Graveersteker-houder zelf maken van ladeknop

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Plaats reactie
Bart
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: zaterdag 22-03-2014, 22:26
Ervaring: Geen ervaring

Graveersteker-houder zelf maken van ladeknop

Bericht door Bart »

Ik had nog een prachtige grote jaren '50 ladeknop liggen (fabrikant: Philips) en deze lag goed in de handpalm.
Ideaal voor een burein of graveersteker, lijkt mij. (Geen ervaring eigenlijk. :lol: )
Ook had ik een kleine T-frees waarvan de tanden waren afgebroken. De tips die ik hier gevonden heb om een graveersteker te maken van oude freesjes heeft mij ertoe aangezet om deze burein te maken.
De schacht past zonder speling in de standaard slangkoppeling.

De knop:
Afbeelding

De spulletjes:
Afbeelding

Afbeelding

Solderen van een messing moer aan de houder. Hiermee kan ik hem op het draadeind schroeven.
Afbeelding

Afbeelding

En hij is bruikbaar, maar misschien nog niet af. Ik wil nog een mooie overgang maken van de knop naar de houder.
T.z.t. zal ik daarvan ook een afbeelding plaatsen.
Afbeelding
Nu nog leren hoe ik de steker moet slijpen en oefenen met graveren, h??l v??l oefenen...

De rozet van de knop die overblijft kan ik een mooie standaard maken voor kleine dingetjes op te etaleren.

Ik hoop dat deze SVS het plaatsen waard is en dat het inspiratie brengt.

groet,
Bart
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Bart heel inventief en zeker de moeite om te tonen.
Aan stekerheften zit meestal een vlakke kant, dit is omdat je je steken soms heel vlak moet leggen om niet te graven en om te voorkomen dat hij steeds van je bank rolt, dit is misschien een optie bij jou knop.
Ook de verdikking in je stekerdeel kan in sommige gevallen problemen geven met het vlakleggen, maar dat zul je wel ondervinden en is het dan de juiste tijd om dat te veranderen.
Met de slijphoeken van je steker kun je ook nog wat doen om wat meer "lift" te krijgen.

Hier wat informatie over stekerhoeken

http://www.airgraver.com/graver_point_geometry.htm
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Bart
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: zaterdag 22-03-2014, 22:26
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door Bart »

Bedankt voor je reactie.
De steker is nog volledig demontabel, dus ik kan nog alle kanten op.
Het vlak maken van een kant van de knop heb ik even overwogen, maar omdat je dit materiaal bijna niet meer mooi glad krijgt heb ik daar nog even mee gewacht totdat ik tot dezelfde conclusies komt die jij net aangeeft. Dat kan dan alsnog inderdaad.

Eerst een juiste snede aan de steker zien te krijgen.
Bedankt voor de link!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Bart hier nog een topic van Dani?l waar je waarschijnlijk heel veel aan kunt hebben.
http://www.zilvermaan.com/forum/viewtopic.php?t=259
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
pvniel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 131
Lid geworden op: vrijdag 05-09-2008, 12:38
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Zoetermeer

Bericht door pvniel »

De steker slijp ik altijd op een horizontale diamantschijf van 3000 grid en polijst hem daarna met 50000 grit diamantspray op de keramische schijf. (spiegelglad)
Dit is natuurlijk makkelijk gezegd maar deze materialen gebruik ik ook om edelsteen te faceteren en te polijsten.
groet Petra
Een goed antwoord is nooit weg. En edelstenen facetteren en sieraden ontwerpen is een passie voor mij.
Plaats reactie