SVS: UV Resin - plaatjes weer terug

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

SVS: UV Resin - plaatjes weer terug

Bericht door Jannek »

Hier dan de beloofde SvS over UV resin.

Wat heb je nodig:
- Een vetvrij en gepolijst werkstuk. Als ik hars gebruik wil ik dat het geheel strak en vlak wordt. Mijn ervaring is dat je lichte deuken in de hars krijgt als je het machinaal gaat polijsten (het is per slot kunststof), dus zorg ik dat het polijstwerk gedaan is voordat ik aan de hars begin.
Voor deze SvS heb ik een werkstukje genomen wat nooit af is gekomen en wat ik inmiddels bij mijn smeltspul gegooid had.
Verder moet je werkstuk een ruimte hebben waar de hars in kan; ik heb nooit geprobeerd om resin op een vlak stuk aan te brengen, maar ik denk niet dat dat lang blijft zitten ;)
- UV resin en een lamp om de hars uit te harden
- Pigment om de hars mee te kleuren. Dit kan met speciaal UV resin pigment, maar je kan ook 'gewoon' pigment gebruiken waarmee kunstenaars hun verf maken.
Waar je bij pigment op moet letten: lichtechtheid en oplosbaarheid. Als het niet goed oplosbaar is (bijna geen enkel pigment is echt helemaal oplosbaar is mijn ervaring) krijg je spikkeltjes in de hars en als het niet lichtecht is kan de kleur opeens heel anders zijn als je werkstuk onder de lamp vandaan komt ;)
- Sat? prikkers oid om het pigment en de hars te mengen.
- Bij het vullen van een holle vorm: transparant plakband om ??n kant van het werk dicht te maken. Als je transparant plakband gebruikt kan je je werkstuk z? in de lamp zetten dat er van twee kanten licht op valt en de hars dus beter/sneller uithardt.
- Palet oid om de hars in te mengen. Wat je ook gebruikt, zorg dat het wit is zodat je de gemengde kleur en transparantie van de hars het beste kan beoordelen.
- Wcpapier of keukenpapier om je handen of gereedschap mee schoon te maken en je mengstokjes op weg te leggen. (Die hars plakt echt overal aan :mrgreen:)

Afbeelding

Doe de pigment eerst los naast je hars en zorg dat je genoeg hars hebt om alles te vullen; als je niet genoeg hebt zal het heel moeilijk worden om PRECIES dezelfde kleur nog een keer te mengen.

Afbeelding

Breng dan met een houten prikker heel voorzichtig een klein puntje pigment in je hars. Je hebt maar een heel klein beetje pigment nodig!

Afbeelding

Roer de hars om tot de kleur helemaal egaal is en voeg daarna pas meer pigment toe als dat nodig is. Maar zorg dat de hars niet te donker wordt. Het UV licht moet er bij kunnen komen om de hars uit te harden. Dus maak je je hars te donker dan wordt het niet hard.

Afbeelding

Nu heb je de hars klaar. Waarschijnlijk zitten er behoorlijk wat luchtbelletjes in maar dat is niet erg. Zet de hars opzij en laat het een half uurtje staan in een schemerig hoekje of dek het af met een donker stuk papier oid. Dit zorgt er voor dat veel luchtbelletjes verdwijnen en je pigment lost meestal ook mooier op.
Hierna kan je de hars voorzichtig nog een keer roeren (zorg dat je geen nieuwe luchtbellen maakt) om je kleur weer mooi egaal te krijgen.
Ik heb mijn hars toch nog ietsje donkerder gemaakt en dit is het resultaat na een half uur wachten en heel voorzichtig roeren.

Afbeelding

Ik heb plakband op mijn werkstuk gedaan en voorzichtig aangewreven met een houten prikker zodat de onderkant goed dicht zit.

Afbeelding

Draai je prikker door de hars zodat er een mooie druppel aan zit als je hem uit de hars tilt en laat de druppel voorzichtig in je werkstuk zakken. Ga de hars niet duwen, maar laat hem vloeien. Op die manier krijg je minder nieuwe luchtbellen in je hars.

Afbeelding

Afbeelding

In dit geval kan ik de vorm in ??n keer opvullen, omdat mijn hars nog heel erg transparant is. Ik vul de vorm totdat er een bolletje op het oppervlak zit. Dat maakt het makkelijker om het oppervlak later mooi vlak te schuren.

