SVS: Hanger: vierpoot chaton

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

SVS: Hanger: vierpoot chaton

Bericht door Daniel Houwer »

Vierpoot chaton zetting.

Hoe zet je een steen in een vierpootchaton.
Afbeelding
Hier heb ik een hanger waar een erg grote briljantgeslepen steen in moet. Zirconia in dit geval. 10mm. Chaton voor besteld, en het hangoog aan gemaakt.

Als je een steen hebt en een passend chaton, moet de steen met zijn rondist (de buitenste rand van de steen) op de poten van de chaton zitten zonder er buiten te vallen.
Afbeelding
Als ze er wel buiten vallen, het liefst maar een klein beetje zodat je de poten kan uitbuigen zodat de steen goed past of als de steen er een beetje binnen past, je de poten naar binnen kan buigen of de steen lager kan zetten.

Vervolgens neem ik een chatonfrees die ruim binnen de poten van de chaton past, en frees elke poot op dezelfde hoogte in.
Afbeelding
Dit vergt enige ervaring, maar als die niet aanwezig is, kan je met een zettershulpje elke poot op dezelfde diepte infrezen.
Afbeelding
Als ik de poten heb ingefreesd kijk ik of de rondist van de steen zal gaan passen. Soms heb je een erg dikke rondist, en moet je de rusting wat hoger opfrezen.
Afbeelding
Afbeelding

Als alles goed lijkt pas je de steen.
Afbeelding
Afbeelding

Als de steen past en goed op hoogte zit, pak je een punt, of vlakbektang en knijp je de poten kruislings aan.
Afbeelding
Of als je een zettang hebt,
Afbeelding

Aangeknepen ziet het er zo uit.
Afbeelding

Dan vijl je de poten af. Probeer de steen niet te raken. Effe aaien kan geen kwaad maar zo min mogelijk.
Afbeelding
Afbeelding

De steen zit nu als het goed is vast. Let op de tafel van de steen, die moet symetrisch tussen de poten zitten. Dit noemen we dat de steen in het vierkant zit.
De tafel is een achtkantig vlak bovenop de steen. Je moet dus zorgen dat de rechte kanten mooi tussen de zetpoten passen.

Dan ga je de poten mooi vierkant vijlen, of zoals ik nu doe, rond afwerken.
Hiervoor is de holfrees perfect.
Afbeelding
Hiermee werk je de poten af.
Afbeelding

Daarna polijst je de hanger en kan je je klant bellen.
Afbeelding

Als er nog vragen zijn, stel ze gerust.
En nu de uitdaging,

Wie maakt de volgend stap voor stap?


Groeten,

Daniel



Je hebt het over een zettershulpje, heb je daar ook een totale foto van? Is een zettershulpje instelbaar op hoogte zodat je bij verschillende zettingen verschillende hoogtes kan bepalen of bepaal je dat door de frees dieper of minder diep in de hangmotor te zetten?

Zettershulpje is gewoon een cilinder met een gat waar je frees doorheen past en een stelschroefje om je frees vast te zetten.
Kan Fred wel maken, maar bestellen is makkelijker.


Waar haal je die chaton vandaan?
Gietwerk komt uit Engeland.
Domino.
Puntgaaf, zelf monteren, erg duur.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ook weer een uitstekende svs die weer wat extra aandacht verdient.
Thanks Daniel!

Ruud


Zo nu en dan haal ik maar wat svs-sen op die te mooi zijn om te missen.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ruud zie je al die blauwe teksten.Dat komt omdat dit de topics uit
de feedback pijler indertijd zijn.
Ik bedoel er mee dat er wel degelijk heel wat reacties zijn geweest mar die hebben we tot 1 geheel gevoegd.

Het is wel degelijk gelezen op gereageerd.

zodat we weten dat je het niet voor niets doet een svs neerzetten hier
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Catballou
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: donderdag 29-07-2010, 8:18
Ervaring: Overig
Contacteer:

Zettang

Bericht door Catballou »

Beste Daniel,

Waar is die zettang te koop?
Mvg,
Hetty
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Die zettingen zijn van Domino.
Schone verkoopt ze in nederland.

