SVS: Pavé uitzetten.

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

SVS: Pavé uitzetten.

Bericht door Daniel Houwer »

Hallo Raoul.

Dit even om het wat duidelijker te maken. Ik zet vaak op deze manier mijn pav? uit. Nu heb ik dit even heel snel gedaan dus vergeef me dat mijn passer werk niet zo strak is als zou kunnen.

De eerste streep is doorgaands de centerlijn van je ring of ander sieraad.
Afbeelding
Je begint met je passer uit te zetten op de steenmaat + de ruimte die je tussen je stenen wilt hebben. Ik hou daar meestal .2mm voor aan. Dan zet je je eerste cirkel op de lijn.De kruising met die lijn wordt het volgende startpunt voor je passer.
Afbeelding
Als je eerste rij staat zie je waar de cirkels elkaar kruisen het startpunt voor de tweede rij en aan de andere kant voor de derde rij. En zo ga je verder totdat je veld gevuld is.
Afbeelding
Afbeelding
Ik ben nu maar even 1 kant opgegaan maar hoop dat je snapt hoe je b.v. drie rijen uitzet. Vervolgens boor je de gaten en frees je de rustingen. Als het goed is ben je altijd even benauwd als je de laatste frees gebruikt, ?als ik maar ruimte genoeg heb!? Als het goed is hou je een erg dun stukje metaal over tussen de rustingen. Als de gaten elkaar raken heb je een probleempje en dan wordt zetten moeilijk.
Afbeelding
Als je de rijen hebt uitgezet frees je de ruimte tussen de stenen weg en zo krijg je de uiteindelijke greinen te zien. Deze tekening laat iets teveel ruimte tussen de stenen zien maar ik had geen goed gat in mijn cirkel mal. Het mooiste zou zijn dat de rondisten elkaar net niet raken maar dat dat met het blote oog niet te zien is. Dit is bijna niet te realiseren zonder erg veel ervaring en gecalibreerde stenen en het risico op breuk neemt erg toe. Doorgaands houd ik daar die .2mm voor aan en op bolle vlakken wordt die afstand iets kleiner door de bolling van je vlak en het feit dat je steen daar net onder ligt.
Afbeelding
Dan moet je nog het file rondom de zettingen snijden. Dit geeft je ook de laatste greinen voor buitenkant buitenste rij.
Afbeelding
Dan heb je drie mogelijkheden om de stenen vast te krijgen. Hopelijk zie je wat ik bedoel op dit haastig opgeslingerde tekeningetje.
Afbeelding
Als alles goed is gegaan kan je met de greinendraaier recht van boven de grein aandrukken. De grein pakt dan 3 stenen vast maar met maar een heel klein overstekje. Voordeel hiervan is dat je per steen 6 grienen hebt die hem vasthouden en je erg veel van de steen ziet. Ook het geheel is ordelijker omdat de greinen perfect in het patroon liggen. Nadeel, je moet heeeel erg precies werken en alle greinen moeten precies dezelfde grootte hebben en je stenen moeten exact even diep liggen.
Mogelijkheid twee is, per rij zetten. Je buigt dan de greinen tussen twee stenen in. Je hebt dus maar vier grienen die de steen vasthouden. Voordeel hiervan is dat je veel meer grein op je steen hebt en je dus eigenlijk zeker weet dat de steen voor eeuwig vastzit. Daarnaast werkt het erg snel met minder risico om met je greinendraaier je stenen te raken en dus te breken. Nadeel is dat het iets minder ordelijk oogt. Je krijgt als je goed kijkt toch een beetje de rijen afzonderlijk te zien. Maar goed, dat is voor de echte kenner.
Afbeelding

Mogelijkheid drie is dat je elke steen eigenlijk maar met twee greinen vastzet. Voordeel heel erg snel en de kans dat je grein toch een andere steen ook nog net iets vasthoudt is aanwezig en je krijgt iets minder lijn vorming. Nadeel is uiteraard dat je maar 2 greinen echt op een steen hebt.
Afbeelding
Hopelijk kan je hier wat mee.

En als iemand anders nog een andere manier heeft hoor ik het graag.

Groeten,

Daniel
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Daniel Houwer op woensdag 21-07-2010, 18:59, 2 keer totaal gewijzigd.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
akkasilver
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zondag 06-04-2008, 21:25
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door akkasilver »

Ooooooowwwww D?ni?l! Wat fantastisch weer! Van die svs en van jou krijg ik altijd z??n zin... :D \:D/ \:D/ \:D/
Heleen
In der Beschränkung zeigt sich der Meister
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Woehoe, is de Daniel back met zn svs'en??
Hoop het, thanks! :D
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hehe, dank jullie wel.

Voor deze moeten jullie Raoul bedanken.
Hopelijk plaatst hij ook zijn tekening. Die is erg goed alleen wat anders en lastig uit te voeren.
Ik zou best meer willen maken maar heb het zoals altijd erg druk met mijn huis en mijn nieuwe baan. Heb net weer 2 dagen het werk voor mijn klanten opzij gelegd om voor haar te werken.
In deze tijd moet je toch zorgen dat je je baan houdt niet? Verder kost het best veel tijd om zo'n dingetje te maken. Ik ben best even bezig om de foto's uit te zoeken en te uploaden naar Photobucket.
Het schrijven is het minste werk.

Maar erg bedankt voor het enthausiasme. Positieve feedback heb je soms nodig zodat je weet dat mensen er wat aan hebben :P
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
bellie
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: donderdag 15-03-2007, 9:20
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: hengelo

Bericht door bellie »

Vooral doorgaan Daniel, met deze geweldige svssen.

Hoewel ik zelf helemaal niet van veel glitter houd, ben ik door deze svs zeker van plan dit een keer te gaan maken. ````gewoon in koper, om de techniek te oefenen. Het is zooo duidelijk en het geeft zooo het gevoel... dit wil ik ook kunnen!
(en dan het liefst zo'n sigaret of zo :lol: )

geweldig en heel erg bedankt voor je inzet voor ons.

Ellie
Alles van waarde is weerloos
Gebruikersavatar
RM
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 582
Lid geworden op: donderdag 25-06-2009, 23:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Heemstede

Bericht door RM »

Absoluut weer een prachtige en heldere SVS Dani?l. Dank je (en Raoul ook bedankt :wink: )

Hou je rekening met maat verschil bij het uitzetten op bolle vlakken of is dit in de praktijk verwaarloosbaar?
Als ik het goed zie heb je het overtollig materiaal tussen de greinen van de sigaret met een bolfrees verwijderd. Pffffff =D>
Heb je de frees daarbij met een naar je toe trekkende beweging gehanteerd?

Robert
Niets blijft zoals het is
(en met een flexibele en volwassen houding vormt dat zelden een probleem)
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hallo Robert.

Op erg bolle oppervlakken moet je idd rekening houden met de maat van de stenen. Als het mogelijk is maak ik eerst de rustingen en bestel dan gecalibreerde stenen.
De tussenruimten zijn met een cylinderfrees verwijderd.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

wauw!!
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Zo simpel, maar probeer het eensAfbeelding

Mooi Dani?l dat je ons een kijkje geeft in het professioneel zetten.


Gr Freddy
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Bericht door lucskepc »

Hey Daniel,

magnefiek uitgelegd..
in het begin wa sik ff de pedalen kwijt omdat het leek dat het in een plaatje was en ik dan niet begreep hoe de 'ppotjes' hingen blijven staan. de laatste foto's brachten echter soelaas..
dit is nog niet voor direct voor mij ( ik ben nu mijn eerste gietsel aan het uitwalsen en ga deze nacht mss mijn eerste soldering doen) maar ik kijk er al naar uit om soortgelijk werk een ste maken.
mss wel de eerste keer met zilver en zyrconia, want om zomaar meteen met goud en diamant te werken, is mijn hobbybudget iets te klein, lol

Ik kijk alvast uit naar de volgende les :P
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Fantastische uitleg Dani?l, tijdje stil geweest maar dit is een ijzersterke "come back" :mrgreen:
Dank je !!!!
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Briljant!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
doekoeman
Actief lid
Actief lid
Berichten: 330
Lid geworden op: dinsdag 18-03-2008, 13:05
Ervaring: Overig

Bericht door doekoeman »

Mooi !!!!
weer iets op te doen lijst maar wel ergens onderaan :D
Mvg,
D,
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Super, Daniel!!!

Ik heb altijd meerdere kleuren onderin als ik weer eens pav? werk moet doen. Jouw aanpak en opzet was me geheel onbekend maar een superoplossing voor het verdelen en uitmeten.

Thanks!!

Groet Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Koos
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 23:11
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Koos »

=D> Helemaal te gek , als je niet beter wist zou je denken : doe ik toch even . Koos
Oefening baart kunst
Plaats reactie