SVS: Ring: met drie Princessen

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

SVS: Ring: met drie Princessen

Bericht door Daniel Houwer »

Ring met drie Princessen.

Wat is een princes? Diamant is de grondstof die geslepen wordt in Briljant (altijd rond), Baquette (rechthoekig), Carre (vierkant met rechte facetten), Princes (vierkant met schuine facetten) navette of Markies, Bolsjewiek, Achtkant etc. etc.

Deze ring moest ook gemaakt.
Geen chatons aanwezig, dus alles zelf maken.
Hoi!
Drie princessen, 1 van 5x4.6 en 2 van 3.2x3.2.

Afbeelding

Ik heb een strip gewalst tot 0.8mm en 1.5 breed. Daar maak ik vierkantjes van die precies onder de steen passen. Dit doe je door de strip aan het eind recht te vijlen, en af te tekenen. Voor de grote steen op 5, +4.6, +5 en +4.6. Dan vijl je de lijnen in met een vierkant naaldvijl (na eerst de strip bijna helemaal door te zagen) en dan om vouwen.
Preciezie is van het grootste belang. De kleine steentjes teken je af op 3.2, 6.4, 9.6 en 12.8.
Afbeelding

Ik soldeer graag uit de hand als het kan. Ik heb de 2 kleine kastjes op de steen gelegd, de grote erop, ingesmeerd met boraxine en verhit. De kastjes schuiven dan wel uit elkaar, maar meestal niet helemaal los. Als de boraxine warm is kan je de onderkasten met je titanium soldeerspaak in de goede positie duwen. Dan breng ik de pioentjes aan en soldeer ik de hap.
Afbeelding

De onderkasten zitten aan elkaar, en met twee platbektangen buig ik er een kleine ronding in zodat de zijstenen een onderkast krijgen die onder een kleine hoek van de hoofdkast afstaan.
Dan wals ik een stuk octogoon van ongeveer 2.2mm uit om de scheen van te maken. Omdat het een puntscheen moet worden van maat 17.5 bereken ik het stuk witgoud dat ik nodig heb min de ruimte die het tussenstuk voor de stenen gaat innemen. De uiteinden van het stuk octogoon smeed en wals ik dunner uit, om de hoogte van de puntscheen te kunnen halen.
Afbeelding

De puntscheen zet ik rond, en soldeer hem. Ik maak van de rest van de strip voor de onderkasten een rechthoekig deel dat onder de onderkasten gaat komen.
Afbeelding

Vervolgens smeed ik de puntscheen mooi egaal taps, en sla hem voorzichtig met een stalen hamer weer rond.
Afbeelding

Het rechthoekige deel geef ik met de schenentang en een parralleltang een kleine ronding (liefst van de ringmaat)
Vervolgens soldeer ik aan beide kanten een stripje goud aan de zijkant van dat ding op de plek waar de middensteen komt te zitten. Afbeelding
Dan zaag ik de ring in stukjes en heb dan deze soldeer puzzle.
Afbeelding

1 Stap verder Ring zit aan elkaar, en klemt het tussenstuk zodat het gesoldeerd kan worden.
Afbeelding

Dat gebeurt dan ook,
Afbeelding

Vervolgens zaag ik een stukje de puntscheen in, en soldeer het bovenste stuk erop.
Afbeelding

Daarna vijl, schuur slijp ik de ring verder in model en als laatste soldeer ik de poten erop.
Je buigt Utjes van draad, die net klem passen op de plaats waar je ze wilt hebben, en soldeert ze. Als je wilt kan je ook een groef zagen of vijlen op de plaats waar zo?n ?Utje? moet komen, dan past hij nog beter.
Afbeelding
Afbeelding

Dan volgt het zetten van de stenen waar ik ook geen fotos van heb. Maar wel weer van het eind resultaat.
Afbeelding

Er zijn veel manieren mogelijk, maar dit moest snel gebeuren, en ik heb het nu zo gedaan.
Hoor graag andere ideen of technieken.

Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Besje
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 89
Lid geworden op: donderdag 14-02-2008, 17:38
Ervaring: Overig
Woonplaats: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Besje »

Hoi daniel, hoe heb je die twee kleinere steentjes aan de binnenzijde gezet? Vallen die soms onder de rand van de grotere steen? Prachtige ring!
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Een fraaie stap voor stap Dani?l, wel vreemd dat er pas na bijna 5 jaar op wordt gereageerd. :D
De poten van de hoofdsteen zijn vermoedijk ingefreesd Besje.
Zo krijg je het mooiste en rustigste beeld. Ja mooie ring.

Ari
I've got nothing against God, it's his Fan Club I can't stand
Gebruikersavatar
RM
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 582
Lid geworden op: donderdag 25-06-2009, 23:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Heemstede

Bericht door RM »

idd vreemd...
ik dacht al Dani?ls SVS-jes te kennen,
maar deze zie ik echt voor het eerst.

Robert
Niets blijft zoals het is
(en met een flexibele en volwassen houding vormt dat zelden een probleem)
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

svs

Bericht door hellen »

Prachtig:). Ik zie hem ook voor het eerst.

Hellen :)
Passion meets Jewellery
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Tip : als je naar de laatste pagina van een pijler gaat en dan langzaam naar voren werkt dan heb je de oudste topics eerst te pakken :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Dat begrijp ik helaas niet Erika, want wat is een pijler?

Ari
I've got nothing against God, it's his Fan Club I can't stand
Besje
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 89
Lid geworden op: donderdag 14-02-2008, 17:38
Ervaring: Overig
Woonplaats: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Besje »

Goede tip: op zilvermaan googelen en dan klikken op afbeeldingen. Wellicht staan er meer topics op die jullie gemist hebben...
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Topic: een stukje forum waarin een bepAald onderwerp wotdt besproken.
Pijler: deel van het forum waar topics geplaatst worden. De pijlers hebben allemaal een titel. Daaronder vallen dan weer de topics.

Dus stap voor stap is een pijler waaronder de stap voor stap topics vallen. Net als dat topics een aantal pagina's kunnen hebben...hebben pijlers dat ook. Dus als je rechtsonderaan de pijlers kijkt zie je pagina nr staan. Svs pijler heeft geloof ik 3 pagina's.


Besje het forum heefy ook een zoekfunctie... Je kan daar ookk zoeken op personenen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Besje
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 89
Lid geworden op: donderdag 14-02-2008, 17:38
Ervaring: Overig
Woonplaats: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Besje »

Ari, dat dacht ik ook, maar volgens mij steken de pootjes daarvoor te ver uit.
maarte
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: donderdag 07-02-2013, 12:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: roermond

Bericht door maarte »

Wauw dat is echt mooi gemaakt! Er kan veel licht bij de steentjes komen, mooi vakmanschap!

Zou je de diamant kastjes ook van was kunnen maken en deze dan in 1 keer kunnen gieten met b.v. verloren was methode?

3,4 x 3,4 mm en 4,6 x 4,6 mm zijn dus 2 maal 0,25 karaat en 1 maal 0,5 karaat prinses diamanten.

Waarom word de ring in zoveel stukken gezaagd ?
Plaats reactie