetjes Monique
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

RiMa schreef: ......En hoofdletters, da's inderdaad schreeuwen, dat vind ik ook....
Groetjes Monique
....maar Monique, als jij je eerste werk hier laat zien dan mag je toch wel een GEWELDIG !!!! verwachten :wink:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
RiMa
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 118
Lid geworden op: dinsdag 18-08-2009, 20:00
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Limburg

Bericht door RiMa »

Daar hoop ik zeker op :P

Maar ik wil de opdracht waar ik nu mee bezig ben maken, en dan de foto's van wat er klaar is neerzetten.
Ik moet nog een paar dingetjes alleen afwerken, maar met een huishouden en gebroken voet is het soms lastig tijd te maken :(

Duurt dus nog even, maar als het plannetje wat ik in mijn hoofd heb zo word als ik voor ogen heb, dan is het wel het wachten waard, denk ik..... :-s

Groetjes Monique
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

:shock: met een gebroken voet kun je toch alleen maar achter je werkbank zitten???!!!! huishouden gaat dan niet hoor, alleen je handen mogen bewegen :D
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

toch beter dat het dan je voet is, want ik heb vorig jaar in gips gezeten met rechterhadn maar dat was erg erg erg moielijk smeden
En daarna nog maanden pijn gehad.... :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
RiMa
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 118
Lid geworden op: dinsdag 18-08-2009, 20:00
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Limburg

Bericht door RiMa »

Ik huppel nu al ruim tien maanden met een gebroken voet rond......
Om een lang verhaal kort te houden, ik had een vergroeiing waardoor ik bijna niet meer normaal kon lopen. 1e operatie op 27-2, zes weken gips gehad, alles ok volgens arts. Maar voet bleef dik, en toen ze op 26-8 een keer een scan maakten kwamen ze er achter dat het bot niet aan elkaar was gegroeid...
Dus toen ben ik op 12-11 opnieuw geopereerd, en sindsdien zit ik weer in het gips. Nu maken ze dus iedere keer foto's om te zien of het nu wel wil genezen daarbinnen.... tot nog toe niet, de 21e mag ik weer terug

Heel veel pech dus; maar aan de andere kant, ik heb wel heel veel tijd gehad om te lezen. Maar het huishouden draait zichzelf jammer genoeg ook niet, dus ik doe wat ik kan, :roll:
O, en af en toe moet ik ook nog wat uurtjes werken hier vanaf thuis.... Kost ook zoveel tijd :?
En smeden doe ik op het moment in de keuken aan de bar of op een kruk voor het meppen; gaat op zich prima, maar dan sta je wel heel vaak op om eea te pakken; en dat wil nu dus niet altijd lukken....

Maar goed, vanavond heb ik lekker zitten tekenen, mijn ideetje voor de volgende opdracht staat op papier, en ik ben er blij mee. Nu de materialen nog ff (laten) regelen, en dan kan ik gaan prutsen!
En als die af is, dan plaats ik hier eens wat foto's

Groetjes Monique
Jewels
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 166
Lid geworden op: maandag 08-09-2008, 17:30
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: limboland

vragen microscoop etc.

Bericht door Jewels »

hoi,

ik heb de euromex ze 1624(nl fabrikaat).
Heb hem bijna gratis van marktplaats geplukt(normaal incl.alles +/-2200 euries).
Bij microscopen henb je veel kwaliteitsverschillen, hangt ervanaf wat je ermee wilt doen en hoelang je erachter blijft zitten.
Als je prof. zetter bent doe je er goed aan om een goede te kopen. De kwaliteitsverschillen zie je niet eraan hoe gelikt ze uitzien, maar wat erin zit telt.
Voor wat sporadisch zetwerk hoef je niet meteen de top te kopen.
Bij Jura werk je met meiji emz 10(verkoopt hij met houder voor 1460 excl.)
Veel graveurs werken met de emz 5.
Belangrijk is uiteraard de werkafstand , zodat je met je handen en stekers eronder kunt werken,vergroting 0,7 tot 45 x ,stereozoom met inkijk in hoek van 45 graden.
De cursus bij jura vond ik top, maar dat komt ook omdat ik er naartoe geleefd had(altijd pave sieraden bestudeerd en ontleed).
De cursus is intensief en ik kan me voorstellen als je helemaal niks van pave gehad heb dat het tegen kan vallen in de zin het is echt de BASIS en voor mij was het een les in de manier van denken hoe je het kunt aanpakken.
Als je ook nooit met microscoop gewerkt heb is het ook wennen.
Mijn probleem wat ik nu heb is dat ik zo snel mogelijk alle gereedschappen wil hebben waar ik mee gewerkt heb.(nieuw al gauw 5000 euries excl.)Maar goed gelukkig zijn sommige spullen 2de hands te krijgen .

De carbide stekers leer je bij hem zelf te slijpen uit rond carbide staf op een slijpmachine met diamantschijf. Niet zo een die jij bedoeld, het lijkt meer op een polijstmachine met links en rechts 2 schijven , waarbij je op de kopsekant slijpt. De finisch van de stekers doe ik met de micromotor en rubberen diamantschijven onder de microscoop. Die powerhoon is meer geschikt om gekochte stekers te slijpen.

Grs is de fabrikant van de gravermax (google maar eens naar hun homepage, hebben ook een verkoopsite)

Een splitter maak je van een bijv. oude bolfrees. Bolletje weg en een pits dakkie erop slijpen, inspannen in houtenheftje en danloodrecht duwen op de grein(poot) die je wilt splijten.
Foto is me nu teveel werk .(ik werk voor de baas overdag en s?vond svoor mezelf)

die ringlicht kun je ook vinden op ebay duitsland 144 led +/-100 euro incl verzenden geloof ik
Gebruikersavatar
RM
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 582
Lid geworden op: donderdag 25-06-2009, 23:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Heemstede

Bericht door RM »

Zo, weer een paar maanden verder en ook weer ietwat wijzer.

