Zilveren armband

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Gebruikersavatar
Krisje
Actief lid
Actief lid
Berichten: 286
Lid geworden op: donderdag 21-01-2016, 21:07
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Zilveren armband

Bericht door Krisje »

Op verzoek hier een korte weergave van het maken van mijn laatste werkjes.
Zilveren of koperen armband .
De stappen :

-maak een buis (van koper of zilver ) soldeer deze goed dicht.

-leg de buis met de naad naar beneden en hamer met bolle hamer en bolpondsen deuken in het materiaal (alleen aan de buiten randen)niet in het midden ...

-buig deze platte gedeukte strook in de gewenste vorm .

(Natuurlijk regelmatig uitgloeien !)
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Wanneer er oneindig veel wegen zijn om tot een resultaat te komen en 1 van die manieren leidt tot een catastrofe , dan zal er uiteindelijk iemand zijn welke dat op die manier doet .
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Zilveren armband

Bericht door Willem Parel »

Dank je Krisje voor deze SVS, zeer duidelijk en informatief, met een mooi resultaat.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Zilveren armband

Bericht door jokekuiper »

Hoi Krisje,

Leuk dat je laat zien hoe je de armband gemaakt hebt. Ik vind hem erg leuk. Het enige wat ik persoonlijk niet zo mooi vind is wat je op de vierde foto ziet en dat zijn de uiteinden. Kun je die niet aan elkaar solderen en afwerken, zodat je geen naden ziet en het één geheel is? Dan vind ik hem persoonlijk helemaal af!
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Zilveren armband

Bericht door Abo »

Dat is wel waar Maarten maar deze armband solderen vraagt enorm veel energie vermits je h'm helemaal moet verhitten.
Als je de eigenschappen kent van zilver weet je het wel. Koper is trouwens niet veel beter.
Met een klein brandertje zul je er niet komen schat ik. :think:

Daarom dat ik denk dat ze het zo geltaten heeft.
Wat wel kan -indien ze dit leuk vindt- is werken met koude verbindingen.
Door gebruik te maken van klinknagels krijg je die opening mooi dicht.
Als je het dan echt af wil maken kun je nog steentjes in de rand verwerken.

Gewoon wat ideetjes om over na te denken b;)
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Zilveren armband

Bericht door jokekuiper »

De armband is toch ook al helemaal verhit geweest toen de naad van de buis waarvan hij gemaakt is gesoldeerd moest worden. Zeker met een grote branderkop moet dit goed te doen zijn. Persoonlijk vind ik dat klinknagels of stenen niet zo bij dit ontwerp passen, maar het blijft natuurlijk een kwestie van smaak en daarover valt niet te twisten! b;)
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Zilveren armband

Bericht door Abo »

De buis was in het begin wel minder in volume waardoor het niet zo snel afkoelt Jokekuiper.

Na het walsen wordt hij langer en breder en is het oppervlakte groter, dus meer afkoeling en meer oppervlakte om te verhitten.
Ik zeg niet dat het onmogelijk is maar het wordt er niet gemakkelijker op.

Over smaak en vrouwen kun je niet argumenteren, dat klopt :P

Voor mij hoeft ze helemaal niets te veranderen aan haar ontwerp zolang ze ermee tevreden is. b;)
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Zilveren armband

Bericht door jokekuiper »

De buis is niet gewalst, er zijn 'deuken' ingeslagen. Ik denk dat het oppervlak na vorming dus niet veel groter geworden is. Natuurlijk hoeft Krisje helemaal niets aan de armband te veranderen. Ik heb mijn opmerking alleen bedoeld als een welgemeende afwerkingstip. Ik vind het ontwerp erg leuk en origineel en dat vind ik eigenlijk het belangrijkste! :thumbsup:

En Abo, je mag me best Joke noemen hoor! Die achternaam erbij is zo'n mondvol! b;)
Gebruikersavatar
Krisje
Actief lid
Actief lid
Berichten: 286
Lid geworden op: donderdag 21-01-2016, 21:07
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Zilveren armband

Bericht door Krisje »

