SVS: Transfereren.

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

SVS: Transfereren.

Bericht door Daniel Houwer »

Dit kan wel leuk worden!

Voor ieder die wil gaan ajourzagen of graveren in ieder geval.

Je hebt nodig, een laserprint of fotocopie van een ontwerp en in dien nodig in spiegelbeeld. Nu is het afhankelijk van de toners die het apparaat gebruikt en bij mij is dit helaas niet meer de buurtsuper om de hoek maar een andere copier verder weg in het centrum van Haarlem. Even zoeken en testen misschien bij jou in de buurt.

Nodig, goede laserprint of copy (altijd laser prints), nailpolish remover of aceton ( bij deze svs is de nailpolishremover van het kruidvat gebruikt), een kwastje, schilderstape of ander plakband en een stukje atelier papier (wcpapier)
Afbeelding
Je knipt het printje ruim uit en plakt het vast aan 1 kant.
Afbeelding
Afbeelding
Dan kwast je het papiertje in met aceton of nailPremover
Afbeelding
Afbeelding
Atelier papier erop met of zonder vlaktas,
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dan voorzichtig het papiertje ervan af trekken.
Afbeelding
Et Voila!
Afbeelding
Afbeelding
Vervolgens komt zagen of graveren of wat dan ook.

Nog een laatste noot!
Niet iedere lasercopy werkt hetzelfde bij transfereren.
Ofwel, zoek naar een copieer apparaat in de buurt (op de zaak) en test even met een stukje metaal en dotje met aceton of de toner los laat.
Zoals gezegd, ik had de beste copier bij de buurtsuper tot afgelopen jaar. Het ding werdt vervangen en ik kan niets meer met die copien.
Mocht je een goede laserprinter hebben of copier, dan is dit een erg snelle manier van transfereren.
Oh ja, snel, je moet idd snel werken. NPR erop, atelier papier erop, goed aandrukken, en als het printje er mat achtig uitziet, langzaam van je plaat aftrekken. Vergt enige oefening!

Groeten,

Daniel
Laatst gewijzigd door Daniel Houwer op woensdag 25-03-2009, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
The best things in life are still made by hand
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Dat kan toch met een normale afdruk ook?
Althans, van horen zeggen, heb het nog nooit geprobeerd, maar het is wel erg relaxed om snel en netjes ''op te tekenen''

Hoe kwetsbaar is het, op zo'n glad plaatje?
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Dat kan toch met een normale afdruk ook?
Wat is een normale afdruk?

Ik heb het over laser printers en copiers die toners gebruiken.
Inktjet werkt op deze manier niet.

De transfer is afhankelijk van de toner maar als hij lukt doorgaands stevig genoeg. Nu moet je niet de hele tijd over het patroon gaan wrijven maar het kan een hoop hebben.
The best things in life are still made by hand
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Oh, ik ben geen printermonteur, dus al die termen zeggen me niks. Bij een normale afdruk denk ik aan inkt, hup op een papiertje, dat uit de printer komt. Maargoed, blijkbaar is dat het niet
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

:P Goeie SVS.

Idd de oudere toner verwarmingen zijn wat minder effici?nt en laten een deel van de toner los op het papier zitten.

( uitleg.; een laser copier maakt een rol magnetisch en trekt de toner aan, de rol brengt dat over op het papier en een verwarmrol zorgt ervoor dat het stevig vast zit. Dat is het idee)
Nu gaat het dus om de verwarming van het papier die hier wat faalt en dus deze techniek toelaat. :P
Even technisch bekeken dan.

Nu kan je dit ook vaak met een nieuwe laserprinter uitvoeren maar dan moet je je papier aanpassen, bv 120 grams / 160 grams als die dat slikt. Dat heeft veel meer tijd nodig om zich aan het papier te hechten dus is er meer toner beschikbaar voor je afdruk :wink: . Tenminste dat denk ik want dit is alleen theoretische kennis. Nooit geprobeerd.

Een zeer goede tip Daniel.

Thanks Ruud.

Spelen met laser printers en papiersoorten/ folie's is niet zonder risico. Het ( vooral) folie kan zich aan de verwarmrol vastsmelten en je printer vernielen. Even een aansteker eronder en je ziet wat je folie doet. Verschrompelt het, niet doen dus!!

