Ring met cabochon in kom

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Ring met cabochon in kom

Bericht door ErwinG »

Ik ben nog niet zo heel lang bezig met dit vak en weet dat er veel leden zijn met oneindig veel meer ervaring, maar ik wil me toch wagen aan het publiceren van een Stap-voor-stap instructie op dit forum. Dit artikel staat ook op mijn blog, maar de kans dat iemand zowel mijn blog als dit forum volgt is vrijwel uitgesloten dus bij dezen!

Soms wil je wel eens iets maken zonder dat je er een direct doel of opdracht voor hebt, gewoon om het gemaakt te hebben. Dat is het geval met deze ring. En om niet te veel kosten te maken is hij uitgevoerd in onedel metaal met een niet geweldig kostbare steen; een 10mm grote luipaard jaspis.
Eerst maak ik de kom waar de steen in gezet gaat worden. In dit geval van een dunne plaat messing, een legering van koper en zink. Ik zaag een cirkel uit de plaat en gloei deze uit zodat het materiaal makkelijker te bewerken wordt, Vervolgens is het een kwestie van lekker meppen met de pons in een holank
Afbeelding
De scheen van de ring maak ik van een stukje rond alpaca draad. Alpaca is een legering van koper, zink en nikkel. Niet bepaald geschikt dus voor het dragen op de huid, maar dat is in dit geval van minder belang.
Afbeelding
De steen zal straks in de kom gezet worden, maar moet ergens op kunnen rusten. Ik maak hier voor een ring van koperdraad. De ring soldeer ik dicht zodat ik hem mooi rond kan maken op een triboulet, net als de scheen van de ring.
Afbeelding
De ring moet een beetje platter worden zodat de steen op de goed hoogte komt te liggen. Weer lekker meppen. Nu ja, een zacht klapje op de vlaktas, anders wordt het ringetje te plat om steun te bieden aan de steen.
Afbeelding
Ik ga de kom op de scheen solderen. Beide vormen zijn bol, wat betekent dat ze elkaar maar op een heel klein puntje raken. Dat is niet stevig, daarom wordt in de scheen een kommetje gemaakt, waar het de kom mooi in valt
Afbeelding
Als de ring in de kom en de kom mooi recht op de scheen gesoldeerd is, is het tijd om de steen te zetten. De ring gaat in de ringklem en ik haal mijn zetpons tevoorschijn.
Afbeelding
Het zetten van de steen gaat vrij simpel; het messing is vrij zacht en bovendien heel dun. Ik heb het aan de rand nog wat dunner gemaakt, dat oogt wat mooier straks als de steen gezet is.
Afbeelding
Als de kom mooi op de steen aansluit wrijf ik de zetting nog een keer na met de een bruneer-steen (agaat).
Afbeelding
Met de hangmotor schuur en poets ik de ring tot hij mooi gaat glimmen. Nu snel een paar foto's schieten, want hij zal wel niet zo lang mooi blijven. Da's het nadeel van het gebruik van onedel metaal.
Over het ontwerp en de uitvoering ben ik tevreden, dus grote kans dat deze binnenkort in het zilver uit ga voeren :-)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Sirknl
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: maandag 16-06-2014, 19:34
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Sirknl »

Leuke ring en duidelijke SVS! Ben benieuwd naar de volgende :wink:
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

=D>
Mooie SVS en een leuke ring zeker de moeite waard om hem in edelmetaal nog eens te maken.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Ik snap niet dat je het niet meteen in het zilver hebt gemaakt, want het is een mooie ring geworden.

Je weet tenslotte hoe het moet.
Gebruikersavatar
Caty
Actief lid
Actief lid
Berichten: 216
Lid geworden op: vrijdag 08-06-2007, 13:09
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Vlaardingen
Contacteer:

Bericht door Caty »

Mooi resultaat goede uitleg en voortaan maar gelijk in edelmetaal.
Nooit geprobeerd is altijd mis.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Bericht door ErwinG »

Dank :-)

Deze gaat aan het monsterbord. Bij gelegenheid ga ik aan een zilveren exemplaar werken :-D
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Keurig gedaan ErwinG. Goed uitgelegd en gefotografeerd. Complimenten!

=D> =D> =D> =D> =D> =D>
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
akkasilver
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zondag 06-04-2008, 21:25
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door akkasilver »

Hoi, ja dat heb je weer mooi gedaan Erwin! Leuke ring en heel goede uitleg. Maar in goud zal ook heel mooi zijn! :mrgreen:

Groet en werkze weer,
Heleen
In der Beschränkung zeigt sich der Meister
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Bericht door ErwinG »

:)

Ja, in goud zou hij ook heel mooi zijn. Met een mooie steen erin. Zodra ik er een klant voor heb maak ik hem in goud ;-)

Voor nu, heb ik in ieder geval een mooi exemplaar om te showen in onze portfolio en het 'inspiratie' hoekje op onze website :-)
Laatst gewijzigd door ErwinG op zaterdag 02-04-2016, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Rebeccas
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: zondag 03-01-2016, 13:00
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Ring met cabochon in kom

Bericht door Rebeccas »

Leuk idee om de steen in een kommetje te zetten!
Gebruikersavatar
tmenbhi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: maandag 18-01-2016, 12:09
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Puurs
Contacteer:

Re: Ring met cabochon in kom

Bericht door tmenbhi »

Het is een mooi effect om die steen in een kommetje te zetten ipv een kastzetting te gebruiken.
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: Ring met cabochon in kom