Beste mensen,

Bedankt voor de tips en suggestie's b:D
Wat het afwerken betreft : het lukt me idd niet de randen dicht te krijgen met soldeer ...
(Houd hierbij rekening dat ik nog maar slechts 1 jaar met edelsmeden bezig ben en hiervoor geen opleiding heb gehad ...ik ben slechts cursist )
Wel leer ik natuurlijk veel bij op deze site en heb ik dus veel aan jullie commentaar .!
Dus daarvoor THNX :zwaai:

Groetjes,
Krisje
Wanneer er oneindig veel wegen zijn om tot een resultaat te komen en 1 van die manieren leidt tot een catastrofe , dan zal er uiteindelijk iemand zijn welke dat op die manier doet .
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Zilveren armband

Bericht door jokekuiper »

Helemaal goed Krisje! Ik vind de armband al een flinke prestatie voor een cursist die pas 1 jaar met edelsmeden bezig is!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zilveren armband

Bericht door Erika »

Je doet het echt we netjes voor 1 jaar cursus, maar zoals je zelf ook al aangeeft opbouwende kritiek is om van te leren.
Ik zou mijn cursisten ook hebben gezegd: probeer het dicht te maken.
Dus echt dichter naar elkaar toe gesmeed zodat je de capilaire werking , de openingen die op de foto te zien zijn zijn te groot, het soldeer zal niet lekke lopen dan. Je moet toch ook hierbij een naad van 0.01-0.05 mm hebben. En dat is niet makkelijk bij zo een armband!
Wat je ook nog zou kunnen doen, mocht je ooit nog eens denken, ik sluit m af, een leuke draad er tegenaan solderen. Als je dat gaat doen, het dichtmaken moet je wel zorgen dat er ergens een gaatje zit zodat het lucht weg kan in de armband omdat je anders implodatie kan krijgen (iets met lucht wat uitzet als warm is e.d. )


Omdat je van emaille bent is het mss ook nog leuk (omdat je er nu toch twee hebt) die hollingen te emailleren?!
Ik roep maar iets hoor , gewoon omdat ik dat wel bij je vind passen :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Krisje
Actief lid
Actief lid
Berichten: 286
Lid geworden op: donderdag 21-01-2016, 21:07
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Zilveren armband

Bericht door Krisje »

Ik ga proberen er zilverdraad tegen aan te solderen thnx :thumbsup:
Wanneer er oneindig veel wegen zijn om tot een resultaat te komen en 1 van die manieren leidt tot een catastrofe , dan zal er uiteindelijk iemand zijn welke dat op die manier doet .
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Zilveren armband

Bericht door peterspanje »

Ik denk trouwens dat Erika, exploderen bedoelt wat link kan zijn, inploderen dan hou je meer een vlak stuk zilver over. Hoe dan ook zorg dat er ergens een of twee gaatjes inzitten!
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Zilveren armband

Bericht door Abo »

Die gaatjes hoeven eigenlijk niet zolang -en nu komt het- je zo'n werkstuk niet onderdompelt in een vloeistof.
Mocht je dat wel doen dan krijg je problemen om dat restjes water in je armband stoom gaat vormen.
Die stoom kan niet weg, zet uit waardoor je armband zal opbollen of blazen zal vormen.

Als je je armband goed verhit zodat alle vocht eruit is en dan dicht soldeert, explodeert er niks.
Imploderen kan al helemaal niet.
Heel cru bekeken zit er in lucht ook vocht maar als je armband op meer dan 800°C verhit is, zal er weinig vocht te bespeuren zijn in die hete lucht.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zilveren armband

Bericht door Erika »

Exploderen dan, . ik heb geleerd dat het implodeerde (zal wel zijn omdat het zilveren voorwerp indertijd gewoonweg instortte dus dat heb ik dan voor mijzelf zo benoemend. Exploderen is het goud wat uit je gietijzer springt als het gieten niet goed gaat ) ]
, maar het gaat erom dat better safe then sorry, doe ergens ontluchting en je zit goed al dan niet of het theoretisch niet of wel mogelijk zou moeten zijn
Dat is de tip van mijn leraar en stagebedrijf en mijn ervaring dat
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Zilveren armband

Bericht door Abo »

Ik vind een armband met een gaatje erin maar niks.
Als je gaat zwemmen, afwast of ergens wat met water doet loopt het vol.
Dicht is dicht. b;)
Plaats reactie