SVS: Pavé uitzetten.

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Gebruikersavatar
Raoul Vreeke
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 81
Lid geworden op: vrijdag 25-05-2007, 19:38
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Raoul Vreeke »

Hey Dani?l,

Ik had het je al gezegt, een geweldige svs. ik snap nu ook volkomen hoe het moet. Nu nog oefenen om het goed te doen :D

groetjes raoul
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

Dit is nou waar het om draait he :D , het zijn de kleine dingen die het doen :wink: geweldige uitleg Daniel en Raoul bedankt =D> , weet zeker dat veel mensen daar iets aan hebben en de kriebels krijgen het te gaan proberen .

gr Louise
een mens is nooit te oud om te leren
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Bericht door lucskepc »

Dani?l : Je begint met je passer uit te zetten op de steenmaat + de ruimte die je tussen je stenen wilt hebben. Ik hou daar meestal .2mm voor aan
bedoel je dan dat de straal van de cirkel de steendiameter + de spatie is? want anders zie ik het niet goed zitten eerlijk gezegd...
Anders kan je toch niet in elke cirkel die je tekent een steentje zetten, want als de cirkels de grootte van de steen + spatie hebben, zouden de stenen elkander overlappen, toch?
Na elk uur..... komt er weer eentje
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hallo Lucske.
De afstand van passer punt tot passerpunt is de steenmaat + de tussenruimte.
Maar probeer het eens op een stukje papier met een tien maal vergroting dan kan je daarna meten of het klopt en weet je ook waarom je het allemaal doet.
Zetten is niet zo moeilijk als je weet wat je stenen nodig hebben om een goede rusting te krijgen en wat je moet doen om te zorgen dat je genoeg materiaal overhoudt om de stenen goed te kunnen vasthouden.

Succes!
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Bericht door lucskepc »

Daniel,

ik vindt je uitleg voor Pav? zo verschrikkelijk goed, datik het vanavond zelf ga proberen. Vooral ook omdat Erika me gisteren vertelde dat het eigenlijk wel echt niet ZOOOO moeilijk is.
Maar ik heb nog een probleempje :
Na mijn zetoefening, dacht ik een grote cirkel te bezetten met steentjes met de pav? methode. Bedoeling is een grote O te maken, als hanger.
Om een beeld te geven : de O zal een wandbreedte hebben van 5 mm, een mooie ronde cirkel. Hierbinnen wil ik een cirkel maken met zircoontjes van 3mm doorsnede, mooi aansluitend aan elkander.
Is er soms iemand op dit forum die hieromtrent een handigheidje heeft om dit af te tekenen?
Na elk uur..... komt er weer eentje
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Bericht door lucskepc »

vandaag eerste test gedaan om pave zetting te doen..

De cirkels aftekenen gaat perfect (er moeten zirkoontjes van 3mm in) met een straal van 3.5 mm. wel steeds in elk centerpunt een fijn puntslaagje gegeven als hulp voor de passerpunt (ik denk dat het is omdat ik nog maar beginner ben dat ik nog geen vaste hand heb).
Dan voorgeboord met 0.9mm boortje, bolfreesje van 1.4mm en bolfreesje van 2.3mm
en dan komt het,...
ik dacht, ik heb geen grotere bolfreesjes, maar ik heb zo een setje gekocht bij BM met 24 (08-131-03 pag.354) verschillende chatonfreesjes, dus kan ik toch evengoed daarmee de opening voorzien om mijn steentje lekker in te passen.
dus, chatonfrees van 2.5, eentje van 2.7 en 2.9 er in...
en dan zie ik dat ze meteen naar 3.1mm gaan en dus geen 3.0mm.
Heb dan maar met 3.1 gefreesd om de steen er in te krijgen.
maar ik heb een probleem : mijn gaten zijn niet steeds even diep, eentje was zelfs veel te diep en de steen lag net in een vreselijk dal.
Bestaat er een truukje om te voorkomen dat je te diep gaat met de freez?
Ik freez met bijenwas aan de punt van mijn freesje, om het wat fijner en vlotter te laten afbijten, maar hierdoor zie ik dus niet echt goed hoe diep ik nu zit.
Is er ook een gemakkelijke manier om de spaantjes te verwijderen, want die blijven nu door de was allemaal in en rond het gaatje kleven (doe het nu met een verfborsteltje gedrenkt in spiritus).
morgenvroeg probeer ik nog eens, het plaatje is al gegoten, nog een beetje uitwalsen en ze kunnen nog een test doen.
hopelijk geraken we nu verder, want ik moet nog uitzoeken hoe ik de 'straatjes' tussen de stenen uitfrees om dan de uiteindelijke greinen te vormen.. ik gok dat het zal gaan met mijn cirkelzaagfreesje van 2.3x0.4mm want ik heb geen cilinderfreez
Na elk uur..... komt er weer eentje
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hallo Luc,
geweldig dat je er nu al mee aan de gang gaat.
Heb nu even erg weinig tijd om te antwoorden. Hopelijk vanavond.
Misschien iemand anders?
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Raoul Vreeke
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 81
Lid geworden op: vrijdag 25-05-2007, 19:38
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Raoul Vreeke »