Afbeelding

Afbeelding

In het grote rondje heb ik een druppel ongemengd hars gedaan om te laten zien dat je hier leuke effecten mee kan krijgen. Ik ben echter een beetje onvoorzichtig geweest, waardoor er flinke luchtbellen in de hars zijn gekomen.

Afbeelding

Er zijn een paar trucjes voor het verwijderen van luchtbellen. Wat je NIET moet doen, is met je prikker de belletjes proberen door te prikken. Hiermee maak je de belletjes alleen kleiner en je hebt de kans dat je nieuwe bellen cre?ert.

Je kan de hars aan de kant zetten. De belletjes komen dan uiteindelijk omhoog en verdwijnen. Om dit proces te versnellen kan je de hars ook verhitten. Het liefst met een aansteker, niet met lucifers. Want lucifers roeten en als je de vlam in je werk zet kan hier dus roet in komen.

De hars kan hier best tegen, het verbrandt niet. Tenminste, ik hou de vlam er nooit langer dan een paar seconden in. Ik weet niet wat er gebeurt als je hem er tien seconden in houdt ;)

Door de hars te verwarmen wordt hij vloeibaarder. (Als je hars niet goed wil vloeien kan je er dus ook even een klein vlammetje op zetten. Als je een palet hebt wat tegen hitte kan, kan je het palet ook boven een vlammetje houden om de hars te verwarmen)
En omdat de lucht heet wordt, stijgen de belletjes op.

Ik zet de vlam dus op mijn werk, maar pas wel op dat ik het plakband niet verbrand. Hier is lastig een goede foto van te maken, maar ik zorg hierbij dat de vlam dus echt helemaal tegen de hars aan komt.

Afbeelding

De luchtbelletjes zijn er nu allemaal uit, maar door het verwarmen is de hars wel gaan vloeien en is de vorm van de lichte vlek wat veranderd. En je kan zien dat ik het plakband met de vlam geraakt heb ;)

Afbeelding

Nu kan het werkje onder de lamp.

Afbeelding

Op deze manier komt het licht echter niet goed tot op de bodem van mijn werk. Je kan dan een stellage bouwen en met aluminiumfolie om het werk het licht zo laten weerkaatsen dat er maximaal licht op het werk valt. Maar ik was nu even lui, dus ik keer het werk na een kwartiertje gewoon om en laat het dan nog een kwartier liggen. In dit geval kon dat, maar als je heel ingewikkelde dingen gaat doen loont het soms de moeite om wel iets in elkaar te prutsen met folie.

Als je later nog meer hars gaat aanbrengen is een kwartier lang genoeg om de hars hard te krijgen. Er zit dan nog een heel dun plakkerig laagje op de hars. Dit schijnt normaal te zijn en het is juist goed voor de hechting met een volgende laag. Maar als je geen zin hebt om je hars daarna af te werken is zo'n laagje heel vervelend.
Ik heb ooit spul gekocht wat nagelstylistes gebruiken om dat plakkerige acryllaagje te verwijderen, maar het oppervlak van de hars wordt dan dof en dat kreeg ik niet meer mooi.

Wil je dat de hars zijn hoogglans houdt, doe hem dan minstens een uur of zelfs twee onder de lamp zodat dat laatste laagje ook helemaal hard wordt. Laat je werk daarna afkoelen voordat je heeeeeel voorzichtig met je vinger (of met je lippen) voelt of hij goed hard is. Als het goed hard is: niet meer aan zitten en ook niet meer verder afwerken. Met afwerken is het mij, zelfs met speciale polijst voor kunststof, nog niet gelukt om de hars een spiegelglans te geven.

Mijn werkje is afgekoeld en ik heb het plakband er af gehaald. Ik had mijn plakband toch niet straks genoeg op de achterkant geplakt waardoor het oppervlak een beetje bobbelig was geworden. Dat heb ik opgelost door er een druppeltje ongemengde hars op te gooien (mijn gemengde hars was op, anders had ik die ook kunnen gebruiken) en dit laagje weer een half uur laten harden onder de lamp.
Ook als er iets mis gaat met afwerken is dit altijd een goed redmiddel: goed schoonmaken, nieuwe hars er op en opnieuw onder de lamp :)

De achterkant na toevoegen van de hars en onder de lamp geweest:
Het rechter rondje is niet zo netjes gedaan, maar het linker rondje laat zien hoe het zou moeten zijn ;)

