SVS: Mokume Gane trouwringen met 3 kleuren goud en zilver.

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

SVS: Mokume Gane trouwringen met 3 kleuren goud en zilver.

Bericht door Daniel Houwer »

Mokume Gane trouwringen met 3 kleuren goud en zilver.


Dit wordt een vrij lang verhaal. Het is ook vrij veel werk met erg veel stappen.
Er moeten 2 mokume trouwringen gemaakt worden van 18 geel, 14 rood en wit en zilver.
3 Stukken octogoon van 3 x 50 gekocht voor het gouden aandeel.

Afbeelding
Deze stukken heb ik plat gewalst tot 5mm breed en 1.2 dik. Die heb ik na goed oxide en vetvrij gemaakt te hebben, samen gebonden met titanium draad voor de eerste stap van het wellen.
Afbeelding
Dit titanium draad is voornamelijk om het pakket bij elkaar te houden als de borax uitbruist. Een plaatklem zoals die overal op het net te vinden is en die Eljas ook gebruikt in zijn stap voor stap zijn makkelijker, maar ik had het materiaal niet direct voor handen.
En was wat ongedurig.
Het pakketje gaat bij mij dus zonder klem het vuur in. En als de borax is uitgebruisd haal ik de titanium draad er vanaf.
Afbeelding
En als het pakketje roodgloeiend is helpt hier en daar knijpen met de pincet een hoop.
Even tikken met de hamer is ook prima, maar niet te hard. Als je tussen de lagen een glimmertje ziet lopen net als bij solderen, betekent dat dat het pakketje vast zit. Vlam weg en afkoelen.
Afbeelding
Het pakketje wordt nu afgekookt en gewogen.
Afbeelding
Daarna wordt het pakket uitgesmeed. Je kan ook gelijk gaan walsen, maar dat heeft niet het beste resultaat op de kristalstructuur van het geheel. Door eerst te smeden smeed je het hele stuk tussen hamer en aambeeld. Bij walsen pak je voornamelijk de buitenste lagen, maar niet het binnenste stuk.
Afbeelding
Na even stevig doorsmeden en uitgloeien (niet heter dan donkerrood dus doe de lampen uit) en afkoken kan je wel gelijk gaan walsen. Als de strip de gewenste dikte en breedte heeft bereikt zaag je hem in 3 stukken. Van die zelfde breedte en lengte zaag je 2 stripen zilver af. Na grondig vetvrij maken van alle 5 stripjes maak je opnieuw een pakket en herhaal je het wel (samen smelt) proces.
Afbeelding
Afbeelding
Je hebt nu een pakketje van elf lagen. Vervolgens vijl je de kant waar alle lagen op te zien zijn vlak. Hierdoor krijg je alle lagen onderling te zien. Dit is erg belangrijk, want als die lagen niet onafhankelijk te zien zijn komt straks het gemanipuleerde patroon niet mooi voor de dag.
Afbeelding
Zoals duidelijk mag zijn is dit een proces waarbij veel gewicht verloren gaat.
Afbeelding
Daarna een keer goed doorsmeden (hou het vierkant), uitgloeien en dan of verder uitsmeden of octogoon walsen.
Afbeelding
Als je de beoogde dikte hebt bereikt (5mm octogoon) is het stuk na uitgloeien klaar om getordeerd te worden.
Afbeelding
Zet de ene kant in de bankschroef, en als je er eentje hebt, het wringijzer op de andere.
Rond draaien totdat je denkt dat het stuk genoeg opgewonden is. Denk wel dat je tussendoor misschien een keer moet uitgloeien. (donkerrood en aflessen). Ik dacht dat dat ene stukje nog wel kon.
Afbeelding
En toen brak er 1.2 gram vanaf. Grrr.
Afbeelding
De ?schroefdraad? die je nu net gemaakt hebt vijl je af totdat je grofweg een vierkant overhoudt. 1 Kant hoef je niet af te vijlen, dit wordt de binnenkant van je ring. Je mag hem wel afvijlen maar dat kost onnodig materiaal.
Afbeelding
Afbeelding
Je ziet na fijnschuren van de vierkante staf de tekening van je patroon al vrij duidelijk.
Afbeelding
Het stuk vierkant kan in vorm gesmeed worden of in vorm gewalst. Nu heb ik een wals met halfrond profiel en deels gesmeed en deels gewalst.
Afbeelding
Het halfronde profiel is nu ruim 4 mm en ongeveer 3mm dik.
Afbeelding
De dames ring moet maat 16 worden en ongeveer 3.5 breed en 2 dik. De heren ring maat 19.25 en zo breed en dik mogelijk. Een uiteinde van het stuk mokume heb ik terug gesmeed tot 3mm en geschat hoe lang dat stuk zou moeten zijn om de damesring uit te kunnen maken. Dan volgt het stuk afzagen.
Afbeelding
Het andere stuk is voor de heren ring.
Afbeelding
Het stuk voor de dames ring op maat gewalst en zo groot mogelijke lengte gehouden. Nu komt de ring op bijna 17 uit, maar die stuik ik terug naar 16. Dit zorgt ervoor dat ik niet onnodig materiaal niet gebruik.
Afbeelding
Afbeelding
Na rondslaan en afvijlen is er alweer een stuk van het gewicht af, maar de ring is bijna klaar.
Afbeelding
Nu de ring nog halfrond van binnen vijlen en afwerken.
Afbeelding
Nu nog de heren ring, en de twee ringen etsen of matteren voor het mooiste contrast.
Dit moet nog gebeuren en als het gedaan is zal ik dit verhaal aanvullen.

