SVS: Oorbellen: parel met citrien.
- Daniel Houwer
- Zeer actief lid
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
- Ervaring: Professioneel goudsmid
- Woonplaats: Haarlem
SVS: Oorbellen: parel met citrien.
Oorbellen met parels.
De klant had de parels en de citrienen.
Het ontwerp had ze zelf verzorgd. Parel, citrien erboven met een gladomzetting en een vaste haak. De citrienen zijn 4.2mm en heb daarvoor een stuk buis besteld van 4 binnen en 5 buitendiameter. De haken maak ik standaard van 0.9mm en heb voor deze haken een malletje gemaakt, en per haak heb ik 36mm draad nodig.
Haken gemaakt is het de beurt aan de kasten. Om goed te beginnen vijl ik de beide zijden van de buis haaks af. Dit kan door strak af te tekenen en te vijlen, maar als je een scharnierkaliber hebt kan het ook hiermee. Als je het diepte kaliber uit het scharnier kaliber haalt kan je de buis inklemmen en met een oude vijl strak afvijlen. Het kaliber is gemaakt van gehard staal, dus gebruik niet je nieuwste vijl.
Met de schuifmaat teken ik 4mm af.
Het zagen van de buis kan uit de hand, maar omdat het moeilijk vasthouden is heb ik het eind van een penceel in de buis gestoken als handvat.
Haken klaar en kasten klaar. Nu boor ik in de kasten op het midden aan beide kanten een gat van 0.9. Aan de ene kant de haak en aan de andere kant de stift die straks de parel ingaat. Als het goed is klemmen de haak en stift in het gat en zijn ze makkelijk te solderen.
Na het afkoken haal je een bolfrees door de binnenkant om de uitstekende delen weg te halen. Kan natuurlijk ook met een rattenstaart vijltje of zaag.
Dan de rusting voor de citrienen frezen. Omdat het verschil tussen binnenkant buis en steenmaat maar 0.2mm is hoef je niet eerst met de bolfrees voor te frezen maar kan gelijk de chatonfrees erin.
Als het goed is passen de stenen er strak in.
Dan het zetten van de stenen. Dit kan door de steenaandrukker ter hand te nemen,
Of de els,
En wat ik het snelste vind en als je hem hebt, de badeco 220rl. Het hamerhandstuk.
Als de stenen vast zitten vind ik het het mooiste de rand nog even af te werken met de elst.
Dan werk ik de zetting af, en polijst de boel.
Dan de parels boren. Er moet 0.9 in maar ik boor ze met 1.0.
Als het goed is hou je dan dit over.
Vervolgens komt het vastmaken van de parels aan de hanger. Dit kan met parelkit, maar ik gebruik meestal tweecomponenten lijm. Nu is lijmen door veel goudsmeden taboe.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Heb ook het idee dat dit komt omdat meestal erg slordig gelijmd word.
Wat erg belangrijk is bij lijmen is, het serieus aan te pakken. Als je de lijm mengt, 2 gelijke druppels. Erg belangrijk!!! Vervolgens goed mengen, en als je denkt ?het is goed gemengd? ga je nog een minuutje door.
Het aanbrengen is even belangrijk. Je kunt je parel in de lijm gooien, de haak erin duwen en dan hopen dat je de resten kan verwijderen met een doekje.
Ik gebruik een oud zaagje om heel subtiel net genoeg lijm aan te brengen in de parel.
Met een beetje oefening kan dit zonder enig knoeien.
Vervolgens steek je de haak in de parel. Als het goed is zie je net de lijmrand. Als je erg veel uitpuilend lijm ziet is het verstandig de haak erweer uit te trekken, de lijm te verwijderen en opnieuw de haak in te steken.
Richt de haken de mooiste kant uit en leg de oorbellen weg op een plek waar ze veilig liggen. Een knijper is vaak een perfecte steun.
Een halve dag later is de lijm uitgehard en kunnen de oorbellen het zakje in.
Hopelijk vinden jullie het wat.
Commentaar of kritiek hoor ik graag.
Groeten,
Daniel
_________________
Hoe zorg je ervoor (of hoe reken je uit) dat het draad precies in het midden van het kastje komt dat vond ik n.l. moeilijk. Het midden van de kast zet ik af met de schuifmaat.
Dan zet ik de schuifmaat erop en druk de kast met enige kracht tussen de bekken door.
Zo krijg je aan twee kanten van de kast een streepje te zien.
Zet nu een centerpunt op dit streepje waar hij de eerder getekende hartlijn kruist.
Hoe/waarvan maak je zo'n malletje voor de haken? Neem een mooie draadhaak, boor op de juiste plaats een gaatje ter grootte van de buiging die je wilt, stalen pennen erin op de goede maat en buigen maar. Ieder stuk metaal als basis is goed als het maar stevig is. Zo'n mal maak je in 15 minuten en gaat je leven mee. Houd wel rekening dat het metaal elastisch is dus maak de buiging wat sterker dan nodig is.
Ruud
Deze mal is uit een plaatje 1mm messing gezaagd en op een ondergrond gesoldeerd. Toen wat gaatjes geboord om het ding te kunnen lossen. Je zou ook een spijker malletje kunnen maken.
Daniel
De klant had de parels en de citrienen.
Het ontwerp had ze zelf verzorgd. Parel, citrien erboven met een gladomzetting en een vaste haak. De citrienen zijn 4.2mm en heb daarvoor een stuk buis besteld van 4 binnen en 5 buitendiameter. De haken maak ik standaard van 0.9mm en heb voor deze haken een malletje gemaakt, en per haak heb ik 36mm draad nodig.
Haken gemaakt is het de beurt aan de kasten. Om goed te beginnen vijl ik de beide zijden van de buis haaks af. Dit kan door strak af te tekenen en te vijlen, maar als je een scharnierkaliber hebt kan het ook hiermee. Als je het diepte kaliber uit het scharnier kaliber haalt kan je de buis inklemmen en met een oude vijl strak afvijlen. Het kaliber is gemaakt van gehard staal, dus gebruik niet je nieuwste vijl.
Met de schuifmaat teken ik 4mm af.
Het zagen van de buis kan uit de hand, maar omdat het moeilijk vasthouden is heb ik het eind van een penceel in de buis gestoken als handvat.
Haken klaar en kasten klaar. Nu boor ik in de kasten op het midden aan beide kanten een gat van 0.9. Aan de ene kant de haak en aan de andere kant de stift die straks de parel ingaat. Als het goed is klemmen de haak en stift in het gat en zijn ze makkelijk te solderen.
Na het afkoken haal je een bolfrees door de binnenkant om de uitstekende delen weg te halen. Kan natuurlijk ook met een rattenstaart vijltje of zaag.
Dan de rusting voor de citrienen frezen. Omdat het verschil tussen binnenkant buis en steenmaat maar 0.2mm is hoef je niet eerst met de bolfrees voor te frezen maar kan gelijk de chatonfrees erin.
Als het goed is passen de stenen er strak in.
Dan het zetten van de stenen. Dit kan door de steenaandrukker ter hand te nemen,
Of de els,
En wat ik het snelste vind en als je hem hebt, de badeco 220rl. Het hamerhandstuk.
Als de stenen vast zitten vind ik het het mooiste de rand nog even af te werken met de elst.
Dan werk ik de zetting af, en polijst de boel.
Dan de parels boren. Er moet 0.9 in maar ik boor ze met 1.0.
Als het goed is hou je dan dit over.
Vervolgens komt het vastmaken van de parels aan de hanger. Dit kan met parelkit, maar ik gebruik meestal tweecomponenten lijm. Nu is lijmen door veel goudsmeden taboe.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Heb ook het idee dat dit komt omdat meestal erg slordig gelijmd word.
Wat erg belangrijk is bij lijmen is, het serieus aan te pakken. Als je de lijm mengt, 2 gelijke druppels. Erg belangrijk!!! Vervolgens goed mengen, en als je denkt ?het is goed gemengd? ga je nog een minuutje door.
