SVS: Oorbellen: parel met citrien.

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

SVS: Oorbellen: parel met citrien.

Bericht door Daniel Houwer »

Oorbellen met parels.

De klant had de parels en de citrienen.
Afbeelding
Het ontwerp had ze zelf verzorgd. Parel, citrien erboven met een gladomzetting en een vaste haak. De citrienen zijn 4.2mm en heb daarvoor een stuk buis besteld van 4 binnen en 5 buitendiameter. De haken maak ik standaard van 0.9mm en heb voor deze haken een malletje gemaakt, en per haak heb ik 36mm draad nodig.
Afbeelding
Haken gemaakt is het de beurt aan de kasten. Om goed te beginnen vijl ik de beide zijden van de buis haaks af. Dit kan door strak af te tekenen en te vijlen, maar als je een scharnierkaliber hebt kan het ook hiermee. Als je het diepte kaliber uit het scharnier kaliber haalt kan je de buis inklemmen en met een oude vijl strak afvijlen. Het kaliber is gemaakt van gehard staal, dus gebruik niet je nieuwste vijl.
Afbeelding
Met de schuifmaat teken ik 4mm af.
Afbeelding
Het zagen van de buis kan uit de hand, maar omdat het moeilijk vasthouden is heb ik het eind van een penceel in de buis gestoken als handvat.
Afbeelding
Haken klaar en kasten klaar. Nu boor ik in de kasten op het midden aan beide kanten een gat van 0.9. Aan de ene kant de haak en aan de andere kant de stift die straks de parel ingaat. Als het goed is klemmen de haak en stift in het gat en zijn ze makkelijk te solderen.
Afbeelding
Afbeelding
Na het afkoken haal je een bolfrees door de binnenkant om de uitstekende delen weg te halen. Kan natuurlijk ook met een rattenstaart vijltje of zaag.
Afbeelding
Dan de rusting voor de citrienen frezen. Omdat het verschil tussen binnenkant buis en steenmaat maar 0.2mm is hoef je niet eerst met de bolfrees voor te frezen maar kan gelijk de chatonfrees erin.
Afbeelding
Als het goed is passen de stenen er strak in.
Afbeelding
Dan het zetten van de stenen. Dit kan door de steenaandrukker ter hand te nemen,
Afbeelding
Of de els,
Afbeelding
En wat ik het snelste vind en als je hem hebt, de badeco 220rl. Het hamerhandstuk.
Afbeelding
Als de stenen vast zitten vind ik het het mooiste de rand nog even af te werken met de elst.
Afbeelding
Dan werk ik de zetting af, en polijst de boel.
Afbeelding
Dan de parels boren. Er moet 0.9 in maar ik boor ze met 1.0.
Afbeelding
Als het goed is hou je dan dit over.
Afbeelding
Vervolgens komt het vastmaken van de parels aan de hanger. Dit kan met parelkit, maar ik gebruik meestal tweecomponenten lijm. Nu is lijmen door veel goudsmeden taboe.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Heb ook het idee dat dit komt omdat meestal erg slordig gelijmd word.
Wat erg belangrijk is bij lijmen is, het serieus aan te pakken. Als je de lijm mengt, 2 gelijke druppels. Erg belangrijk!!! Vervolgens goed mengen, en als je denkt ?het is goed gemengd? ga je nog een minuutje door.
Afbeelding
Het aanbrengen is even belangrijk. Je kunt je parel in de lijm gooien, de haak erin duwen en dan hopen dat je de resten kan verwijderen met een doekje.
Ik gebruik een oud zaagje om heel subtiel net genoeg lijm aan te brengen in de parel.
Met een beetje oefening kan dit zonder enig knoeien.
Afbeelding
Vervolgens steek je de haak in de parel. Als het goed is zie je net de lijmrand. Als je erg veel uitpuilend lijm ziet is het verstandig de haak erweer uit te trekken, de lijm te verwijderen en opnieuw de haak in te steken.
Richt de haken de mooiste kant uit en leg de oorbellen weg op een plek waar ze veilig liggen. Een knijper is vaak een perfecte steun.
Een halve dag later is de lijm uitgehard en kunnen de oorbellen het zakje in.
Afbeelding
Hopelijk vinden jullie het wat.
Commentaar of kritiek hoor ik graag.

Groeten,

Daniel

_________________

Hoe zorg je ervoor (of hoe reken je uit) dat het draad precies in het midden van het kastje komt dat vond ik n.l. moeilijk. Het midden van de kast zet ik af met de schuifmaat.
Dan zet ik de schuifmaat erop en druk de kast met enige kracht tussen de bekken door.
Zo krijg je aan twee kanten van de kast een streepje te zien.
Zet nu een centerpunt op dit streepje waar hij de eerder getekende hartlijn kruist.


Hoe/waarvan maak je zo'n malletje voor de haken? Neem een mooie draadhaak, boor op de juiste plaats een gaatje ter grootte van de buiging die je wilt, stalen pennen erin op de goede maat en buigen maar. Ieder stuk metaal als basis is goed als het maar stevig is. Zo'n mal maak je in 15 minuten en gaat je leven mee. Houd wel rekening dat het metaal elastisch is dus maak de buiging wat sterker dan nodig is.
Ruud

Deze mal is uit een plaatje 1mm messing gezaagd en op een ondergrond gesoldeerd. Toen wat gaatjes geboord om het ding te kunnen lossen. Je zou ook een spijker malletje kunnen maken.
Afbeelding
Daniel
The best things in life are still made by hand
Helina
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: vrijdag 23-11-2012, 23:22
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam

Bericht door Helina »

Leuk om te zien hoe je werkt, ook erg interessant :)
Ik heb een vraagje, je schrijft dit:
" Nu is lijmen door veel goudsmeden taboe"

Maar, je kunt toch niks anders doen met halfdoorboorde parels??