Groeten,

Daniel.

______________________________________
a, ze zijn op graveren na af.

Karin heeft mijn ring gisteren gemaakt van het resterende stuk mokume.
Afbeelding
Na het polijsten wordt de ring aan de binnenkant afgelakt en daarna in het zuur.
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb een 53% oplossing gebruikt omdat dat lekker snel gaat, maar het is wel oppassen. Rubber handschoenen en bril.
Afbeelding
Afbeelding
Nu zijn de ringen geetst. Vooral het zilver is weggevreten en zie je het patroon al een stuk beter.
Afbeelding
Daarna gesatineerd. Vond ik al mooi, maar Karin vond met de matslagborstel het resultaat het mooiste.
Afbeelding
Afbeelding
Nu nog graveren en dan zijn er weer twee extra unieke trouwringen in de wereld.
____________________________

Maar wat en verlies waar je niks meer mee kunt . Is enkel smeden ipv zo nu en dan bijvijlen, geen optie? Ja wat een verlies he?
Toch heb ik ruim 12 gram erg schoon vijlsel opgevangen.
Dit wil ik gaan smelten om te kijken wat eruit komt. Stel dat je geen zilver gebruikt hou je eigenlijk 15+ karaat geelgoud over.
De rood en de wit worden vrij roze en met de 18 geel erbij heb je warm geel als ik het zo bedenk.
Toch kan het verlies dat ik hier heb een stuk minder. De zijkanten hoeven niet zover afgevijld te worden en de onderkant (uiteindelijk binnenkant van de ring) helemaal niet. Dat scheelt gelijk 4 a 5 gram.

Als je een laminaat van goud alleen tordeert en vierkant mept of walst krijg je een vrij saai patroon. Door de ribben af te vijlen ontstaat het spannendere patroon wat ik voor ogen had.
Dit torderen werd veel gebruikt in de Saksische en Vikingzwaarden van wel eer. Hoewel de vikingen veel klingen kochten van de Saksen.
Gewoon gaatjes frezen en gleufjes vijlen geeft ook een mooi resultaat en met minder afval maar het is vrij beperkt. Het mooiste resultaat krijg je met manipulatie die meer verlies met zich mee brengt. Het allermooiste maar ook allermoeilijkste is mozaiekmokume/damast. Hiermee kun je je naam schrijven in een pakket mokume of damast, of een beeltenis. Er is een Damasten mes gemaakt waar keer op keer de amerikaanse vlag met alle strepen en sterren en daaronder u.s.a. geschreven staat.
Maar dat is voor mij te hoog gegrepen.
Bij lamineren en manipuleren van het patroon gaat gewoon veel materiaal verloren. Soms wel tot 80%. Toch is het zo dat als de klant het er voor over heeft het de moeite loont.
Voor deze ringen heb ik geen prijs beoogd want ik ga er zelf mee trouwen. Maar met 400 euro materiaal kosten en een dag werk moet je zelf een berekening kunnen maken.

Hier nog wat voorbeeldjes van gemanipuleerd mokume.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



mag ik vragen hoe je hiervan de prijs berekend?
Andere vraag voor het berekenen van de prijs, met die 400,- en een hele dag werk kom ik een heel eind, maar hoe weet je nu hoeveel materiaal je nodig hebt? Ik zou werkelijk geen flauw idee hebben.
Je schrijft dat je wel tot 80% afval zou kunnen hebben, al naar gelang het resultaat wat je wenst, hoe kan je dan inschatten met hoeveel materiaal je moet beginnen. Is dat een kwestie van ervaring of is hier een berekening voor?

Dat is zeker een ervarings kwestie.
Maar deze ringen hebben een uitzonderlijk hoog verlies.
Als je meer smeed en minder in model vijlt hou je erg veel materiaal aan je ring ipv in je veiling lade.


Waarom lak je ze aan de binnenzijde en waarmee en wat betekent:
Nu zijn de ringen ge-etst.
en waarom doe je dat?

De binnenkant wilde ik glad en hoogglans gepolijst houden.
Door met nagellak de binnenkant in te smeren, kunnen de ringen het zuur in om geetst te worden (was typfoutje, en nu moeten er eigenlijk nog puntjes op) zonder dat de binnenkant wordt aangetast.
Daarna satineren of matteren. Het contrast komt dan erg mooi uit en de verdiepingen door het etsen blijven redelijk intact.


Ik heb geprobeerd mokume te maken. 5 lagen waarvan 2 koper en 3 zilver.1mm dik. Ging prima totdat ik de ring wilde vormen, toen liet het bovenste laagje los. Wat doe ik verkeerd
Das vervelend. Lijkt erop dat de bovenste laag niet goed vast zat.
Dit kan komen door niet goed vetvrij materiaal voor dat je begon, niet genoeg borax tussen de lagen of net niet heet genoeg geweest.
Kan ook zijn dat je wat borax hebt opgesloten doordat pakket al aan twee kanten dichtzat en de borax dus geen kant opkon.

Niet opgeven hoor! heb ik ook wel gehad en zelfs mijn pakketje voor mijn trouwringen had een paar kleine scheurtjes. Vaak, als je de omgeving goed schoonmaakt en opnieuw met borax insmeert en verwarmt kan het goedkomen.
Wel vreemd dat het je bovenste laagje was. Heb je het pakket tijdens het fusen wel een keer omgedraaid?


Nee, ik heb het pakket niet omgedraaid omdat ik daar de schroeven heb zitten van het metalen plaatje dus dan valt het om maar zal daar een oplossing voor zoeken. Ik ga het nog een keer proberen hoor, vind het veel te leuk. Wat gebeurt er nu met het zilver/koper dat niet goed is gegaan. Als ik dat smelt wat voor kleur krijgt het dan wanneer je daar iets van maakt,zilver of koper
Is het maar 1 kant van je pakket dat niet goed vast zit?
Of heb je meerdere stukken die niet goed gehecht hebben?
Als je je pakket (tussen klemplaten) tussen twee smeltbakjes hangt (met +- 5mm op elk bakje) Blijft de bodemplaat vrij en kan die makkelijker warm worden. Je kan dat pakketje ook in zijn geheel in de emailleer oven zetten, van koud af warm laten worden en dan af laten koelen.
Pas dan wel op, het kan zijn dat je zilver vloeibaar tussen je koperen platen zit en bij het eruit pakken er tussen uit vloeit.
Even wachten tot het pakket donkerrood is afgekoeld dan.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Een betere beschrijving van mokum? is amper te vinden!!
Thanks Daniel!!
Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Er zijn dikke boeken over geschreven hoor met duizend manieren :roll:
Gebruikersavatar
RM
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 582
Lid geworden op: donderdag 25-06-2009, 23:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Heemstede

