SVS: Veer karabijnhaak vervangen

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Veertjes in een karabijnhaak. Willen nog wel eens breken. Er zijn zakjes in omloop van Bergeon, met assorti verenstaal. Hiervan zijn maar enkele maten bruikbaar, merendeel is te dun. Ik haal het per meter in diverse diktes bij de modelbouw-winkel.
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

hoe zet je veertjes in de karabijn haak !?

ik zet vaak gewoon nieuw slotje op :)
In het begin nog wel eens geprobeerd te verangen maar dan was ik zo lang bezig.
Krijg je niet op school he


Enne je werkb ank past beter bij laat je werkbank zien :)

maar ook wel handig voor reparaties!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Bij de hele dure karabijnhaken loont het nog wel eens de moeite om een veertje te buigen. Zilveren meteen hele haak vervangen. standaard gouden tot een 10 mm ook meteen vervangen. Maar de grotere en de modellen met scharnier aan achterzijde zijn nogal prijzig. En vaak nog in goede staat. ( Bij slechte staat, ingesleten, adviseer ik gewoon een nieuwe) . Gewoon met een punttang buigen en als je weet hoe de veer moet lopen, dan word het na een paar keer oefenen een fluitje van een cent. Kost je twee minuten...middenstuk eruit door bankmes tussen de schalen, nieuwe veer erin ( buigen met een punttang), middenstuk er weer in..............2,5 minuut ongeveer. Ik vraag er 4,75 euro voor
Laatst gewijzigd door goldenwonder op donderdag 02-09-2010, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ook ik vervang heeeel veel veertjes van karabijnhanken.
Ik heb verenstaal van Zu jeddeloh besteld in de maten 0.30 en 0.40, kost een habbekrats en je kunt er het overgrote deel van de reguliere karabijnhaken mee doen qua maat.
http://www.zujeddeloh.de/produkte/werkz ... _2410.html

Ik buig ze met de rondbektang, je moet alleen daarbij goed op de winding letten.
Als je rechtshandig bent en je buigt het uiteinde dan moet je er voor zorgen dat je met dat uiteinde onder de draad door gaat.
Ga je er bovenlangs dan zal het veertje minder makkelijk in het haantje blijven zitten, hij zal er dan steeds uitspringen omdat hij niet goed in de groefjes valt.
Na het draaien knip ik het af met een goede (zwaardere) Knipex tang (je lichte tangetje mol je er mee) en laat het bovenste uiteindje ites langer.
Zodra ik het veertje in het haantje heb geplaats knip ik dat op lengte en buig het uiteinde iets naar binnen zodat de veer soepel in de behuizing schuift.
Daarna even de zijkanten met een plattang aanknijpen om het haantje weer op te sluiten in de scharnierstiftjes die aan de binnenkant zitten.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Erika schreef: Maar ja meestal heb ik die kleine slotjes en daar heb ik ook mee geklooid toen, 8mm slotjes.... ..
Voor deze maat is 0.25 het mooist maar die 0.30 van Zu Jeddeoh lukt het ook mee.
Echt even oefenen, het is een fluitje van een cent.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

goldenwonder schreef: Ik vraag er 4,75 euro voor
Ik vraag er al tijden ? 7.50 voor aan de juwelier.
Nooit geen protest over gehoord, het alternatief is een nieuwe karabijnhaak en ze weten wat die kost tegen de huidige koers.
Dus die 7.50 is een koopje en een ook voor de klant in de winkel een prettige oplossing.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

goldenwonder schreef:Veertjes in een karabijnhaak. Willen nog wel eens breken. Er zijn zakjes in omloop van Bergeon, met assorti verenstaal. Hiervan zijn maar enkele maten bruikbaar, merendeel is te dun. Ik haal het per meter in diverse diktes bij de modelbouw-winkel.
Ik gebruik hiervoor remanium draad en dat bestel ik per 30 meter en in verschillende diktes, voor gemiddelt ? 5,- per rolletje.


Gr Freddy
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Aspasia schreef:Ik gebruik hiervoor remanium draad en dat bestel ik per 30 meter en in verschillende diktes, voor gemiddelt ? 5,- per rolletje.
Gr Freddy
Daar heb ik ook lang naar lopen zoeken maar nooit een adres gevonden die het ook in "goudsmidshoeveelheid" verkocht.
Die verenstaal van Zu Jeddeloh is echter ook perfect, ik zou alleen nog wel 0.25 er bij willen hebben.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

few wat een rotkleur op mn blauwe achtergrondje heheh. maar ik heb t gelezen.
zelfs versleten sloten opknappen kan al gauw uit, vooral de grotere maten
ik snap alleen deze niet?!


Maar ik heb dus van die grote sloten wel opgeknapt maar de veer snapte t dan nog. En de kleine ontveerde slotjes heb ik dus al snel vervangen :)

0.3 naar 0.25. tis eens te proberen als het echt echt nodig zou zijn..


T blijft jammer dat je dit soort dingen niet krijgt op school en dus maar zelf moe uitvinden, ik heb me dus indertijd gek geklooid maar wrs ook al verkeerd materiaal (veerstaal)



Maar kant en klare veertjes zijn niet te krijgen, ze moeten toch ergens in een karabijnhaak fabriek bergen hebben van die veertjes!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Inderdaad dagelijks wel 1 ? 2 keer vervangen van gebroken veertjes
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Willem Parel schreef:
lucskepc schreef:Zie ik hier de aankondiging van een nieuw SVS-je? :P
Als ik ze zo klein op de foto kan krijgen wil ik het wel proberen.
Geef me even de tijd er voor.

Afbeelding

De benodigdheden, punttang om te buigen, verenstaal op juiste dikte, kniptang en een soort steker die je zelf kunt maken van een oude spijker, even scherp aanslijpen, hiermee kun je moeiteloos de karabijnhaak zijkanten uit elkaar duwen.

Afbeelding

Het wikkelen van ??n winding met de punttang.
Hierbij opletten dat je bij het buigen het uiteinde weer onder de andere draad langs laat gaan !!!

Afbeelding


Afbeelding

afknippen met een stevige tang.

Afbeelding

In het haantje plaatsen en de draad aan weerszijden goed in de groefjes laten vallen, deze desnoods even opdiepen met een 0.6 mm cylinderfreesje.

Afbeelding

nu even het lange deel naar links (op de foto) buigen en dan met de kettingtang een knikje naar rechts geven en op de juiste lengte afknippen.
Afbeelding

Afbeelding

En op het laatst even de karabijnhaak op de zijkanten aanknijpen om het ingeschoven haantje weer op te sluiten.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Wrs een domme vraag, maar och, sta ik bekend om haha


Willem wat is er verkeerd aan de staaldraad van bijou om veren te maken? daar zit 0.25 bij

081973 081974 bijou...
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Dit is een (te duur in gebruik) assorti, waarbij de dunnere en bruikbare diktes er al snel uit zijn.
Zo blijf je met doosjes vol te dikke draadjes zitten.
En je hebt door de geringe lengtes relatief veel afval.
Van ??n lengte maak je slechts ??n veertje en kunt de rest wegdoen omdat dat te kort is voor verwerking.
Mijn ervaring er mee is (qua roesten) ook niet bijster goed.
In de tijd dat ik deze gebruikte kwamen ze nogal eens terug met een weggeroest veertje.
Dat heb ik bij dat staal van Zu Jeddeloh nog niet gehad en dat gebruik ik toch al wel een jaar volgens mij.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Helemaal duidelijk bedantk!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie