SVS: Hanger: zilveren driehoeken met lapis lazulli

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sandra
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: dinsdag 16-01-2007, 11:06
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Zelhem
Contacteer:

SVS: Hanger: zilveren driehoeken met lapis lazulli

Bericht door sandra »

Een nieuwe stap voor stap van mijn hand.

Ik heb een hanger gemaakt gebaseerd op drie driehoeken van lapis lazulli. Helaas is de dikte van de stenen niet gelijk, dus daar moet ik rekening mee houden met het maken van de zetkastjes. Hoewel zetkastjes is een beetje een verkeerd woord, ik ga de stenen namelijk niet zetten maar lijmen, dit omdat de stenen zich niet lenen om te zetten, zie de foto van de stenen.

Allereerst een tekeningetje van hetgeen ik wil gaan maken:
Afbeelding

en een foto van de stenen die ik wil gaan gebruiken:
Afbeelding

Zoals jullie kunnen zien zijn de stenen recht geslepen, er zit geen schuine kant aan waar een zetrand overheen gewreven zou kunnen worden. Dit soort stenen vind ik erg mooi met een strakke rand eromheen en verder niets, strak en eenvoudig dus.


Voor deze hanger zijn dus 3 zetkasten noodzakelijk, de werkwijze voor deze 3 zijn uiteraard gelijk.
We beginnen met het afzagen van een strip zilver. Deze strip heb ik gehaald uit materiaal van 0,8 mm, dat vond ik dik genoeg voor de uitstraling van deze hanger, de hoogte wordt bepaald door de hoogte van de steen + 1 mm voor wat speling ivm vijlen ed.
Dan de lengte van de strip, natuurlijk meet je hiervoor de 3 zijden van de driehoek op, maar je hebt nog zeker een cm extra nodig om de steen netjes te omkleden.

Als de strip is uitgezaagd, dan gaan we de strip invijlen op de plekken waar de hoeken komen, maar hoe weten we nu waar we de eerste hoek moeten invijlen? We nemen de steen en daar merken we 1 lange zijde met een viltstift, zodat we de steen altijd op dezelfde manier in de zetkast passen. Dit doen we, omdat vrijwel geen enkele driehoek 3 exact gelijke zijden heeft. We beginnen dan met de gemerkte lange zijde, meten deze op en nemen 4 mm extra en zetten die maat af op de strip. (meer mag ook als je voor zekerheid gaat, wees er dan wel zeker van dat je strip lang genoeg is.)
Zorg ervoor dat je goed haaks op de strip aftekend, anders buigt straks de strip onder een hoek om. Ik neem altijd de zaag om het eerste materiaal weg te halen, hiermee kan ik namelijk makkelijker de streep zien die ik gezet heb dan met een naaldvijltje. Als de eerste streep goed haaks gezaagd is, dan pak ik een driehoekvijltje om verder te vijlen en als de inkeping al redelijk diep is, dan pas een vierkantvijltje. Op deze manier hou ik meer controle over de vijl om netjes haaks te vijlen. Met de vierkantvijl vijl ik tot ongeveer driekwart van de dikte van de strip, dieper mag ook, dan wordt de hoek scherper, maar is de kans op afbreken groter.
Afbeelding

Als we zover zijn, dan kunnen we de strip ombuigen, maar omdat we met een vierkantvijltje gevijlt hebben, zal de hoek die de strip maakt haaks worden. (op de foto is hoek nr. 2 te zien)
Afbeelding
Dit probleem lossen we op, door met de zaag de hoek in te zagen.
Afbeelding
Hierdoor ontstaat weer wat ruimte en kunnen we de strip iets verder buigen. Niets forceren, als de hoek nog niet de gewenste is, dan zaag je nogmaals in, net zo lang tot de strip ver genoeg komt. Bij deze stenen heb ik alle hoeken 2x in moeten zagen. Op deze manier werken we alle hoeken af.

Om te bepalen waar hoek nummer 2 moet komen, leg ik de steen in de reeds ontstane hoek en teken direct achter de steen af. Daar tel ik nog ongeveer anderhalf keer de materiaaldikte bij en dan heb ik de juiste plaats voor hoek nummer 2.
Voor mij blijft dit altijd een beetje gokken bij dit soort stenen, met een rechthoekige steen is het makkelijker, maar dan nog zit je snel te ver of te krap. Ik werk liever wat krap, als de steen dan vervolgens net niet past, dan vijl ik de kast aan de binnenkant wat uit. Hierdoor krijg ik een mooie strakke kast en niet ??n waar de steen heel veel ruimte in heeft, vind ik niet mooi namelijk.
Afbeelding

De laatste hoek vijl ik nooit in, maar laat de strip aansluiten op het begin van de strip. Zorg ervoor dat je het begin van de strip onder de goede hoek vijlt, zodat ie ook mooi aansluit.
Die laatste hoek soldeer je als eerste vast en als die op de juiste plek vast zit, dan laten we een pioentje in de overige twee hoeken vloeien, zodat er later niets meer van te zien is. Je strip ziet er dan zo uit.
Afbeelding