Bericht door RM »

Tijmen schreef:Er zijn dikke boeken over geschreven hoor met duizend manieren :roll:
Ja, en dan wil jij toch niet dat prachtige patroon van die ene ring verklappen h?, flauwe vent. Mss kun je wel het boek noemen waar je het uit hebt gehaald dan....?

Robert
Niets blijft zoals het is
(en met een flexibele en volwassen houding vormt dat zelden een probleem)
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Die is heel erg simpel hoor... Je moet gewoon logisch nadenken, da's wel de makkelijkste die ik ooit heb gemaakt :mrgreen:

En leuke boeken over de techniek zijn die van steve midget, en het boek van ian fergusson(bol.com)
Gebruikersavatar
RM
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 582
Lid geworden op: donderdag 25-06-2009, 23:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Heemstede

Bericht door RM »

H?, ik zat je natuurlijk maar wat te plagen h?.
Maar thanks voor de boeken, daar ga ik toch eens even naar kijken.

:D Robert
Niets blijft zoals het is
(en met een flexibele en volwassen houding vormt dat zelden een probleem)
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

staan ook in de bieb op school.

Heb steve midget net gemaild over de engelse versies van zijn mooie boek. Maar ze zijn uitverkocht, en er is geen nieuwe druk :(

tussen de 185 en 250 dollar op amazon alleen! :o
Gebruikersavatar
nicole
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 169
Lid geworden op: maandag 10-11-2008, 16:12
Ervaring: Professioneel goudsmid
Contacteer:

Bericht door nicole »

In 1 woord PRACHTIG!! Zou zo weer opnieuw willen trouwen en nieuwe ringen uitzoeken.
leen van dijk
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 123
Lid geworden op: zaterdag 08-11-2008, 17:41
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: kampen
Contacteer:

Bericht door leen van dijk »

Gaaf zeg, hartelijk bedankt voor deze inkijk in jouw "keuken"
dit is een mooie uitwerking van het geheim van de smid
nogmaals
complimenten
het houdt je scherp
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

Schitterende SVS =D> =D> =D> , ik heb het ook geprobeerd en bij mij brak ook het stukje af :( maar zal me nu niet meer gebeuren hoop ik na deze SVS ga ik het weer proberen :D
gr Louise
een mens is nooit te oud om te leren
Evelien
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 99
Lid geworden op: zondag 13-03-2011, 17:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Rheden
Contacteer:

Bericht door Evelien »

color=violet]Ik vind het erg mooi, als ik een stuk zekerder en verder ben ga ik het zeker proberen![[/color]
De grootste leerschool is het leven zelf!

Http:/facebook.com/zilversmidse
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Mooie SVS.
Zo duidelijk dat je meteen zin hebt om het ook eens uit te proberen.
Jammer alleen dat het goud zo duur is voor een probeersel.
Zou het ook met andere materialen kunnen?

Groetrjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

ik heb het geprobeerd met zilver en koper, maar denk dat koper en messing ook wel zal lukken
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Zou je met twee kleuren ook al een mooi patroon krijgen.
Dan probeer ik het door wat sloopgoud tot plaatje te maken en dan samen met zilver.

(ben niet zo van de onedele metalen)


Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

ik denk van wel heb het ook met 2 kleuren gedaan, maar ik heb "vlekjes" gemaakt ipv strepen
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Plaats reactie