Ik heb geleerd dat de methode die Dani?l hier toepast de directe zetmethode wordt genoemd, dus de stenen worden geplaatst zodra de rusting is gefreesd. Dan is er natuurlijk ook een indirecte zetmethode, waarbij eerst de zetting geheel wordt voorbewerkt, dus na het frezen volgt eerst nog het steken van de greien, het greinen vrijsteken, eventueel overtollig materiaal wegsteken en de fil? rand steken. Pas daarna worden de stenen geplaatst, afgegreind en volgt het finale polijsten.

Maar goed, ik mocht gisteren met al deze prachtige theorie en mijn certificaat zetten gevorderden aan de slag met een veldje incrust? zettingen. Moet kunnen dacht ik nog.... helaas :( Laat ik mij maar weer stilletjes terug trekken achter mijn werkbank om h??l hard te blijven oefenen :roll:

Maar wel heel prettig om te ervaren dat ik dit soort SVSjes steeds beter ga begrijpen naarmate mijn (leer-)ervaring vorderd. Ik ga van de week aan de gang met greinen leren steken op basis van alle tips die hier gegeven zijn.

Robert
Niets blijft zoals het is
(en met een flexibele en volwassen houding vormt dat zelden een probleem)
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ach.... Het ging best goed hoor.
okee even snel die 7 saffiertjes er in rammen in een paar minuten vergt wat ervaring en zeker niet te goed kijken met de loupe :oops: .

Maar de klant was tevreden, daar gaat het toch om.

Het was een zeer gezellige dag Robbert.

Groet Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
milthaar
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 16
Lid geworden op: maandag 10-01-2011, 23:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Bericht door milthaar »

Moet er in een verstoken zetting nou altijd witten stenen?

Ik ben nu met een vrij groot project bezig voor de schone, en er moeten in het kader aleen al 42 stenen, allemaal in verstoken zettingen.

En mijn docent zegt dat er in een verstoken zetting altijd een witte steen zit.

is dit waar?
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Je docent heeft gelijk,.
Er mogen alleen maar de puurste witte stenen in van 1.335687934mm en moeten precies gezet zijn op 0.00468532mm van elkaar :mrgreen:
Dat is nu eenmaal het enige dat de klant vraagt. Waag het dus niet om je eigen idee hierover te hebben en tegen de docent in te gaan.
[-X :^o

Als je nog niet bekend bent met pav?, zorg er dan voornamelijk voor dat je stenen van exact dezelfe maat neemt. Dat scheelt een hoop moeilijkheden. De kleur maakt echt niets uit.
Ik zou die docent niet meer al te letterlijk nemen. Wat een onzin.

Veel succes.

Daniel.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Daan
Actief lid
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: zondag 30-09-2007, 12:31
Ervaring: Overig
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Daan »

Precies wat Daniel poste.
Ik moest wel lachen toen ik dat las wat je docent zei. Denkt eigenlijk dat hij/zij een grapje maakt. Wees lekker creatief en zoek de juiste kleuren. Ik vraag me dan onderstussen af hoeveel sieraden met een verstoken zetting jouw docent heeft gezien. Ben ook wel heel nieuwsgierig wie het is, dus als je wilt mag je me een PBtje sturen ;) .
Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het
milthaar
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 16
Lid geworden op: maandag 10-01-2011, 23:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Bericht door milthaar »

Daniel Houwer schreef:Je docent heeft gelijk,.
Er mogen alleen maar de puurste witte stenen in van 1.335687934mm en moeten precies gezet zijn op 0.00468532mm van elkaar :mrgreen:
Dat is nu eenmaal het enige dat de klant vraagt. Waag het dus niet om je eigen idee hierover te hebben en tegen de docent in te gaan.
[-X :^o

Als je nog niet bekend bent met pav?, zorg er dan voornamelijk voor dat je stenen van exact dezelfe maat neemt. Dat scheelt een hoop moeilijkheden. De kleur maakt echt niets uit.
Ik zou die docent niet meer al te letterlijk nemen. Wat een onzin.

Veel succes.

Daniel.
Ik denk dat ik wat mijn docent gezegd heeft verkeerd heb uitgelegd.

Hij heeft niet gezegd dat er altijd een witte steen in een verstoken zetting moet, maar meer dat het ontwerp in combinatie met de versneden zetting zich erg leent voor witte stenen...... misschien is een foto handig, als hij af is post ik een foto.
Gebruikersavatar
Daan
Actief lid
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: zondag 30-09-2007, 12:31
Ervaring: Overig
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Daan »

Ja het heeft eigenlijk vooral te maken of de steen gecalibreerd is wat meestal het geval is bij diamant. Als je een kleursteen briljant geslepen hebt komt het wel eens voor dat die beetje ovaal-achtig zijn wat ik persoonlijk ietjes lastiger vind bij het zetten. Bij diamant briljant geslepen stenen kaatst volgens mij de meeste reflectie via de bovenkant terug. Meestal zet ik dan diamant blind zonder door te boren bij grote kleur stenen heeft de rusting van invloed op de steen qua kleur.
Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het
Gebruikersavatar
goudkevertje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 40
Lid geworden op: zaterdag 15-09-2007, 17:05
Ervaring: Overig
Woonplaats: Delft

Bericht door goudkevertje »

Knap werk!!!! Ziet er goed uit.
Wat ik mij afvraag hoelang ben je er mee bezig om de ring zo te maken?

Groet Hans
Als je altijd de wind mee hebt kom je nooit thuis.
Plaats reactie