Hey Luc,

Voor de grote van de frezen moet je altijd steenmaat pakken, als je groter gaat zitten gaan de stenen schommelen in hun rusting en je moet veel meer grein gebruiken om de steen goed te krijgen, daarbij krijg je het risico dat de steen in de ultrasoon er toch zijn kans schoon ziet om eruit te wippen.

Ik heb hetzelfde probleem dat ik nog niet goed kan controleren dat de steen te diep of juist te ondiep staat. Maar ik bekijk het min of meer aan de hand van hoever het resterende deel van de frees nog bovenuit de rusting steekt wanneer je aan het frezen bent. dat is eigenlijk de enige tip die ik je kan geven. en gewoon steeds kijken en controleren met de stenen erin leggen en er weer uithalen.

Voor de cirkelzaagfrees, kijk goed uit omdat je in een cirkel zet dat je niet in materiaal freest waar je niet moet zijn. maar dat geldt natuurlijk voor je hele proces \:D/

ik hoop dat je er wat aan hebt

groetjes Raoul
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Daan
Actief lid
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: zondag 30-09-2007, 12:31
Ervaring: Overig
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Daan »

Nee dat heeft geen zin. Tenzij je een hulp maakt die verder langs de frees uitsteekt. Want als je daar (het artikel wat jij aangeeft Erika) een bolfrees, dakfrees insteekt, steekt die frees veel verder uit. Kan je het beter met blote oog doen. Dat hulpje zou meer uitkomst bieden bij railzettingen.
Jewels
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 166
Lid geworden op: maandag 08-09-2008, 17:30
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: limboland

Bericht door Jewels »

juiste gereedschap voor het juiste merk

men gebruikt meeestal bolfrezen omdat
- die in veel verschillende maten te krijgen zijn
- die makkelijker geboorde gaten kunnen corrigeren(zijwaarts)
- als je de steen zet hem ook makkelijker kunt corrigeren als die scheef zit

dus als je serieus pave wilt zetten eerst het juiste materiaal aanschaffen anders blijf je klooien.

wat betreft de diepte:
je moet een vast punt op de frees nemen( bij 0,01 ct tot 0,03 ct hou ik ongeveer 2/3 van de bol aan dwz ongeveer einde snijvlak.
gewoon eigenlijk een oefengat ergens inboren en frezen en telkens iets dieper frezen totdat je genoeg materiaal hebt voor over de steen.
Maar ook niet te diep , want anders word je file ook steeds dieper . dit komt het uiterlijk ook niet ten goede. Verder geen hulpjes voor de diepte anders dan oefenen met frezen.
Zoals voor elke smid geld : jij bent de baas over het materiaal

gr. barry
never ending hobby
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Klein handigheidje kan zijn door je frees even met permanent stift een kleurtje te geven.
De eerste keer frees je de goede diepte ( hiermee slijt de kleurlaag weg) en daarna steeds tot je de kleurrand net raakt.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

en ik gebruik trouwens deze olie bij frezen en boren...werkt denk ik wel handiger dan met was (althans dat is mijn ervaring):
https://www.bijoumoderne.nl/Websolution ... e=01&cpl=2
Gebruikersavatar
DIDYpuntNL
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zondag 07-10-2012, 22:01
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: * Lim_land!?
Contacteer:

Bericht door DIDYpuntNL »

super!

hier neem ik graag voorbeeld aan.. :mrgreen:
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: SVS: Pavé uitzetten.

Bericht door peterspanje »

Ik had vijf jaar geleden lid moeten worden, fantastisch voorbeeld, ik heb jaren zitten modderen met pave zettingen en had het opgegeven, ik ga het weer eens proberen een dezer dagen :thx: 8)
Plaats reactie