Met een inktjet vol op metaal spuiten kan ook. De canon IP3000 kan Cd's beprinten. Neem wat arabische gom, los dat op in aceton, en bestrijk zorgvuldig je metaal oppervlak. laten drogen. open de Cd lade van je printer. ( zaag een stuk uit een oude Cd ter grootte van je metaal plaat) en plaats je metaal erin. wel instellen op fijn printen en je kan iedere afbeelding rechtstreeks op je metaal printen. Let op droogtijd 1 uur , maar zit ook zeer stevig.
Lijntjes van 1 piksel zijn zeer goed te doen. Behoorlijk wrijf vast.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Helemaal top, en ik ga dat straks gelijk proberen maar geen idee wat voor een printer ik heb :oops:

Bedankt voor de uitleg.



Gr Freddy
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

He wat goed daniel om het even als SVS te maken, sinds we het hier over hebbn gehad gebruik ik deze techniek vaker. gister nog met mn workshopje zagen
Ideaal. :)

Alleen wat je zegt niet elke printer is lekker. ik heb zelf geen laser printer en neeeeeee die doet het ECHT NIET> ik heb dus inkt jet
Dan heeft mn vaders zaak, waar ik aanvast zit, laserprinters staan, de een wel goed de ander plakt niet lekker.

Ik heb in elk geval toegang tot een printer die mooie afdrukken geeft, volgende keer eens zien hoe die het met kleurtjes doet (is kleurenprinter)


Maar deze tip was en is toch een van degene die ik vaker gebruik en zonder dit forum had ik er nooit achter gekomen. TOP

En tijmen het zit er goed op, normaal deed ik er nog een spraytje fixeer over maar die was gister zonder gas dus dan zonder, maar heb staan wrijven o ver de tekening en je moet toch wel echt je best doen wil het er af gaan.
Dus nee het is echt een goede techniek


Opletten dat je dingen wel dan in spiegelbeeld neemt Hoe doe jij dat Daniel met een kopieerder? Of heb je m al omgezet en uitgeprint


Ruud jij noemde altijd zo'n office programma waar je het goed op maat mee kon maken. Welke is dat? Ik heb nu nieuwe puter en zo nu durf ik weer dingen te installeren
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Office Publisher is het programma wat ik gebruik.
Even mee leren omgaan maar dan kan je er ook bijna alles mee.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

thx, heb nl zarterdag heel office geinstalleerd en daar moeten dingen van weg die ik toch niet gebruik maar dan laat ik die staan
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Lapidee schreef::

Met een inktjet vol op metaal spuiten kan ook. De canon IP3000 kan Cd's beprinten. Neem wat arabische gom, los dat op in aceton, en bestrijk zorgvuldig je metaal oppervlak. laten drogen. open de Cd lade van je printer. ( zaag een stuk uit een oude Cd ter grootte van je metaal plaat) en plaats je metaal erin. wel instellen op fijn printen en je kan iedere afbeelding rechtstreeks op je metaal printen. Let op droogtijd 1 uur , maar zit ook zeer stevig.
Lijntjes van 1 piksel zijn zeer goed te doen. Behoorlijk wrijf vast.

Ruud
Daar had ik dus nog niet aan gedacht. Printers zoals sommige pixma's van Canon's die cd's kunnen beprinten, doe het bijna wekelijks, maar deze gedachte was nog niet door mijn kop gegaan. Ik ga het heel snel uittesten. Thanks.

ari
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Idd de pixma 3000 heb ik hier ook, doe er ook wijzerplaten horloges en klokken mee. :wink:

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
akkasilver
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zondag 06-04-2008, 21:25
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door akkasilver »

Ja leuk Dani?l, ik had deze techniek wel ergens in een boek staan maar jouw SVS is wel een bijzonder luxe versie, bedankt!
Heleen
In der Beschränkung zeigt sich der Meister
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Leuke en interessante SVS Dani?l, maar waar haal je de afbeeldingen in het algemeen vandaan??
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Net een nieuwe samsung kleuren laser gescoord. Voor weinig, ( blijf toch hagenees h?.)
Ik ga er morgen eens mee prutsen.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Willem,
Dat is mijn monogrammen boek :P
\Heb ook nog zo'n ornamenten boek en eentje over anatomische tekeningen. Verder is er veel te verkrijgen in de boekhandels.
Tatoeage boeken doen het ook goed alhoewel ik er daar geen een van heb, alhoewel?
Zelf tekenen is natuurlijk het beste.
The best things in life are still made by hand
Plaats reactie