Bericht door Stéfan »

mooie ring, en het echt waard om in edel te zetten, eigenlijk jammer dat het niet meteen zilver werd. want op zich is de prijs van zilver voor zo'n klein ringetje bijna te verwaarlozen, als je kijkt naar de tijd die je er in hebt gestoken had een zilveren versie misschien beter geweest omdat je die desnoods al zou kunnen verkopen of weggeven als verjaardagscadeautje, om zo mooi reclame voor je te laten maken b;)

alleen één vraagje, omdat het een kommetje is kun je niet goed bepalen hoe hoog de rusting moet komen. Of maakt dat niet veel uit? heb je daar nog een speciale methode voor gebruikt?

een tip: ik heb geleerd dat je heel makkelijk iets rommelige randen van een zet kastje strak kan afwerken door de rand heel voorzichtig te vijlen. kwam daar achter toen ik op mijn stageadres een langwerpige, achtkantige aquamarijn ( get the picture? b;), een rechthoek met afgeslepen hoekjes ) moest zetten, maar doordat de onderkant als een soort baguette slijpsel was geslepen was de zetrand in het midden precies goed maar stak die aan de kopse kanten van de steen zo'n 2 mm boven de steen uit, dus dat was met een gewone aandrukker niet te zetten. dus ik heb dat met een hamerhandstuk gezet.

eerste keer met het hamerhandstuk, ik ben fan :tandpasta:

maar toen was de zetrand dus enorm hobbelig, een paar keer voorzichtig de vijl er langs en klaar om te polijsten, ging helemaal top. vond het erg goed werken. Heb het alleen nog niet op ronde zettingen gedaan, gaat misschien iets moeilijker maar dat valt nog uit te proberen.

mooie SVS keep up the good work b;)
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Ring met cabochon in kom

Bericht door ErwinG »

Stéfan schreef:Mooie ring, en het echt waard om in edel te zetten, eigenlijk jammer dat het niet meteen zilver werd. want op zich is de prijs van zilver voor zo'n klein ringetje bijna te verwaarlozen, als je kijkt naar de tijd die je er in hebt gestoken had een zilveren versie misschien beter geweest omdat je die desnoods al zou kunnen verkopen of weggeven als verjaardagscadeautje, om zo mooi reclame voor je te laten maken b;)
Nu ja, het is bijna Moederdag. Misschien maak ik 'm nog wel een keer in zilver :P Ik maak overigens wel vaker sieraden met koper en messing. Ik kan ze zelf prima dragen en vind de kleuren heel mooi (zie dit artikel).
Stéfan schreef:Alleen één vraagje, omdat het een kommetje is kun je niet goed bepalen hoe hoog de rusting moet komen. Of maakt dat niet veel uit? heb je daar nog een speciale methode voor gebruikt?
De rusting moet zo hoog komen, dat als de steen er goed op rust, de steen geen of weinig zijdelingse speling heeft. Daarna kun je de kom eventueel nog wat afvijlen/ schuren zodat deze niet te ver over de steen heen gaat vallen. Dat maakt het zetten van de steen makkelijker.
Stéfan schreef:Een tip: ik heb geleerd dat je heel makkelijk iets rommelige randen van een zet kastje strak kan afwerken door de rand heel voorzichtig te vijlen. kwam daar achter toen ik op mijn stageadres een langwerpige, achtkantige aquamarijn ( get the picture? b;), een rechthoek met afgeslepen hoekjes ) moest zetten, maar doordat de onderkant als een soort baguette slijpsel was geslepen was de zetrand in het midden precies goed maar stak die aan de kopse kanten van de steen zo'n 2 mm boven de steen uit, dus dat was met een gewone aandrukker niet te zetten. dus ik heb dat met een hamerhandstuk gezet.

Eerste keer met het hamerhandstuk, ik ben fan :tandpasta:

Maar toen was de zetrand dus enorm hobbelig, een paar keer voorzichtig de vijl er langs en klaar om te polijsten, ging helemaal top. vond het erg goed werken. Heb het alleen nog niet op ronde zettingen gedaan, gaat misschien iets moeilijker maar dat valt nog uit te proberen.
Dank voor de tip :-) Zo een hamerhandstuk, die wil ik ook nog hebben voor mijn hangmotor :-)
Stéfan schreef:Mooie SVS keep up the good work b;)
Dank je :-)
Afbeelding
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Ring met cabochon in kom

Bericht door Abo »

Raadpleeg dan eerst eens naar het toerental dat zo'n hamerstuk maximaal mag hebben en vergelijk dat met het toerental van jouw hangmotor.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Ring met cabochon in kom

Bericht door Cees »

Wat hamerhandstukken betreft, er zijn er ook een aantal die bijna geen slagkracht hebben. Ik mocht ze toen bij Herens en Herens even in een hangmotor laten draaien. Sommige kon je met je vinger stil houden, daarom is het bij mij een badeco geworden waarvan ik de slagkracht ook nog kan instellen. In het begin was het even zoeken naar het juiste toerental, je bent gauw genegen het gaspedaal iets te hard in te trappen. Maar heerlijk om mee te werken, wil er nu nog een kleinere slagpen op kopen. Heb gemerkt dat bij degene die ik nu heb ik niet altijd hem in de juiste hoek kan positioneren om te drijven zoals ik wil, ook moet je bij zetten uitkijken om niet je werkstuk te raken, maar alleen de zetting. Ze zijn duur maar dan heb je ook wat.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie