SVS: Ring: smeden uit ??n stuk.

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Florian
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: donderdag 23-11-2006, 13:23
Ervaring: Overig
Woonplaats: Zwolle

SVS: Ring: smeden uit ??n stuk.

Bericht door Florian »

Dit was om te zien of ik een ring kon smeden uit een stuk fijn zilver.
Helaas heb ik alleen van het begin foto's, maar zoals ik al eens schreef, gaat het bij mij meer om het idee dan om het resultaat.
Ik begon met een brok fijn zilver...
Afbeelding

Dan uitgloeien:
Afbeelding

en een begin maken met het gat. Door middel van smeden, dus niet boren o.i.d. En weer gloeien...
Afbeelding
Verder smeden totdat het gat door-en-door is:

Afbeelding

Je kunt al zien waar het heen gaat.
Voor we verdergaan, even laten afkoelen.

Afbeelding

Helaas heb ik van het verdere proces geen foto's, maar om een indruk te krijgen van wat het geworden is hier nog een foto van een duimring die er erg op lijkt.
Afbeelding

Deze ring is een probeersel om te zien of ik een soldering kon maken zonder soldeer. Het was een gietreep van fijn zilver die ik heb rondgeslagen en zonder soldeer te gebruiken aan elkaar heb gesmolten.
Daarna heb ik het nog enigszinds bijgewerkt met de hamer en de ringtribulet. Hij is wel wat lelijk geworden door het dragen...
Veel dragen doe ik hem niet, ik heb mezelf er al eens mee voor m'n hoofd geslagen, 70 gram zilver komt best wel aan. :o Daarom zit hij tegenwoordig in het doosje met 'voorraad zilver' en daar wordt het ook niet mooier op.
__________________________________________


Wil je nog een methode weten?
Smeed het blok naar een dunnere plaat, bijv. 3 mm dik.
Kap de zijkanten af zodat er een ronde schijf overblijft van ongeveer 20 mm. Sta een gat zodat er een opening van ongeveer 10 mm ontstaat.
Je hebt nu een soort revet. Zet de revet op de triboliet en sla de rand om. Dit kun je eventueel ook eerst in een holank doen m.b.v. een bolpons en daarna op de tribolet. Smeed de ring nu verder in vorm. (eljas)

Als je die revet omslaat, houd je dan geen naad ergens?

Waar moet die naad dan vandaan komen? Wanneer je uit plaat ronde plaat van 20 mm een gat maakt van 10 mm en je klapt deze om heb je toch een ring zonder naad. Weet je wat, ik maak even vlug een hele (lelijke) snelle schets. Mochtje het niet kunnen volgen dan hoor ik het wel.
Afbeelding
Hoe vaak heb je tussendoor uitgegloeid?
Aangezien het fijnzilver is, valt het wel mee, maar je moet toch wel uitgloeien (in tegenstelling tot wat in sommige boeken staat!). Het scheelt ook in de inspanning die het smeden daarna kost.
Ik weet niet meer hoe vaak, maar als het steeds moeilijker gaat, ging de vlam er op.
Ligt ook wel een beetje aan het metaal, die 'zilverbrons'legering bijvoorbeeld, is erg hard, zelfs net gegloeid is dat nog hard, ik kan dat waarschijnlijk nog geen 15% uitsmeden. Fijn zilver wel meer als de helft.
Hoe heb je het gat erin gesmeed?????
Met een soort priem net zo lang slaan dat het materiaal gaat wijken en er dus een gat ontstaat. Een doorn, zoals de hoefsmeden doen in hoeven..
Groeten, Florian.
Plaats reactie