SVS voor Zilversmeden & Restaurateurs & geinteressee

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Huub
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 80
Lid geworden op: zondag 16-09-2007, 19:59
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Oss
Contacteer:

SVS voor Zilversmeden & Restaurateurs & geinteressee

Bericht door Huub »

Ik mis in de stap voor stap toch wel het edele zilversmeden.
Omdat ik zelf veel restauratie werk deed, en nu als vrijwilliger voor een prachtig museum werk, een stap voor stap over het schoonmaken van een neo gotische kelk met emaille appliques.
De svs staat op mijn website, omdat ik daar ook wat wil laten zien.

dus voor de nieuwsgierigen:

http://huubvandersanden.gzu-online.com/shop.php?id=1189

veel leesplezier.
wat jij zoekt staat op mijn site,
wat jij kwijt wil kan op mijn site
Gebruikersavatar
TomTom
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 127
Lid geworden op: zaterdag 14-01-2012, 22:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Den Haag

Bericht door TomTom »

Leuk Huub, er zit heel wat meer achter dan iedereen denkt.wat een vakmanschap, dit kunnen we niet meer tegenwoordig. Ik ben nog eens bij een tentoonstelling van Esser geweest in Weert. Schiftende monstransen en kelken.
Ervaring komt in stapjes
Gebruikersavatar
doekoeman
Actief lid
Actief lid
Berichten: 330
Lid geworden op: dinsdag 18-03-2008, 13:05
Ervaring: Overig

Re: SVS voor Zilversmeden & Restaurateurs & geintere

Bericht door doekoeman »

Huub schreef:Ik mis in de stap voor stap toch wel het edele zilversmeden.
Omdat ik zelf veel restauratie werk deed, en nu als vrijwilliger voor een prachtig museum werk, een stap voor stap over het schoonmaken van een neo gotische kelk met emaille appliques.
De svs staat op mijn website, omdat ik daar ook wat wil laten zien.

dus voor de nieuwsgierigen:

http://huubvandersanden.gzu-online.com/shop.php?id=1189

veel leesplezier.

Cool dat je met dat soort stukken kunt en mag werken !!
=D>
Mvg,
D,
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

indrukwekkend om te zien!
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
Jeanine
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 119
Lid geworden op: vrijdag 21-10-2011, 19:47
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Veghel
Contacteer:

Bericht door Jeanine »

Geweldig Huub, deze "kelk-les" :wink:

Je weet ook al die termen van de onderdelen op te noemen, ik vind dit erg leuk te lezen en te zien, mooie foto's.
Ik ben in 2007 een keer in dit museum geweest, maar nu "moet" ik natuurlijk wederom eens een fietstochtje vanuit Veghel naar Uden maken om al die fraaie als nieuw gepoetste kelken te gaan aanschouwen...!

Groetjes,
Jeanine
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Mooi huub, bedankt

Vraagje waar poets je mee?! (heb netjes met ctrl +f het document doorzocht en een paar keer gelezen, maar zie alleen poetsmiddelen staan maar niet wat het is, excuus als je dat wel hebt vermeld en ik er ondanks alles toch overheen heb gelezen)

Ooit las ik in een artikel van restaurateurs van het rijksmuseum dat zij nog poetsten met krijtpoeder. Zoals oma dat deed eigenlijk. Dit zou de beste manier zijn.


\
Laatst gewijzigd door Erika op dinsdag 28-05-2013, 15:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Nandaaah
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 150
Lid geworden op: woensdag 13-05-2009, 21:18
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Pijnacker
Contacteer:

Bericht door Nandaaah »

Mooi om te zien!
Gebruikersavatar
Huub
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 80
Lid geworden op: zondag 16-09-2007, 19:59
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Oss
Contacteer:

Bericht door Huub »

Ooit las ik in een artikel van restaurateurs van het rijksmuseum dat zij nog poetsten met krijtpoeder. Zoals oma dat deed eigenlijk. Dit zou de beste manier zijn.
Alle poetsmiddelen zijn op basis van krijt hardheid 2 op de onze bekende schaal van Mohs.
de leveranciers, flintoline hagerty brasso enz brengen er een ontvettertje bij, een luchtje, een oplosmiddeltje en wat hou je over als je het poetsmiddel hebt uitgespreid over het zilver :
een grijze laag krijt die je uit moet wrijven en dan is het ineens weer mooi
Ook de polijstpasta's bestaan van oudsher uit vet en krijt in verschillende groftes
Krijt zit ook in tandpasta en sigarenas is verbrande houtskool wat we ook gebruiken voor het slijpen van zilver. verbrand is het fijner
Voor degene die met kunststoffen werken de volgende tip
brasso heeft Gadgetcare ;http://www.brasso.co.uk/
voor iphones ipads mp3 spelers laptops beeldschermen enz

Voor ik ga poetsen spoel ik het voorwerp met tricopur J80 (te bestellen bij Herens in Schoonhoven) waarmee het oxyde wordt opgelost , ik gebruik daarbij zachte handborstels en als er dan nog echt hardnekkige oxyde zit ga ik nog wat napoetsen.
Een kliederige boel met rubber handschoenen stank en stof , een keer geprobeerd foto's te maken vond het toestel niet fijn.
Ik maak sinds ik een digitale camera heb van alle restauraties, onderhoudswerk een uitgebreid fotoverslag, verwerk alle meestertekens, stadskeuren en jaarletters in mijn keurtekenbank en gebruik diverse afbeeldingen in de wiki op mijn site.

Ik zal vanavond nog een s.v.s. toevoegen met wat bijzondere foto's.
bedankt voor de leuke reactie's
wat jij zoekt staat op mijn site,
wat jij kwijt wil kan op mijn site
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Duidelijk verhaal, en logisch ook al had ik het niet verwacht in houtskool en sigaren as (waarvan ik ook wist dat het goed poetsen is, maar mn pa rookt niet meer zo..)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie