SVS: Ring: drie bogen met cabochonsteen

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sandra
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: dinsdag 16-01-2007, 11:06
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Zelhem
Contacteer:

SVS: Ring: drie bogen met cabochonsteen

Bericht door sandra »

Een stap voor stap van de volgende ring:
Afbeelding
uit drie losse ringen van rond draad (2mm) en een zetkastje voor de steen. In dit geval een steen van 24x14 mm, 14 mm is nogal breed voor zoiets, maar het kan wel, zelf gebruik ik liever iets smallere stenen.


De ring bestaat dus uit drie losse ringen, in dit geval moet de ringmaat 18,5 worden. De middelste ring is precies de ringmaat, maar omdat de twee buitenste ringen schuin geplaatst worden, moeten we voor deze twee ringen een iets grotere ringmaat nemen. Over het algemeen heb je voldoende aan 1 maat groter, maar je kunt het ook preciezer uitrekenen met de stelling van phytagoras.
Allereerst dus het ronde draad van 2 mm afzagen, op maat vijlen, solderen en rondzetten.
Afbeelding

Afbeelding

Als je de ringen rond hebt gemaakt, let er dan op dat de ringen ook vlak worden, zodat je later geen golvenslagbad te zien krijgt.
De ringen die te groot van maat zijn, knijp/hamer je nu in het midden naar de gewenste ringmaat. Op deze manier krijg je de extra lengte die je nodig hebt om ze schuin te kunnen plaatsen. Als je er hierbij voor zorgt dat je de ring bij de soldeernaad vast houdt, dan komt de soldeernaad altijd op de goede plaats.
Tevens zie je op de foto schuine kanten aan de ringen gevijld, dit is om de ringen een goed raakvlak te geven tijdens het solderen en het maakt het makkelijker om de ringen vast te houden tijdens het solderen. Denk erom dat je de schuine vlakken tegenover de soldeernaad eraan vijlt, op die manier kun je de soldeernaden later ertussenuit zagen als de zetkast erin gaat komen.
Afbeelding

Om de ringen aan elkaar te solderen, pak ik ze met mijn vuurpincet beet, niet alledrie tegelijk, dan heb ik geen goed overzicht wat er gebeurt tijdens het solderen (bijv. of ze ten opzichte van elkaar verschuiven).
Dus eerst twee ringen tegen elkaar, daarna nummer drie erbij.
Afbeelding
Afbeelding

Dat is voorlopig de ring, nu gaan we ons bezig houden met de zetkast.


Ik maak meestal de zetrand van 0,5 mm zilver, maar als ik dat niet voorhanden heb, dan gebruik ik ook wel 0,6 mm, maar liever nog 0,4 mm. Dat laatste maakt het zetten makkelijker.
Voor een ronde steen kun je natuurlijk makkelijk uitrekenen hoeveel materiaal je precies nodig hebt, bij een ovale steen is dat wat lastig. Ik neem altijd 2x de lengte van de steen + 1x de breedte + nog zo'n 5 mm voor de zekerheid. Bij hele stompe ovale stenen nog wat meer extra materiaal, want daar gaat wat meer in zitten.
Dan moeten we nog de hoogte bepalen van de strip, ik neem liever het zekere voor het onzekere en kom meestal op zo'n 8 ? 9 mm uit, het hangt er vooral vanaf hoe hoog je cabochon is.

Als de strip eenmaal uitgezaagt is, dan maak ik 1 kant vlak met een vijl en daar zet ik allemaal streepjes op. Dit is een hulpmiddeltje voor het buigen om de steen heen. Iedere keer dat ik kijk of de strip wel goed de steen volgt, kan ik aan de hand van de streepjes zien waar ik vervolgens verder moet buigen of om te zien waar ik precies een beetje terug moet buigen. Sinds ik dit doe, gaat het pas maken om de steen een stuk makkelijker en daardoor sneller.
Afbeelding
Afbeelding

Als de zetrand helemaal klaar is soldeer je die dicht. Dan kunnen we de rusting gaan maken, de hoogte van de strip is natuurlijk minder dan die van de zetrand, hoe hoog precies is weer afhankelijk van de hoogte van je steen. Ik heb liever dat de rusting aan de onderkant een stukje uit de zetrand steekt dan dat ie te laag blijkt te zijn en je opnieuw kunt beginnen. Ook voor de rusting geldt weer dat ik er streepjes op zet om goed te kunnen zien waar ik moet buigen en ik maak hem pas in de zetrand. Probeer er voor te zorgen dat het een beetje klemt, dat is makkelijk voor het solderen.
Ik vergeet de dikte van het materiaal voor de rusting te vermelden, 0,8 mm is vaak al genoeg, maar om een wat stevigere kast te krijgen gebruik ik vaak ook 1,0 mm en zelfs wel 1,2 mm.
Afbeelding

