SvS: Pav? zetting op een scheer apparaat

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

SvS: Pav? zetting op een scheer apparaat

Bericht door Daniel Houwer »

Mijn meest interessante zetklus van 2012
Het nieuwste Philips scheerapparaat.

Jullie hebben de foto's al een tijdje geleden kunnen zien maar dit is een iets meer uitgebreidt verslag.

Op mijn werk bij Zazare Diamonds in Amsterdam kwam een leuke klus binnen. Het nieuwste Philips scheerapparaat moest verfraaid worden met een hele berg stenen. Nu niet het hele apparaat maar het metalen frame dat er op zit. Ik werd uitgekozen om deze klus te klaren. Het moest een zo vol mogelijk pav? worden en met zo groot mogelijke stenen. Nu is het originele spuitgiet tinnen frame niet geschikt om dit werk in te doen door zijn brosheid en de geringe dikte van het frame.
Na contact te hebben gehad met de prototyping afdeling van Philips te Drachten zijn we een aantal keer bij elkaar langs geweest om het frame in de computer zo aan te passen zodat ik de maximale dikte had voor de stenen zonder iets aan de buitenkant te hoeven verdikken of veranderen. De twee bezoeken aan de fabriek in Drachten waren bijzonder interessant. Wat een werkplaats hebben die mensen daar!!! Briljant gewoon. Een walhalla voor de fijnmechanikers onder ons. De eerste frames zouden zij met hun cnc frees machine maken. Niet in goud zo als uiteindelijk de bedoeling is, maar in aluminium om samen met czjes te zien hoe het eruit komt te zien zonder duizenden euro?s te hoeven inversteren. De eerste frames gaan op tour door China en daar komt hopelijk een bestelling uit voor een gouden frame met diamant.
De eerste uitdaging was het frezen van het frame. Gieten gaat het niet worden omdat met de hedendaagse giettechnieken er geen passend frame is te maken. Maar in Drachten kunnen ze alles. Helaas duurde dat wat langer dan geplant maar het resultaat was perfect. Helaas liet het mij over met maar 2 weken om 2 frames vol te proppen. De eerste week heb ik gebruikt om te ontdekken dat de grootst mogelijke stenen het niet gingen worden. Het frame werd dan te zwak. Toen had ik nog 1 week over om de overgebleven 2 frames vol te zetten. Gelukkig mocht ik thuis werken en had dus geen afleiding van de drukte in Amsterdam.

Afbeelding
Dit zijn de 2 frames met de geprototypte steun voor het frame.
Om het pav? uit te zetten heb ik de steenmaat confetti gekocht bij Bijou. Helaas gingen die maar tot 2,7mm en mijn grootste stenen waren 3,75mm. Daarom heb ik zelf ponsjes gemaakt om zelf confetti van de grotere stenen te kunnen maken.

Afbeelding

Afbeelding
Alle steenmaten hebben hun eigen kleur.
Het werken met die papieren rondjes is erg interessant voor dit soort ongelijkmatige vormen. Je spuit wat 3m spuitlijm op je werkstuk, pakt de maat confetti op en plaatst ze waar je ze wilt. Je kan ze dan nog redelijk goed heen en weer schuiven totdat ze op de goede plaats liggen of verwijderen om een andere maat op te plakken. Het is een heel gepuzzel maar een stuk sneller dan alles proberen alles met de passer op te tekenen en te herstellen als het niet goed zit.

Afbeelding

Als je confetti goed zit fixeer je het met secondelijm. Dan boor je de gaatjes door het midden van de rondjes en frees ze op tot een tiende onder de steenmaat.


Afbeelding
Ik heb het bij dit project in stapjes gedaan vooral om mijn handen en armen zo nu en dan iets anders te laten doen zodat ik spieren, pezen en gewrichten niet al te veel overbelast. Na het boren van de fil? langs de bovenrand ben ik die gelijk gaan uitspitten met graveerstekers.

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Helaas heb ik door de tijdsdruk niet van alle stappen een foto genomen. Het zou leuk zijn geweest om een foto of wat te laten zien van het pav? werk onder de fil? en hoe dat er uit ziet voordat de rustingen gefreesd worden. Komt nog wel want ik moet er nog eentje maken maar dat gaat nog even duren. Hieronder een hoop foto?s van hoe het stuk er voor het polijsten uitziet.


Afbeelding



Afbeelding


Afbeelding



Na het polijsten van het frame is er eentje gerhodineerd en de ander verguld. Zie hier het resultaat.
Mooie foto?s van philips alleen erg droog genomen. Met het apparaat in handen en wat zonlicht komt hij echt tot zijn stralende recht.

Afbeelding

Afbeelding :P

Hopelijk komt binnenkort de eerste bestelling binnen om er eentje in goud en diamant te maken.

Groeten,
|Daniel.
Kritiek en opmerkingen welkom :P
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Niet te overtreffen Daniel, leuk verslag en ik kijk uit naar die andere ( met file....)
Die mallen waar je het op klemt heb je die speciaal gemaakt ???
=D> =D> =D>
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Color
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 47
Lid geworden op: woensdag 02-06-2010, 16:28
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Wieringerwaard
Contacteer:

Bericht door Color »

Geweldig om te zien! Mooi gedaan =D>
Kom maar op met de vervolg klus.
Groet Nadine
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Geweldig Daniel, fraai gedaan en volgens mij ook super leuk om te doen. behalve de tijdsdruk dan, maar zo gaan die dingen doorgaans.
Ja, die mal lijkt wel uitgeprint, wel zo handig.
Daar in Drachten zou ik ook graag een keertje rondneuzen. :D
mooie SVS zo, dank je wel.

ari
Gebruikersavatar
JWK
Actief lid
Actief lid
Berichten: 211
Lid geworden op: maandag 26-07-2010, 16:12
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Burgum
Contacteer:

Bericht door JWK »

Vakwerk, Top! en ehh: waar kunnen we hem bestellen ;-)
"Leer uit de fouten van anderen, je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken"
Gebruikersavatar
DIDYpuntNL
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zondag 07-10-2012, 22:01
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: * Lim_land!?
Contacteer:

Wauw

Bericht door DIDYpuntNL »

knap werkje! :-({|=

Kwist niet dat er van die rondjes zijn die je helpen bij mooie exacte boorgaten !

Super werk, dit is iets wat ik ook wil kunnen
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Dit is iets wat we allemaal wel willen kunnen :?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Geweldig Dani?l.....

respect!
Afbeelding
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
FireGirl
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: zaterdag 20-10-2012, 17:18
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Heerhugowaard

Bericht door FireGirl »

Nice.. =D> ;)^
Aldoende leert men.
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Kritiek ?? :rofl:
Super werkstuk en in zo'n korte tijd.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Het zwarte ding waar de frames op passen heeft Drachten voor me gemaakt. Erg goed ook want anders was het frame zeker gebroken tijdens het werk.
Het is op een nylon printer gemaakt.
En die confetti is idd erg handig maar ik zou lekker zelf de ponsen daarvoor maken. Zo gepiept met een stukje zilverstaal van bijou. De eerste het ik van oude boren gemaakt omdat ik in Amsterdam zat en niets anders om handen had. Die oude boren zijn vervelend om te bewerken. Hss is toch moeilijk echt zacht te krijgen.
Zilverstaal daarintegen is super makkelijk te bewerken en te harden.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Ik leun zelf altijd tegen een nat schuimend mes aan. Maar denk dat ik overstap op electrisch scheren. Geweldig mooi om deze svs te bekijken
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

goldenwonder schreef: Maar denk dat ik overstap op electrisch scheren.
...misschien kan Dani?l iets voor je regelen??!! :fluiten:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
tinkywinky
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 195
Lid geworden op: maandag 12-12-2011, 22:31
Ervaring: Overig

Bericht door tinkywinky »

Weer zo super Daniel.
Ik kijk en lees graag jouw stap voor stappies. Helemaal mijn smaak.
Wat maak je toch altijd weer prachtige dingen.
Gebruikersavatar
Jeanine
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 119
Lid geworden op: vrijdag 21-10-2011, 19:47
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Veghel
Contacteer:

Bericht door Jeanine »

Daniel,

Een prachtige svs en een schitterend scheerapparaat!
...Ik dacht nog even, bij het begin en voordat ik alle foto's zag: "dat wordt een kitscherig ding"... Maar nee ik vind het erg chique! Waauw! En knap gedaan, dat zeer zeker :D

Groet,
Jeanine
Plaats reactie