Oeps, die zet tang bedoel je, die komt bij bijou vandaan.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Duidelijke SVS, mooi met foto`s
Mis toch nog wel een paar kleine dingen
1e "vervelende" eigenschap van metaal is dat wanneer je iets aandrukt, het metaal altijd iets terug veert. Daardoor zou de steen dus niet muurvast komen te zitten. Zelf hanteer ik daarom de volgende werkwijze. In eerste instantie hetzelfde beginnen als Daniel. Tot en met de "zettang" aan toe. Maar daarnakomt er bij mij nog een extra handeling. In het geval van een 4 poots chaton: buig de poot welke op 12 uur en op 3 uur zit, een fractie naar elkaar toe. Doe dit ook met de poot op 6 uur en op 9 uur. Ook iets naar elkaar toe "forceren". Als je dat gedaan hebt zet je de tang weer op de zijkant van de poten. Maar nu pak je de 12 en de 9 uur en buigt deze weer terug naar hun oorspronkelijke plaats. Zo ook de 3 en de 6 uur. Je zal zien dat de steen nu echt muurvast zit.
2e Waar ik mij vaak aan stoor bij zetters is dat er aan de zetpoot onder de rondist heel vaak nog een braam zit. En deze verdwijnt niet na het polijsten. Deze ontstaat bij het infrezen van de poot. Je hebt vast wel een oud driehoeks naaldvijltje liggen. Neem een slijpschijfje van Ruwadisc oid. en slijp de kap van de vijl eraf. Wat overblijft is een soort vlijmscherp schraapstaaltje. Even langs de hooglans voorgepolijste chaton en weg is de braam. Ik doe dit bij elke chaton. Het vijltje is mijn favoriete low-cost hulpmiddeltje.

Verder doe ik het allemaal hetzelfde. Succes
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
frans
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 20-07-2009, 10:53
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Hilvarenbeek

Bericht door frans »

zoals de steen hier in het vierkant zit is eigenlijk niet de juiste vind ik, nl. als de steen een ietsje verdraaid zit hij al los omdat de griffen op het hoogste punt van de facetten is gezet.
als je de steen 1 facet verdraaid zit je op het laagst gelegen facet aan de bovenzijde van de steen en zal de streen veel beter blijven zitten
Gebruikersavatar
Daan
Actief lid
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: zondag 30-09-2007, 12:31
Ervaring: Overig
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Daan »

frans schreef:zoals de steen hier in het vierkant zit is eigenlijk niet de juiste vind ik, nl. als de steen een ietsje verdraaid zit hij al los omdat de griffen op het hoogste punt van de facetten is gezet.
als je de steen 1 facet verdraaid zit je op het laagst gelegen facet aan de bovenzijde van de steen en zal de streen veel beter blijven zitten
In plaats van dat de poten gezet zijn op een facetrand net een fractie draaien de steen zodat hij een volledige facet pakt, bedoelt u dat?
Ik vind de manier dat Daniel het heeft gezet juist mooi omdat er dan een poot zit vastgezet op elke hoek van de tafel (van boven gezien), hierdoor ziet het er symmetrisch en strak uit.
Gebruikersavatar
frans
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 20-07-2009, 10:53
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Hilvarenbeek

Bericht door frans »

ook dat is helemaal waar

bij een hanger zal het in principe nooit problemen geven maar bij een ring is de kans toch reeel aanwezig dat de klant terug zal komen met een "rammellende" steen en dat is eenvoudig te voorkomen door de steen 1 facet te draaien
Gebruikersavatar
Daan
Actief lid
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: zondag 30-09-2007, 12:31
Ervaring: Overig
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Daan »

Dat is interessant. Ikzelf heb dat nog niet mee gemaakt maar wat u zegt zou absoluut kunnen natuurlijk. Wat als de poot in het midden wat dieper gefreesd wordt en dat de zijkanten van de poot aansluiten op de rondist, zou dat niet beter zijn? Uiteindelijk wordt de poot ook wel een zo'n beetje tegen de rondist aangeperst op de manier hoe Daniel het laat zien door middel van een (zet)tang. Wat goldenwonder ook zei vind ik heel handig om toe te passen door middel van de poten geheel te buigen. Hierdoor wordt de poot ook wat stugger/sterker door middel van het metaal vervorming. Tenzij het natuurlijk zo'n waardeloze gegoten zetting die door en door bros is dat het gelijk breekt haha.
Plaats reactie