SVS: Patina`s

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: SVS: Patina`s

Bericht door Stéfan »

Maarten schreef:
peterspanje schreef:""Nee Maarten, ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, maar nadat ik het titanium kleuren, de keum boo, graveerwerk, etsen en emailleren onder de knie heb ga ik het vast eens een keer uitproberen.... :P""""

:schaam: mijn lijst is nog veel langer Willem!!!!!!! Maar wel heel mooi om te zien, wat een kleur!
Vergeet Niëllo, Mokume, Filligrain en Intarsia niet :P
en dan is er ook nog galvanotechniek en ciseleren

moest voor school ook twee verzieringstechnieken uitkiezen, heel flauw, waarom maar 2, maar ik ging voor filigrain en mokumé, ik weet niet of er echt zoveel techniek zit in galvano, en daarmee bedoel ik variatie in hoeveel je er echt mee kan. dan kun je beter mokumé of emailleren gaan doen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: SVS: Patina`s

Bericht door Willem Parel »

Niëlleren, granuleren, emailleren zijn ook interessant.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: SVS: Patina`s

Bericht door Erika »

Galvano is een wonderlijke wereld....

Van een dun laagje aanbrengen voor de kleur tot electroforming met alle daarbij komende dingen en kennis.
Nee dat is ook ecth een vak das duidelijk,

Erszijn zoveel technieken waar je zoveel bij kunt leren, jammer dt de tijd zo weinig is en de je er maar 2 mag kiezen, vond ik indertijd al heel erg.
Dus koos ik zetten omdat ik dat vast ging gebruiken en ciseleren omdat ik dat leuk vond
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: SVS: Patina`s

Bericht door Willem Parel »

Eentje voor Maarten....

[bbvideo=560,315]https://m.youtube.com/watch?v=a0PMYAG4i6w[/bbvideo]
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: SVS: Patina`s

Bericht door Cees »

En ik maar proberen om al die verkleuringen op mijn materiaal te voorkomen.

Is er met diepteoxides ook nog wat te doen? Want die heb ik zo af en toe wel, is dat ook nog decoratief te maken? b;)

Ik vindt het wel leuk wat jullie hier laten zien maar mijn techniek gaat het niet worden.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: SVS: Patina`s

Bericht door Abo »

Idd Cees, mooi is het wel maar het blijft een oppervlaktebehandeling die niet krasvrij is en ook niet blijft.
Dat is het spijtige ervan.
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: SVS: Patina`s

Bericht door Maarten »

Die met borax geeft wel een mooi resultaat! Bedankt Willem. Die ga ik van de week nog proberen.


Daarom worden patina`s toch ook meestal afgelakt om verdere verkleuring enz. te voorkomen?
Wat voor lak je het beste kan gebruiken moet ik nog uitzoeken overigens.



Hier nog een aantal nieuwe experimenten van vorige week:

Materiaal: koper

Toevoegingen: Sambal Badjak 8) /tomatensap

9 dagen in papiersnippers.

Het resultaat viel een beetje tegen. De reactie was niet erg sterk.
SAM_1650.JPG


Materiaal: koper

Toevoegingen: ammonia/een fruitdrank van; appel/banaan/witte druif/sinaasappel en aardbei

11 dagen in potgrond
SAM_1651.JPG


Materiaal: alpaca

Toevoegingen: ammonia/zeezout

7 dagen in potgrond.

Op de foto is het niet zo goed te zien maar er hebben zich mooie structuren gevormd waarbij materiaal is weggevreten en
sommige delen bijna hoogglans lijken.
SAM_1652.JPG


Materiaal: koper

Toevoegingen: ammonia/schoonmaakazijn/zeezout

9 dagen in papiersnippers.

Bij deze twijfel ik of de kleur ontstaan is door hetgeen wat toegevoegd was of door het inkt uit de papiersnippers :think:
SAM_1653.JPG


En zo ziet het laboratorium eruit :oops:
SAM_1654.JPG
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: SVS: Patina`s

Bericht door Maarten »

Oh ja die met tabak ga ik zeker ook nog proberen Willem. Bedankt voor de tip.

Wordt vervolgd.....
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: SVS: Patina`s

Bericht door peterspanje »

Ik kan niet wachten tot dat je begint met zilver b:D
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: SVS: Patina`s

Bericht door Abo »

Het zal wel een verkeerde reactie zijn maar toch :|

Ik drink liever die fruitmix van sappen dan dat ik het op koper moet uitproberen.
Een goed boek brengt je heel wat verder dan sap van appels, druiven of weet ik wat.
Nu goed, het zal aan mij liggen schat ik.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: SVS: Patina`s

Bericht door Willem Parel »

Abo schreef:Het zal wel een verkeerde reactie zijn maar toch :|

Ik drink liever die fruitmix van sappen dan dat ik het op koper moet uitproberen.
Een goed boek brengt je heel wat verder dan sap van appels, druiven of weet ik wat.
Nu goed, het zal aan mij liggen schat ik.
Wat is de reden voor je zelftwijfel als je een goed advies geeft Abo?
Boeken zijn inderdaad belangrijke informatiebronnen en deze lijkt mij erg interessant.
Verder hebben we hiervallemaal wel eens onzin uigekraamt met de beste bedoeling.
Je hoeft je voor elk advies niet vooraf te excuseren.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: SVS: Patina`s

Bericht door Maarten »

Abo schreef:Het zal wel een verkeerde reactie zijn maar toch :|

Ik drink liever die fruitmix van sappen dan dat ik het op koper moet uitproberen.
Een goed boek brengt je heel wat verder dan sap van appels, druiven of weet ik wat.
Nu goed, het zal aan mij liggen schat ik.
Dat is het boek wat ik wil gaan bestellen binnenkort idd b;) .

