SVS: Kopergravure

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Allemachtig Lei, dat is een moeilijk en geduldig werk lijkt mij, die lange gelijkmatige (en evenwijdige!!) lijnen te steken.
Maar er komt ineens veel meer diepte in, het portret komt naar voren.
Is het gebruikelijk eerst de letters te steken en dan de arcering er tussendoor??
Ik zou denken dat eerst het grote vlak arceren en daarna daar doorheen de letters te steken (en de arcering in de letters) veel gemakkelijker zou zijn.
Ik vroeg me ook even af of een bulinosteker voor dit soort fijne lijnen niet handiger kan zijn dan een conventionele steker.
Hij wordt wel erg mooi hoor !!!!
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Postelwijn
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 74
Lid geworden op: zondag 25-04-2010, 0:33
Ervaring: Overig
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Bericht door Postelwijn »

Willem Parel schreef:Allemachtig Lei, dat is een moeilijk en geduldig werk lijkt mij, die lange gelijkmatige (en evenwijdige!!) lijnen te steken.
De lijnen zijn hier en daar niet zo evenwijdig, maar het is het geheel dat telt.
Willem Parel schreef: Is het gebruikelijk eerst de letters te steken en dan de arcering er tussendoor??
Als je de letters over een gearceerd vlak moet steken, wordt te vorm van de letter snel onregelmatig. Het is gemakkelijker om mooie letters te steken op een leeg veld.
Willem Parel schreef: Ik vroeg me ook even af of een bulinosteker voor dit soort fijne lijnen niet handiger kan zijn dan een conventionele steker.
Als je met een bulinosteker een mes- of ruit steker bedoelt, heb je gelijk. Ik gebruik alleen een carr? steker voor dit werk. Het is bij een carr?steker erg moeilijk om de lijnen dun te houden. Alleen heel ondiep steken levert mooie dunne lijnen op. Met een messteker kun je iets dieper steken. Bij een kopergravure is het wel zo dat als je diep steekt (met een messteker) de groef veel inkt opneemt. Het papier absorbeert de inkt en dan wordt zo'n dun lijntje op papier toch een vette inktlijn. Het mooiste effect krijg je dus door ondiep te steken, waarbij je met een messteker net wat meer nuanceverschil krijgt. Het is alleen zo'n heidens karwei!...
Fingit Premendo
Gebruikersavatar
Postelwijn
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 74
Lid geworden op: zondag 25-04-2010, 0:33
Ervaring: Overig
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Bericht door Postelwijn »

De kopergravure is voorlopig even klaar nu. Ik heb alle lijnen er in gestoken en kan een proefdruk maken. Aan de hand van de proefdruk kan ik dan goed zien waar er nog verbeteringen in het contrast van de lijnen moet worden gemaakt. Dit is het voorlopige resultaat:

Afbeelding

Ik heb even een photoshop bewerking gemaakt van de originele penning gecombineerd met de gespiegelde gravure die ik wat extra contrast heb gegeven. verkijk je niet op de kwaliteit van de foto, die doet de plaat geen recht, maar je kunt wel al zien waar de verbeteringen nog moeten komen. Voordat ik dat doe, wil ik eerst een afdruk maken. Op zo'n afdruk wordt alles heel mooi zwart-wit waardoor je nog beter dan op de onderstaande foto kunt zien wat er nog mankeert.

Afbeelding

Maar voorlopig stopt het hier even. Ik ben gisteren bij Daniel geweest en hij heeft me de lindsay palmcontrol helemaal uitgelegd. Ik heb de palmcontrol nu thuis en kan een paar weekjes lekker experimenteren.

Groet,
Lei
Fingit Premendo
Gebruikersavatar
Postelwijn
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 74
Lid geworden op: zondag 25-04-2010, 0:33
Ervaring: Overig
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Bericht door Postelwijn »

ps. Je moet even op de foto's klikken om ze groter te zien. Je hebt dan ook geen last van het moir?-effect.
Lei
Fingit Premendo
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Hoi Lei;

Mooi werk dat graveren. Mijn complimenten! Ik lees dat je met de lindsay palmcontrol van Daniel aan de slag gaat. Ik ben erg benieuwd hoe je dat ervaart. Pas geleden had een cursist van me er een meegenomen en daarmee hier in het atelier aan het graveren geweest. Het is een mooi apparaatje. Zondermeer. Nu zie ik wel aan je werk dat je veel ervaring hebt met het handgraveren. Je zult de lindsay palmcontrol wel even moeten leren kennen maar waar ik benieuwd naar ben is of je zelf vindf dat dit apparaat voor jou fijner laat werken dan met de hand.
Zelf denk ik dat het een uitkomst is bij bijvoorbeeld wat zwaarder te graveren metalen zoals bijv. een stalen stempel maken maar of het bij het graveren van koper of zilver ook fijner werkt....
Laat eens wat weten.
En Daniel;
Hoe is jou visie hierop. Graveer je nu bijna niets meer uit de hand en grijp je automatisch naar de lindsay palmcontrol of toch nog met de hand bij makkelijker verspaanbare materialen?
Kun je mensen die nog nooit gegraveert hebben hiermee verantwoordt leren graveren of moet je ze eerst het handgraveren goed leren en dan pas met de lindsay palmcontrol....
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
chantal
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 99
Lid geworden op: maandag 05-02-2007, 9:29
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zaandam