Afbeelding

Ik laat nu 1 kant zoals hij onder de lamp vandaan is gekomen, de andere werk ik vlak af.
Omdat ik maar weinig hoef af te schuren begin ik met grid 1200 en daarna 2000. Maar als het nodig is om veel weg te halen kan je het zelfs vijlen. Schrik niet als het schuurpapier een donkere waas op de hars achter laat. Maar was het wel regelmatig weg met water om te voorkomen dat je het afgeschuurde stof in je hars drukt. (Ik heb zelf geen 'nat' schuurpapier, maar misschien werkt dat hier wel beter.)
Hoe langer de hars onder de lamp is geweest (en hoe harder het dus is), hoe minder snel dit gebeurt trouwens.

Daarna werk ik het verder af met een setje wat ik ooit via internet heb gekocht, speciaal voor het verwijderen van krassen uit kunststof. In dit setje zitten schuurmatjes tot grid 12000 en polijst voor kunststoffen.
Vooral de schuurmatjes maken veel verschil.

Het setje:
Afbeelding

Met alleen grid 2000 krijg je de hars niet glanzend. Met de flits kan je heel goed zien hoeveel krassen er nog in zitten.
Afbeelding

Resultaat na het schuren en polijsten met het setje:
Afbeelding

En nogmaals met de flits, voor het verschil:
Afbeelding

Een tip die ik kreeg van Ruud: gebruik imperial lapping film voor het het polijsten van hars. Ik heb het nog niet in huis en heb het dus niet kunnen proberen. Maar ik verwacht dat het resultaat net zo mooi of nog mooier wordt dan met het setje wat ik nu heb.

Vragen of opmerkingen zijn welkom :)
Laatst gewijzigd door Jannek op woensdag 26-03-2014, 13:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
doekoeman
Actief lid
Actief lid
Berichten: 330
Lid geworden op: dinsdag 18-03-2008, 13:05
Ervaring: Overig

Bericht door doekoeman »

Mooie svs =D>
Mvg,
D,
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

Hele mooie svs! Heb er een paar tips uit die ik niet moet vergeten. Ik zal er ook maar eens mee aan de slag gaan....staat al ruim een jaar in de kast ofzo :-$
Gebruikersavatar
Peregrine
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 49
Lid geworden op: woensdag 10-02-2010, 19:52
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Amsterdam

Bericht door Peregrine »

Hele heldere uitleg. Bedankt, Janneke! :D
Hoe diep zijn de ringetjes die je hier gevuld hebt?
En welk merk hars en lamp zou je aanraden?
Grt., Carla
--------------

Some desire is necessary to keep life in motion.
Samuel Johnson
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

De ringetjes zijn 2 mm dik, maar je kan veel dikker gaan hoor. Zolang je maar zorgt dat er licht op de hars kan vallen. Desnoods in meerdere laagjes doen.

Ik heb de lamp ooit via internet gekocht, maar het is volgens mij dezelfde als die van BM. De hars die ik gebruik is ook die van BM.
Het lastigste is om vervangende lampen te krijgen als er eentje stuk gaat (er zitten vier lampen in). Bij mij is er eentje stuk maar ik heb nog niets kunnen vinden voor een schappelijke prijs.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Zeer goede SVS!!!!.
Petje af.

Meteen gaan m'n gedachten op de loop, UV hars heeft een brekingsindex van 1,53 oid. Als je er nu eens wat S. Moisianiet van 0,7 mm oid of afdraaisel van goud of zilver spanen of spanen van een carbit-frees dan krijg je een zeer bijzonder spankelend effect.

Het is maar een idee?!?.

Ik heb wat tegen plastic en Uv hars valt daar mijns inziens ook onder ( al gebruik ik het veelvuldig) maar zo'n extra toevoeging maakt het speciaal....

Het idee van goudsteen , glas met een sterk toegevoegde waarde.
En vooral de blauwe verwerk ik graag omdat het niet veel gebruikt wordt. En zeer natuurlijk oogt.

Groet Ruud
Thanks..
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Mooie en duidelijke svs.
Dank je.

Waar heb je het setje met de polijstmiddelen gekocht?

Ik heb zelf ook de BM-lamp. Daar kun je toch ook wel reserve lampen voor bestellen.