Je hebt gelijk hoor :thumbsup: met een goed boek over patina`s bereik je natuurlijk veel sneller het resultaat
wat je voor ogen hebt.

Ik was zomaar begonnen uit enthousiasme zonder al te veel voorkennis over patineren. Vandaar de "wilde"
experimenten op basis van stoffen waarvan ik dacht dat ze wel eens zouden kunnen reageren met onedele metalen.
En misschien met de gedachte dat er een patina zou kunnen ontstaan die nog niet beschreven is (onwaarschijnlijk natuurlijk. Is een
beetje de eigenwijsheid van mij denk ik :schaam: )

Zoals je terecht zegt is het misschien beter om binnenkort op basis van, een boek bijv. serieuze experimenten te doen zodat
de samenstelling van de elementen die gebruikt worden voor een bepaald resultaat vast staan.
Mochten mensen hier wat willen weten over patina`s dan kan met de juiste receptuur een goede inschatting gemaakt worden
van het eindresultaat wat zij voor ogen hebben.

Omdat ik, ondanks mijn beperkte ervaring alvast iets wilde bijdragen aan het forum in plaats van alleen maar te lezen, was ik dit
topic gestart om hier op het forum ook een soort "naslagwerk" te creëren over patina`s ondanks dat er al veel te vinden is in boeken e.d.

Wat is jullie mening hierover? Zeggen jullie; overbodig topic. Informatie is al overal te vinden. Of; het zou een aanvulling kunnen zijn.

(Excuses voor de omslachtige uitleg misschien, dit is niet m`n sterkste punt)
Laatst gewijzigd door Maarten op zaterdag 14-05-2016, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: SVS: Patina`s

Bericht door Erika »

Veel geweldige uitvindingen van de mens zijn ontstaan uit 'wilde' experimenten en niet het volgen van de gebaanden paden.
Wie weet wat je ontdekt.

Japanners moeten toch ook ooit hebben ontdekt dat die speciale radijs het beste werkt, waarom weet men niet maar het werkt
Maakten ze vroeger staal door er koeienstront bij te gooien, dat moet toch ook een keer per ongeluk zijn geweest....
Is de Post-It ook eigenlijk een mislukt experiment
En zo kunnen we doorgaan toch :)


Dus gebruik je (boekenkennis) en experimenteer opdat je nooit weet wat je kan tegenkomen als je van het gebaande pad afwijkt :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: SVS: Patina`s

Bericht door Abo »

Omdat mijn "advies" al eerder een verkeerde richting aangenomen heeft Willem, daarom.

Ik leer mijn leerlingen dat je eerst een metaal moet kennen met zijn eigenschappen.
Zodra je die kennis hebt weet je op wat metalen reageren, hoe je ermee kunt werken en waar de grenzen zijn.
Experimenteren is fijn maar als je niet weet waar je mee bezig bent kun je net zo goed koper met boter en platte kaas insmeren en er wat salami tussen leggen.
Wie weet verandert het dan na enkele dagen in een broodje.

Koperderivaten zijn giftig, de ene meer dan de andere.

Verder vind ik het heel spijtig dat voedingsmiddelen gebruikt worden voor zulke experimenten.
Dat allerhande materialen gebruikt worden zoals tabak, zaagsel, linnen, papier in al hun vormen enz heb ik geen probleem mee.
Hoofdzaak is dat je weet wat je maakt en mocht het zijn dat je het draagt of verkoopt dan hou er rekening mee dat mensen het niet weten.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: SVS: Patina`s

Bericht door Abo »

Klopt Erika, daarom dat we nu geen nikkel meer mogen gebruiken in juwelen, dat was zelfs een doordacht experiment.
Een geweldige uitvinding was ook het buskruit.
Nog een geweldige uitvinding was thalidomide tegen zwangerschapsmisselijkheid. Ooit gehoord van softenon?
Laat me nog eentje vernoemen onder de naam van asbest, hoef ik je niet veel over te schrijven en dat product is echt wel eeuwenoud in gebruik.
Inderdaad, en zo kunnen we doorgaan toch?

Het was niet radijs maar rammenas (in het Japans "daikon" genoemd) maar het maakt niet uit.
Wat wel uitmaakt is dat er een gedachtegang achter zat.
In rammenas zit wijnsteen en dat wisten ze! Voor hun een goedkoop middel om het metaal in een zuivere toestand te houden vrij van aanloop of oxidatie.
De werking ervan is nog altijd omstreden maar dat laat ik in het midden.

Staal maken met koemest is nieuw voor me.
Plaats reactie