Bericht door chantal »

mooi geworden Lei =D>
chantal
Gebruikersavatar
Postelwijn
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 74
Lid geworden op: zondag 25-04-2010, 0:33
Ervaring: Overig
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Bericht door Postelwijn »

Hallo Eljas en Chantal,
Bedankt voor het compliment.

Eljas,
Gisteren heb ik voor het eerst een palmcontrol in mijn handen gehad en mijn verwachtingen zijn voor een deel al uitgekomen.

Het valt meteen op dat je er heel gemakkelijk mee in harde metalen kunt graveren, je geeft dat zelf al aan. Of het net zo gemakkelijk in zachtere metalen zoals zilver of koper graveert, kan ik nog niet met zekerheid zeggen, omdat ik dat nog niet weet. Maar eerlijk gezegd verwacht ik van wel. Daniel heeft me ook een aantal werkstukken laten zien die ik met een loupe heb bekeken. Ik zag absoluut geen verschil tussen 'traditioneel' handgraveerwerk en werk gemaakt met de lindsay.

Over een week of twee weet ik al weer veel meer omdat ik er nu thuis mee kan oefenen. Het is inderdaad even een iets andere manier van werken, maar de lindsay voel wel als een graveersteker en ik verwacht er veel van.

groet,
Lei
Fingit Premendo
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hallo Lei,
Erg leuk, een middag met je door te brengen en die prachtige gravure van je in het echt te bewonderen. Ik denk nog steeds dat ik nog wat meer had moeten laten zien en misschien moeten meegeven. Een aantal vlakstekers voor in staal ofzo. Als je wilt stuur ik die nog op.

Eljas,
Graveer je nu bijna niets meer uit de hand en grijp je automatisch naar de lindsay palmcontrol of toch nog met de hand bij makkelijker verspaanbare materialen?
Om te beginnen, als je niets meer uit de hand graveert dan ben je met machine gravure's bezig. Met de Lindsay ben je nog steeds met handgravure's bezig en die gaan doorgaands uit de hand.

Ik heb nooit gegraveerd voordat ik met pneumatische graveerstekers in aanraking kwam. Op een paar dingetjes na gebruikte ik stekers alleen voor het zetten van stenen.
Nu deed ik dat wel veel en heb daarmee wel goed geleerd om stekers te slijpen, even te maken en er mee om te gaan.
Mijn probleem met duw graveren is de mogelijkheid van uitschieten. Ondanks dat ik vast wel mooie lijnen kon graveren deed ik niets om daar geld mee te verdienen omdat 1 uitschieter erg veel kwaad kan.
Met de Lindsay stekers is het uitschieten eigenlijk een uitzondering.
Dus of ik makkelijk naar de Lindsay "grijp" kan je wel invullen.
Verder zijn alleen de allerkleinste lettertjes (onder de 0.5mm) lastig in erg zacht materiaal maar dat geldt volgens mij ook bij duw graveren. Dus voornamelijk uitgegloeid zilver en fijngoud hebben wat meer concentratie nodig.
Kun je mensen die nog nooit gegraveert hebben hiermee verantwoordt leren graveren of moet je ze eerst het handgraveren goed leren en dan pas met de lindsay palmcontrol....
Wat bedoel je met verantwoordt? Of je ze er in het begin zonder supervisie alleen mee mag laten?

Je kan absoluut mensen van het begin af aan leren werken met pneumatische graveer stekers. De leercurve is veel stijler en zeker met de slijpsystemen die er zijn begin je gelijk met goede scherpe stekers zonder eerst een lange tijd te rommelen met hoe je ze scherp moet krijgen op je carborundum steentje.
Als je kennis van stekers en graveren hebt is dat absoluut een pre en zou ik ook aanraden alleen al omdat een bredere kennis basis altijd goed is. Maar er zijn zeker in amerika erg veel graveurs die het mooiste werk maken met pneumaten maar nog nooit een duw steker in de hand hebben gehad.

Nu een vraagje aan jou,
Wat vondt jij van de Lindsay? Ik neem aan dat je er ook even mee hebt mogen stoeien? Ik ben trouwens ook benieuwd wie hem naar jou werkplaats meenam.
The best things in life are still made by hand
Plaats reactie