Welke 2 componenten lijm gebruik je voor de parels? Merk enzo.

B.t.w. L?ve die oorbellen :D
lapidato
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: donderdag 28-06-2012, 13:03
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door lapidato »

Heey Daniel,

Supermooie oorbellen, erg netjes gemaakt!

Nou is mijn vraag niet helemaal over de oorbellen maar dat titanium draad waar je ze aanhangd. Hoe heb je d?t gemaakt!? Ooit heb ik in een museum een prehistorische armband gezien die er precies zo uitzag! (Zilver)

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

lapidato schreef:dat titanium draad waar je ze aanhangd.

H?, dat is m'n soldeerpikkie, zo ??n heb ik ooit van Daniel gekregen, ik gebruik hem dagelijks, wordt wel steeds korter, maar zo denk ik elke dag, met veel plezier, aan deze kei.
Overigens, wederom een fraaie SvS =D>
Ik wil ook wel SvS jes maken, maar het lukt me nog steeds niet om de camera te bedienen met m'n derde handje.

Ari
Helina
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: vrijdag 23-11-2012, 23:22
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam

Bericht door Helina »

Hebben jullie niet gezien dat deze er al sinds 2007 stond? :mrgreen:
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Ari schreef:
lapidato schreef:dat titanium draad waar je ze aanhangd.

H?, dat is m'n soldeerpikkie, zo ??n heb ik ooit van Daniel gekregen, ik gebruik hem dagelijks, wordt wel steeds korter, maar zo denk ik elke dag, met veel plezier, aan deze kei.
Overigens, wederom een fraaie SvS =D>
Ik wil ook wel SvS jes maken, maar het lukt me nog steeds niet om de camera te bedienen met m'n derde handje.

Ari
Jij als cameraman hebt toch wel een afstandsbediening voor je camera? En anders zelfontspanning. Zie je; nu komen vast de svs'en weer enorn op gang!
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Inderdaad al vanaf 2007, haha, dat krijg je ervan als de boel wordt opgeschoond. Bedankt Helina :D

Blijft lastig Tijmen, maar bedankt. Ik ga het proberen.

ari
Helina
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: vrijdag 23-11-2012, 23:22
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam

Bericht door Helina »

Haha tja ik dacht, ik zal eens even wat oude topics naar boven halen ;)
Gebruikersavatar
TomTom
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 127
Lid geworden op: zaterdag 14-01-2012, 22:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Den Haag

Bericht door TomTom »

Leuke SVS Daniel, en heel mooi resultaat!
louma
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: woensdag 27-04-2011, 20:35
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door louma »

Mooie oorbellen! Leuke SVS!!
Alles is al een keer bedacht, het is alleen de kunst om er opnieuw aan te denken.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Hij was nog maar 3256 bekeken =D>
Gebruikersavatar
Gadiena
Actief lid
Actief lid
Berichten: 266
Lid geworden op: woensdag 01-09-2010, 9:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Bericht door Gadiena »

Helina schreef:Leuk om te zien hoe je werkt, ook erg interessant :)
Ik heb een vraagje, je schrijft dit:
" Nu is lijmen door veel goudsmeden taboe"

Maar, je kunt toch niks anders doen met halfdoorboorde parels??

Welke 2 componenten lijm gebruik je voor de parels? Merk enzo.

B.t.w. L?ve die oorbellen :D
Helina, aan de achterkant van de tube te zien is het Uhu, volgens mij is dit het normale type en niet de snel hardende.
"Sometimes there's not a better way. Sometimes there's only the hard way.?
― Mary E. Pearson
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Dani?l soldeerd hier de haak en pen in twee delen in de kast, een andere m.i. gemakkelijker werkwijze is deze haak en pen gewoon ??n geheel heel te laten en dan de hele lengte er door te steken, dan te solderen en daarna even met een frees het middendeel binnen in de kast te verwijderen.
Maar zo heeft ieder zijn eigen wijze.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Helina
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: vrijdag 23-11-2012, 23:22
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam

Bericht door Helina »

Weer een jaar later.....
Thanks Gadiena, helaas heeft Daniel niet meer geantwoord om te bevestigen wat jij denkt, en ik wil het nog st?eds weten ;)
Ik had laatst een parel die na een half jaar van een oorbel afviel :evil:
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Oeps, sorry Helina,

Ik gebruik tegenwoordig uhu bij bijou vandaan. Verwerkingstijd +- 5 minuten. Maar kan ook met bison bij de gamma vandaan.
Truc bij het lijmen is goed mengen van gelijke hoeveelheden. Laat het zakje of papiertje waar je op mengt liggen zidat je later kunt zien of het goed is uitgehard.
Verder moet het gat diep genoeg zijn en de draad die je er in past goed passen. Ik boor 1 mm voor een stift van .9mm en liefst knijp ik met een kopkniptang wat gleufjes in de stift voor betere hechting.

En Willem heeft gelijk. De pen door het gat is minder werk maar met dit dingetje om haken te buigen was de pen niet lang genoeg.
The best things in life are still made by hand
Plaats reactie