Het aanbrengen is even belangrijk. Je kunt je parel in de lijm gooien, de haak erin duwen en dan hopen dat je de resten kan verwijderen met een doekje.
Ik gebruik een oud zaagje om heel subtiel net genoeg lijm aan te brengen in de parel.
Met een beetje oefening kan dit zonder enig knoeien.
Vervolgens steek je de haak in de parel. Als het goed is zie je net de lijmrand. Als je erg veel uitpuilend lijm ziet is het verstandig de haak erweer uit te trekken, de lijm te verwijderen en opnieuw de haak in te steken.
Richt de haken de mooiste kant uit en leg de oorbellen weg op een plek waar ze veilig liggen. Een knijper is vaak een perfecte steun.
Een halve dag later is de lijm uitgehard en kunnen de oorbellen het zakje in.
Hopelijk vinden jullie het wat.
Commentaar of kritiek hoor ik graag.
Groeten,
Daniel
_________________
Hoe zorg je ervoor (of hoe reken je uit) dat het draad precies in het midden van het kastje komt dat vond ik n.l. moeilijk. Het midden van de kast zet ik af met de schuifmaat.
Dan zet ik de schuifmaat erop en druk de kast met enige kracht tussen de bekken door.
Zo krijg je aan twee kanten van de kast een streepje te zien.
Zet nu een centerpunt op dit streepje waar hij de eerder getekende hartlijn kruist.
Hoe/waarvan maak je zo'n malletje voor de haken? Neem een mooie draadhaak, boor op de juiste plaats een gaatje ter grootte van de buiging die je wilt, stalen pennen erin op de goede maat en buigen maar. Ieder stuk metaal als basis is goed als het maar stevig is. Zo'n mal maak je in 15 minuten en gaat je leven mee. Houd wel rekening dat het metaal elastisch is dus maak de buiging wat sterker dan nodig is.
Ruud
Deze mal is uit een plaatje 1mm messing gezaagd en op een ondergrond gesoldeerd. Toen wat gaatjes geboord om het ding te kunnen lossen. Je zou ook een spijker malletje kunnen maken.
Daniel
The best things in life are still made by hand
-
- Enthousiast lid
- Berichten: 60
- Lid geworden op: vrijdag 23-11-2012, 23:22
- Ervaring: Amateur (geen cursist)
- Woonplaats: Amsterdam
-
- Nieuw lid
- Berichten: 25
- Lid geworden op: donderdag 28-06-2012, 13:03
- Ervaring: Professioneel goudsmid
- Woonplaats: Amersfoort
- Contacteer:
- Ari
- Zeer actief lid
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
- Ervaring: Overig
lapidato schreef:dat titanium draad waar je ze aanhangd.
H?, dat is m'n soldeerpikkie, zo ??n heb ik ooit van Daniel gekregen, ik gebruik hem dagelijks, wordt wel steeds korter, maar zo denk ik elke dag, met veel plezier, aan deze kei.
Overigens, wederom een fraaie SvS
Ik wil ook wel SvS jes maken, maar het lukt me nog steeds niet om de camera te bedienen met m'n derde handje.
Ari
-
- Enthousiast lid
- Berichten: 60
- Lid geworden op: vrijdag 23-11-2012, 23:22
- Ervaring: Amateur (geen cursist)
- Woonplaats: Amsterdam
-
- Zeer actief lid
- Berichten: 751
- Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
- Ervaring: Geen ervaring
- Woonplaats: Singapore-Zuid
- Contacteer:
Jij als cameraman hebt toch wel een afstandsbediening voor je camera? En anders zelfontspanning. Zie je; nu komen vast de svs'en weer enorn op gang!Ari schreef:lapidato schreef:dat titanium draad waar je ze aanhangd.
H?, dat is m'n soldeerpikkie, zo ??n heb ik ooit van Daniel gekregen, ik gebruik hem dagelijks, wordt wel steeds korter, maar zo denk ik elke dag, met veel plezier, aan deze kei.
Overigens, wederom een fraaie SvS
Ik wil ook wel SvS jes maken, maar het lukt me nog steeds niet om de camera te bedienen met m'n derde handje.