Voordat je de rusting in de zetrand kan solderen, moet je ervoor zorgen dat de bovenkant van beide vlak gevijld is. Later kun je namelijk nooit meer bij de rusting komen om deze netjes vlak te maken.
Om te bepalen hoe diep de rusting in de zetrand moet komen, meet je met je schuifmaat bij de steen tot waar de zetrand moet komen. Deze afstand heb je minimaal nodig, maar beter is het om de rusting nog iets dieper te solderen, mocht er tijdens het solderen toch nog iets verschuiven, dan kun je dat later altijd nog recht vijlen. (een beetje smokkelen :wink: )
Denk er tijdens het solderen ook om, dat je het soldeer goed doortrekt, zodat er geen holle ruimtes ontstaan tussen de rusting en de zetrand. Dit kun je later te zien krijgen als je de zetkast met de maat van de ring meevijlt.
Afbeelding

Zo, dan zijn de ring en de zetkast klaar, maar daarmee zijn we er natuurlijk nog niet. Nu moet de zetkast nog in de ring geplaatst worden en dat is ook nog wel een heel karwei.

Om te beginnen teken ik altijd ruwweg de zetkast af op de ring. Bij deze ring zorg ik ervoor dat ik de plaats van de drie ringen aan beide kanten op de zetkast aangeef. Ook zet ik een dikke streep aan 1 kant op de zetkast aan 1 kant op de ring, door dit allemaal af te tekenen zorg ik ervoor, dat ik de zetkast altijd op dezelfde manier pas en meet op de ring.
Afbeelding

Als alles afgetekend is, zaag je het zilver tussen de ringen vandaan waar de zetkast moet komen.
Afbeelding

En nu komt het vervelendste klusje van deze ring, het op maat vijlen van de drie afzonderlijke ringen zodat de zetkast ertussen kan komen. Ik vind het altijd al een rotklusje bij een gewone ring uit een plaat, maar hierbij is het nog lastiger, omdat als je te hard duwt, de ringen uit elkaar kunnen buigen en zo de ringmaat en mooie ronding niet gehandhaaft blijven. Let dus goed op dat je niet te veel kracht zet, een scherpe vijl is hierbij echt een pr?, met een botte vijl ben je namelijk veel sneller genegen (te) veel kracht te zetten. Net als met het maken van de zetrand en de rusting is het belangrijk vaak te passen en meten. En ik noemde het al, let op de ringmaat, niet de ringen uitelkaar duwen om de zetkast er maar tussen te wringen, nee, net zolang vijlen totdat deze er makkelijk tussen schuift. Waar ik wel bij op wil merken, dat het belangrijk is dat de zetkast er nog wel een beetje tussen klemt, omdat dat makkelijker is bij het solderen.
Afbeelding

Als ie dan eenmaal zo past, dan kun je hem ertussen solderen. Ik zet hierbij de boel op z'n kop. Ik kan dan het soldeer vanaf de onderkant erop/tussen laten vloeien en als er dan wat naast loopt (gebeurt mij altijd), dan komt dat hoogstwaarschijnlijk op het zilver wat toch nog weggevijld moet worden. :D
Bijna nog iets vergeten, zorg ervoor dat de zetkast aan de buitenkant voor het solderen alvast fijn geschuurd is, later kun je er namelijk niet meer zo goed bij. En als je soldeer een beetje meewerkt, dan scheelt het later een hoop tijd.
Afbeelding

Als ie er dan tussen gesoldeerd zit, dan komt het laatste vijlwerkje aan de beurt. De zetkast heeft nog niet de vorm van de binnenkant van de ring aangenomen en dat moet natuurlijk nog wel gebeuren. Vijl dus met een rond- of halfrondvijl de zetkast aan de binnenkant van de ring totdat deze naadloos overgaat in de ring, op deze manier wordt het ??n geheel. Let er hierbij op, dat je de binnenkant van de ring zo min mogelijk (helemaal niet :? ) beschadigd.
Afbeelding

Helemaal gevijld zit de ring er nu zo uit.
Afbeelding

Nu de hele boel grof en ietsjes fijner schuren.
Afbeelding

Om vervolgens de binnen- en buitenkant eerst met geel (grof) te polijsten en daarna hoogglans (zwart) te polijsten.
Afbeelding

Nu de steen nog zetten en klaar is uw kunstgebit!
Afbeelding

Toen ik in Frankrijk aan het werk was heb ik deze ring in 6 uur gemaakt. Nu ik thuis ben doe ik er langer over, omdat ik niet zo gedisciplineerd aan het werk ben.

Zo mensen, dit is mijn eerste stap voor stap. Wat een werk zeg, pfoeh, dat heeft wel een paar uurtje gekost. Ik hoop dat het voor iedereen duidelijk is, zo niet dan hoor ik dat graag.
groetjes Sandra.
Plaats reactie