SVS: Ring: mozaikring

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

SVS: Ring: mozaikring

Bericht door hellen »

Dit is het basismateriaal voor de mozaikring:
Afbeelding

Ik heb een plaat zilver gesmolten omdat het een brede ring wordt en daar heb ik geen mal voor.
Deze plaat walsen tot 1mm.dik. 10mm. breed afzagen en een ring van maken, solderen met hard soldeer.De basisring helemaal afwerken ook aan de binnenkant want hij moet precies passen en je kunt de ring later niet meer groter of kleiner maken.
Het staafje zilver uitwalsen tot 1mm.dikte en 2mm.breed. Daar 2 ringen van maken die over de basisring komen dus deze ringen moeten groter zijn dan de basisring. Solderen met hardsoldeer, de binnenkant en 1 zijkant afwerken.
Afbeelding

De 2 ringen moeten precies passen anders loopt het soldeer niet mooi door. Solderen met middel.
In het midden van de ring komt draad en dat wordt gesoldeerd met zacht.
De ring ziet er dan zo uit:
Afbeelding

Daarna heb ik stenen fijngeslagen. Je kunt hiervoor alleen stenen gebruiken die als je ze kapotslaat niet wit wordt dus b.v. koraal, malachiet en turkois.
Afbeelding
Ik heb een papje gemaakt van 2 komponentenlijm met daarin b.v. het koraal.
Dit heb ik in de vakken gedaan van de ring
Afbeelding
Een paar dagen goed laten drogen en daarna afschuren met de puimsteen, een vijl gebruiken is volgens mij niet zo goed voor de vijl.
Verder schuren met schuurpapier, polijsten en dan wordt het dit:
Afbeelding
Afbeelding
Ik hoop dat ik het allemaal goed heb uitgelegd want zo'n stap voor stap is best moeilijk en anders even vragen.

Wat ik nog wil zeggen, volgens mij was dat tegen Sandra die vroeg wat je met een draaibank kunt doen als je het jezelf makkelijker wilt maken maak je een ring van b.v. 2mm. dik en 10mm breed en frees je op de draaibank het middelste gedeelte eruit. Zo hoef je geen 2 ringen erop te solderen.Ik wilde laten zien hoe het zonder draaibank kan.

groetjes
Hellen


Zelf heb ik ook eens een hanger gemaakt van zilver met afval perspex, ( is trouwens erg goedkoop of gratis te krijgen bij firma's in de reclame sector)

Afbeelding
Dat klopt. Je kunt er broches,hangers, van alles van maken.
Ik heb ook een keer eenring gemaakt met een kastje in peervorm. In het midden een kastje gesoldeerd, net de rand erboven laten steken om te kunnen zetten, opvullen met mozaik en dan lijkt het of de (in dit geval) zirkonia midden in de stenen zit.

Je kunt zelfs de zirkonia in de komposiet laten zakken als je de rondist maar tegen het oppervlak aan houdt.
Zirkonia Ri 2.14 je composiet gemiddeld Ri 1.47- 1.52 . De zirkonia zou er dus weinig last van mogen hebben . Wil je het echt mooi doen pak dan een S moissaniet. Ri 2.65 die blijft gegarandeerd mooi.

Ik vond het mooi dat het zetrandje zilver te zien was in het mozaik. Dat wat jij zegt had ook gekund.

Het ging me even om het idee. Vele stenen zijn op die manier toepasbaar, maar zo hier en daar moet je rekening houden met de Ri. Je kunt vooraf even een test maken met de steen in bv. slaolie oid. dat komt qwa Ri aardig in de richting van je composiet-hars.
sommige stenen worden dan erg mooi , anderen slaan 'dood'.
Ruud

Ri. = Refractive index = brekingsindex= het lepeltje dat een buiging vertoont in water Ri 1.33 zal een sterkere breking vertonen in bv slaolie Ri 1.47. Zo is het ook met de diverse stenen. Iedere steen soort heeft een min of meer vaste brekingsindex en is op die manier ook makkelijk te herkennen. Echter de apparatuur is lastig om mee te leren zien wat het resultaat is, zeer gevoelig en duur. De goedkoopste refractometer is al ca 270.= de toppers ( topcon) zo'n 2000.= ??n van mijn fijnste apparaten ( 2e hands hoor).
Ergo een duur aparaat en je moet weten wat je doet om er een aan te schaffen.

Dat met die slaolie is een goed idee, zal ik onthouden.

Ik ben de spulletjes bij elkaar aan het verzamelen, maar ben een beetje verdwaald in de wereld van de twee componentenlijmen, wat heb je daar veel verschilllende soorten in!
Welke kan je aanraden? Het plan is om eerst eea uit te proberen met alpaca ipv zilver, maar dat zal voor de lijm toch niet uitmaken?

Antw 1:
Voor het metaal zal het niet veel uitmaken. De lijmsoort is wel belangrijk van wat je wilt, bijvoorbeeld bison-rood 5 minuten, slijpt uit en is niet te polijsten. Dat gaat wel met bison blauw 24 uur. Maar pas na 2 dagen uitharden.
Lijm van de lidl gaat wel goed, maar wordt zo hard dat de stukken er kunnen uitbreken.
Epoxy gaat altijd goed ( als je goed mengt natuurlijk.)

Vaak is het verstandig even een proef te nemen met een keuken-oventje. Op je hete ultrasoon deksel met een jam potje erop werkt ook .

Wat lijm aanmaken en op 4 stukjes rest materiaal smeren.

2 stuks gewoon uitharden. 2 stuks een uur in de oven op 70 C. na een dag 1 van ieder proberen welke polijst/ slijp baar is en of die breekt als je buigt. dag erop nog een keer . meestal weet je dan al voldoende.

Probeer veel soorten en wellicht weten anderen hier ook ervaringen met andere merken. ( ik gebruik alleen bison en lidl. ) ieder merk werkt weer anders.

Antw 2:
Ik vind de tweekomponenten van uhu het fijnst. Staat in Bijou op pag.502.Ik neem altijd nr.08-145-061 dat zijn twee aparte tubetjes dus 1 met verharder en 1 met lijm. Ik vind deze makkelijker te mengen omdat ik met die andere waar de tubes aan elkaar zitten altijd een bende krijg. Druk ik op de bovenkant komt er nooit gelijkmatig lijm en verharder uit.

Ik had een hanger gemaakt waar ik de steen dus eerst in geplakt heb omdat hij niet helemaal goed zat en daarna de wrijfzetting gedaan. Nou je hebt gelijk de steen slaat helemaal dood ik was dat vergeten van de slaolie. Dus nu heb ik hem eruit gehaald.
De meeste lijmsoorten hebben een brekingsindex van rond de 1.50 tot 1.55.

Door de steen even in water of olie to houden kun je makkelijk zien wat het effect is van de lijm op de steen, als het oppervlak veel minder zichtbaar wordt is lijm geen goede oplossing.

Om even te fixeren kun je bv bijenwas gebruiken of bv velpon, dat lost makkelijk weer op met aceton oid.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ook deze is een byzonder leuke.

En voor bijna iedereen te doen.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

oe mooi! die ga ik zeker een keertje proberen :D
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Plaats reactie