SVS: Ring: Mokume Gane

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zonnesteentje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: zondag 19-11-2006, 13:04
Ervaring: Geen ervaring

SVS: Ring: Mokume Gane

Bericht door zonnesteentje »

MOKUME RING

Hier dan mijn eerste stap voor stap.
Het betreft mijn tweede werkstuk.
Met de hulp van Dani?l Houwer,
Die de foto's heeft verzorgd en mij heeft begeleid bij het maken van de ring.
Ik hoop dat anderen op de zilvermaan site ook enthousiast worden.
Het was voor mij in ieder geval een feestje om te doen !!!

Eerst heb ik een ring gemaakt van 1,2mm zilver.
Solderen, rond maken, vijlen en schuren.
Afbeelding

Het mokume ( aan Dani?l te danken en dus niet zelf gemaakt.)
zijn laagjes zilver en koper plaat van 1 mm. 1 cm. breed en 7 cm. lang. zolang verhitten met de brander dat het aan elkaar welt.
Zo ontstaat er een soort spekkoek.

Het mokume eerst platter slaan en uitgloeien en daarna met de frees "kuiltjes"maken tot ? de helft van de dikte van het materiaal en "gleufjes" vijlen.
Daarna plat smeden en uitgloeien en indien nodig nogmaals herhalen om de gewenste dikte en structuur te verkrijgen.

Nu een vorm kiezen, in dit geval ovaal en d.m.v. mal overbrengen op het mokume, uitzagen, vijlen en schuren.
Dan ovale kast maken van 1 mm plaat en zorgen dat hij precies om het mokume past.
Daarna het midden van de kast bepalen en "krap" uitzagen op de breedte en dikte van de ring en aan elkaar solderen.

Afbeelding
Afbeelding

Nu de kopse kanten van de kast half rond vijlen (zodat de ring straks mooi om je vinger past) en het stuk ring dat tussen de kast bevindt er tussen uit zagen en de zaagranden wegvijlen.
Afbeelding
Nu het mokume in de kast solderen.
De randen van de kast die boven het mokume uitsteken iets rond weg vijlen en het geheel schuren.
Daarna rest nog het polijsten en schoonmaken.

Afbeelding
Afbeelding

En dan heel blij worden met een voltooid project. :lol: :lol: :lol:

Ik ben zo verslaafd geraakt dat ik bij mijn derde project ook het mokume zelf ga maken.

Groetjes van Anita
Laatst gewijzigd door zonnesteentje op donderdag 08-03-2007, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Blijf jezelf, er zijn al zo veel anderen!
Plaats reactie