Eigenlijk hebben we nu de lastigste klus erop zitten.
Wat we nu moeten doen is de onderkant van de zetkast vlak maken en dan aftekenen op een onderplaat. In mijn geval neem ik voor 1 steen een hele dunne onderplaat, omdat de steen dik is, de andere 2 stenen zijn dunner, dus daar neem ik een dikkere onderplaat voor. Op deze manier worden de zetkasten toch uiteindelijk allemaal even hoog. Ik zaag de onderplaten altijd ruim uit, zodat het met solderen nog wat opzij kan schuiven zonder vervelende gevolgen. Wat belangrijk is, dat is dat de steen goed past voordat je de onderplaat eronder soldeert, later kun je er namelijk niets meer aan doen. Zorg er ook voor, dat je niet te vet soldeert, het teveel aan soldeer zal in de hoeken van de kast kruipen en ook dat krijg je bijna niet meer weggewerkt. (mij is het in het verleden dan uiteindelijk nog wel gelukt met een speciaal voor dit doel gemaakte graveersteker, maar voorkomen is beter dan genezen.)
Afbeelding

Als je strip goed op de onderplaat gesoldeerd zit, dan kan al het overtollig materiaal weggevijld worden. Zetkast nummer 1 is klaar, de andere 2 zetkasten idem dito.
Afbeelding

Dan komen we nu op het punt waar voor mij het debacle begon, steen nummer 3 wilde niet meer uit z'n zetkast komen nadat ik de onderplaat eronder gesoldeerd had. Normaal gesproken kom ik nog een heel eind met een waspikkie, maar dat was deze keer niet genoeg. Je kunt dan altijd nog een gaatje aan de onderkant boren, om de steen van onder omhoog te kunnen drukken, maar dat doe ik liever niet.
Ik heb het probleem op het forum gegooid en Ruud kwam met de goeie tip om er een stokje op te lijmen met secondelijm en op die manier de steen eruit te trekken. Ik bij de buren lijm geleend (want op zo'n moment is die van jezelf altijd net uitgehard oid :roll: ) en inderdaad, mijn steen was er weer uit. \:D/ Ik helemaal blij, maar je bent blond of niet, dus het gebeurt gewoon een tweede keer :oops: . Maar niet getreurd, ik weet nu de oplossing en ook de tweede keer werkt het. Helaas voor mij, bij het verwijderen van de lijm breekt er een puntje van de steen af :cry: . Helaas, helaas, helaas, wat nu gedaan.

Het ontwerp is voor drie stenen en met twee vind ik er niet zoveel aan. Nu heb ik een hele bult lapis liggen, dus eerst daartussen gekeken, maar natuurlijk niet nog zo'n steen te vinden en ook niet ??n die ik aan zou kunnen passen, verder denken dus. De simpelste oplossing en ??n waar ik me ook wel in kan vinden, dat is een driehoek van massief zilver ertussen. Ik heb dus een driehoek uit 3 mm plaat gezaagd en die tussen de 2 lapis driehoeken bedacht.

Alle drie de onderdelen zijn nu zover dat ze afgewerkt moeten worden, voordat er verder kan worden gewerkt. Ik schuur de onderdelen tot 3/0 ongeveer als ik er daarna nog aan moet solderen.
Afbeelding

Nu komen de verbindingen aan de beurt. Eerst heb ik gedacht aan driehoekig draad om in het ontwerp te blijven, maar het trekijzer wat ik had was een mesvorm en niet een gelijkbenige driehoek, toen heb ik gekozen voor vierkant draad, dat vind ik beter in het ontwerp passen dan rond draad.

Ik heb eerste 2 kleine oogjes gemaakt en nadat deze op de twee driehoeken gesoldeerd zaten,toen heb ik de 3 ogen die duidelijker zichtbaar zijn gemaakt.
Afbeelding

De 3 ogen die op de punten gesoldeerd zijn, heb ik qua maat af laten hangen van hoe het in het geheel stond. Dit resultaat vind ik wel eigenwijs, effe anders dan een klein rond oogje. Met het solderen van deze ogen, komt het geheel ook meteen in elkaar te zitten.
Afbeelding

Nu alles nog netjes polijsten en dan kunnen de stenen erin gelijmd worden. Ik moet ook nog polijsten, dus als ik zover ben, dan zal ik deze stap voor stap afmaken.

Ik heb deze stap voor stap met drie stenen gemaakt, maar ik heb al heel wat hangers op deze manier gemaakt met maar 1 steen, een enkele hanger dus. De techniek blijft hetzelfde, alleen wat makkelijker doordat je met maar 1 steen werkt.

Ik hoop dat alles duidelijk is, maar als dat het niet is, dan krijg ik ws vanzelf wel commentaar. :wink:



Vastzittende steen, hoe haal ik deze los?

Ik heb het probleem op het forum gegooid en Ruud kwam met de goeie tip om er een stokje op te lijmen met secondelijm en op die manier de steen eruit te trekken.

Hoe haal ik lijm van een steen?
Die dunne lijntjes zijn dan ook zeer breekbaar (calsiet H 3) (met een oud goudbad de lijm verwijderen had moeten werken).
Ik heb het hier net geprobeerd. 17 minuten in bad en hij viel er zo van af .

Voor wat betreft de lijm, ik heb het eraf gekrabd met een vlierpinhouten stokje, ging op zich heel makkelijk eraf, maar net iets teveel kracht op de punt van de steen. Ik ben niet in het bezit van nieuw goudbad en ook niet van een oud goudbad, dus die optie had ik niet.
groetjes Sandra.
Plaats reactie