Ari
- Ari
- Zeer actief lid
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
- Ervaring: Overig
-
- Enthousiast lid
- Berichten: 60
- Lid geworden op: vrijdag 23-11-2012, 23:22
- Ervaring: Amateur (geen cursist)
- Woonplaats: Amsterdam
- TomTom
- Enthousiast lid
- Berichten: 127
- Lid geworden op: zaterdag 14-01-2012, 22:04
- Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
- Woonplaats: Den Haag
-
- Nieuw lid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: woensdag 27-04-2011, 20:35
- Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
- Woonplaats: Den Haag
- Contacteer:
- Aspasia
- Zeer actief lid
- Berichten: 1336
- Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
- Ervaring: Professioneel goudsmid
- Woonplaats: zwolle
- Contacteer:
- Gadiena
- Actief lid
- Berichten: 266
- Lid geworden op: woensdag 01-09-2010, 9:55
- Ervaring: Professioneel goudsmid
- Woonplaats: Breda
- Contacteer:
Helina, aan de achterkant van de tube te zien is het Uhu, volgens mij is dit het normale type en niet de snel hardende.Helina schreef:Leuk om te zien hoe je werkt, ook erg interessant
Ik heb een vraagje, je schrijft dit:
" Nu is lijmen door veel goudsmeden taboe"
Maar, je kunt toch niks anders doen met halfdoorboorde parels??
Welke 2 componenten lijm gebruik je voor de parels? Merk enzo.
B.t.w. L?ve die oorbellen
"Sometimes there's not a better way. Sometimes there's only the hard way.?
― Mary E. Pearson
― Mary E. Pearson
- Willem Parel
- Zeer actief lid
- Berichten: 4123
- Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
- Ervaring: Professioneel goudsmid
Dani?l soldeerd hier de haak en pen in twee delen in de kast, een andere m.i. gemakkelijker werkwijze is deze haak en pen gewoon ??n geheel heel te laten en dan de hele lengte er door te steken, dan te solderen en daarna even met een frees het middendeel binnen in de kast te verwijderen.
Maar zo heeft ieder zijn eigen wijze.
Maar zo heeft ieder zijn eigen wijze.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
-
- Enthousiast lid
- Berichten: 60
- Lid geworden op: vrijdag 23-11-2012, 23:22
- Ervaring: Amateur (geen cursist)
- Woonplaats: Amsterdam
- Daniel Houwer
- Zeer actief lid
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
- Ervaring: Professioneel goudsmid
- Woonplaats: Haarlem
Oeps, sorry Helina,
Ik gebruik tegenwoordig uhu bij bijou vandaan. Verwerkingstijd +- 5 minuten. Maar kan ook met bison bij de gamma vandaan.
Truc bij het lijmen is goed mengen van gelijke hoeveelheden. Laat het zakje of papiertje waar je op mengt liggen zidat je later kunt zien of het goed is uitgehard.
Verder moet het gat diep genoeg zijn en de draad die je er in past goed passen. Ik boor 1 mm voor een stift van .9mm en liefst knijp ik met een kopkniptang wat gleufjes in de stift voor betere hechting.
En Willem heeft gelijk. De pen door het gat is minder werk maar met dit dingetje om haken te buigen was de pen niet lang genoeg.
Ik gebruik tegenwoordig uhu bij bijou vandaan. Verwerkingstijd +- 5 minuten. Maar kan ook met bison bij de gamma vandaan.
Truc bij het lijmen is goed mengen van gelijke hoeveelheden. Laat het zakje of papiertje waar je op mengt liggen zidat je later kunt zien of het goed is uitgehard.
Verder moet het gat diep genoeg zijn en de draad die je er in past goed passen. Ik boor 1 mm voor een stift van .9mm en liefst knijp ik met een kopkniptang wat gleufjes in de stift voor betere hechting.
En Willem heeft gelijk. De pen door het gat is minder werk maar met dit dingetje om haken te buigen was de pen niet lang genoeg.
The best things in life are still made by hand