Heb een half-af werkstuk liggen.
Door deze svs meteen weer zin om hem verder af te werken, ha, ha

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

@Ruud:
Goed idee. Maar als je zoiets mengt met UV hars denk ik dat je de hars niet meer goed kan uitharden omdat de deeltjes het licht tegen houden. En persoonlijk lijkt het me niet mooi, maar dat is omdat ik niet van glitters hou. Dat vind ?k er nou 'cheapo' uit zien :mrgreen:
Maar het vraagt om een experiment :D

Hars is inderdaad 'maar plastic' en ik zou het ook nooooooit in een gouden ring gieten ;)
Aan de andere kant biedt het artistieke mogelijkheden die ik niet zou willen missen en waarvoor ik geen ander alternatief weet. En met zilver vind ik het een mooie combinatie.

@Precious:
Het was even zoeken, maar ik heb de link gevonden :)
http://www.modelbrouwers.nl/shop/catalo ... 2_111.html

Maar ik zou het eerst proberen met de middelen die je in huis hebt. Toen ik dit setje kocht wist ik nog niks van polijsten en ik heb nog steeds niet heel goede polijst spullen in huis. Dus gebruik ik dit setje. Maar met de goede spullen van BM zou je het ook moeten kunnen redden. Ik ga binnenkort die imperial lapping film bestellen en zal hier wel laten weten wat het resultaat daar mee is.

En over die lampen: ik had al gekeken in de catalogus, maar bij BM zeggen ze niks over reserve lampen. Ik zal ze eens bellen.
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Ik zie nu dat ze op die site inmiddels veel meer polijst spullen hebben. Als je daar wil bestellen zou ik voor de schuurpapier setjes gaan die tot minstens korrel 12000 gaan. Mijn ervaring is dat de korrel meer verschil maakt dan dat spul van Novus.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

mooie svs
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Heb in het nieuwe boek van BM gekeken.
Ook raar dat de reservelampen er niet meer in staan!

Bedankt voor de link ik ga er straks meteen op kijken.

Ik polijst vaak op de polijstmachine of in het trommeltje.
De postijstmachine gaat denk ik te snel. Zal de hars dan niet weer wat smeltne door de warmte die dan vrij komt. Of je holt weer uit.
Zou trommelen gaan. Dat henb ik nog niet uitgeprobeerd.

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

mooie svs !
krijg er gelijk zin in om ook wat te proberen :D
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
Own-Art
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 26
Lid geworden op: donderdag 05-04-2007, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: hoofddorp (haarlemmermeer)
Contacteer:

Bericht door Own-Art »

mooie svs
nog even het een en ander wat mijn ervaringen zijn.
het plakband wat je gebruikt geeft aan de onderkant als je klaar bent een plakgoedje er blijft een restje achter.
als je het plakband neemt wat bij de apotheker gebruikt /gehaald wordt heb je dat niet en het kan iets meer warmte hebben.
als je op de bodem een plaatje alu legt en je ontwerp op prikkertjes kan zo overal de lamp zijn werk doen en je beschermt de bodem is het vies alu er uit nieuw er in.
waar ruud het over had dat je er van alles in kan doen voor een speciaal effect is helemaal waar.
gaat leuk en goed maar heeft iets meer droog tijd nodig.
ik heb 1 kindertandje er in verwerkt.
heb ook nog mijn galsteen liggen is misschien ook nog wel een idee. hihihih.
het is leuk spul om mee te werken maar het doet toch een beetje goed koop aan.
gaat niets boven echte stenen of email
groetjes Own-Art
zonder smeden kan ik niet.
zonder smeden wil ik niet.
alles er omheen, er bij, graag
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Kijk maar in de edelmetaal, daar zie je ook sieraden met zwarte diamant in UV hars. Dus mijn idee is gewoon "geleend".

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Dat probleem met plakband heb ik vaker gehoord, maar ik heb er nog nooit last van gehad. Als je werk warm is, misschien eerst laten afkoelen voor je het plakband er af haalt?

Machinaal polijsten k?n, maar je holt de hars dan wel een beetje uit. Als je een helemaal strak oppervlak wilt niet doen dus ;)

Ruud, misschien was het eerder andersom? (Dat jij het idee geleend hebt) :mrgreen: Maar wat jij zegt, zwarte diamant in UV hars, kan ik me niets bij voorstellen. Plaatje? :D

Fijn om te horen dat jullie het een mooie SvS vinden. Draag ik ook eens mijn steentje bij :mrgreen:
Plaats reactie