SVS: Entourage ring

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

entouragering

Bericht door hellen »

Hallo Daniel

Ik ben met die ring bezig maar ben benieuwd. Wanneer ik iets soldeer zet ik het vast met spijkertjes of binddraad of een tang hoe doe jij dat in dit geval dus wanneer je de rondjes soldeert aan de middelste cirkel.

groeten
Hellen :)
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Hellen,

Ik gebruik zelden binddraad en fixeer maar heel weinig als ik soldeer.
Die ringetjes aan de midden ring soldeer ik uit de hand.
Wat wel eens handig kan zijn is om met een rattenstaart even een gleufje te vijlen op de plek waar je oogjes moeten komen.
Heeft gelijk het nadeel dat als die niet goed zitten, dat corrigeren erg lastig wordt.

Wat ik me van deze ring weet te herinneren is dat ik als eerste de windrichtingen eraan heb gezet. Die zijn thevens ook het belangrijkste want daarmee valt of staat je symetrie het meest.
Na de eerste 4 erop is het er tussenin solderen van de anderen tamelijk goed te doen.

Als je niet uit de hand kan of wil solderen zou je ze voor de helft in de was kunnen drukken op de juiste verdeling, daar gips overheen, was eraf, een uurtje op de kachel en dan solderen.
Neem het liefst inbed massa, die is vuurbestendig en klapt niet snel uit elkaar. Toch heb ik regelmatig met "tuinkaboutergips" gewerkt en ging dat ook goed.
Kan zijn dat je ringetjes eruit vallen, maar die moeten redelijk goed terug te plaatsen zijn.

Succes ermee, en word dit ook een stap voor stapje? Zou ik erg leuk vinden en zeer waarderen! Foto van het eindresultaat is ook al geweldig.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

entouragering

Bericht door hellen »

Hallo Daniel

Ik maak de ring iets anders dan jij laat zien maar eerst zoals de link die je ergens had staan en daarna met ringetjes dat lijkt mij moeilijker,
Wat je zegt over dat rattenstaartje. Ik heb net een hanger gemaakt aan een spang (ik zal nog een foto op de site zetten) en ik heb draad gelegd over de spang en dat gesoldeerd. Dat ging weer los en toen dacht ik er weer aan dat bij rond op rond je toch een vlakje moet vijlen om een goeie houvast te hebben en dat zou ik dan ook doen wanneer ik de entouragering maak zoals jij het hebt laten zien. Snap je wat ik bedoel? Heb jij dat ook gedaan,b.v. bij de buitenste ring (die al in de scheen zit) heb je pootjes gesoldeerd met draad heb je dat draad ook iets afgevlakt?

groeten
Hellen :)
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

entouragering

Bericht door hellen »

Oh ja, ik zal een stap voor stap maken :) .Is misschien wel leuk om te zien wat voor problemen ik tegen kom.

Hellen :)
Gebruikersavatar
alix_d
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 22
Lid geworden op: maandag 19-03-2007, 16:22
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Berchem - Belgi

Bericht door alix_d »

Op het school ben ik ook begonnen met een entourage ring te maken. En bij mij zijn het iets minder kleine ringetjes. Mijn leraar heeft mij gezegd dat je best twee ringetjes aan elkaar kan solderen en dan daarna aan de grote ring vastsolderen.

Ik ben momenteel al heel gelukkig dat dit mij is gelukt :-) Want solderen is niet mijn beste punt :-) maar alle geluk bestaat er brazetec om met zilver te solderen.

Ik zal proberen een foto te maken als het af is.

De afwerking van de binnenste staafjes langs de onderkant is ook iets anders bij mij. Ik heb ze op 0.5mm afgeknipt en dan bol gemaakt met een holle frees en al zeg ik het zelf is wel een mooi zicht.
pact
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: woensdag 04-03-2009, 13:59
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door pact »

Goede middag

Is er een gulde sneede in de verhouding
van hooft steen en de steenen er om heen ??

Vriendelijke groet van een wel willende mateur !
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hallo Pact,
Niet echt een gulden snede. Iedereen vindt iets anders mooi.
Ik ben er wel voor om als je een mooie middensteen hebt er met b.v. zirconia's van verschillende maten een randje omheen te leggen om te kijken wat wel en niet bevalt.
Het aantal stenen om de middensteen heen is doorgaands wel even omdat dat mooier oogt als de stenen dicht bij elkaar liggen.
Soms kom je niet uit met de beoogde steenmaat en kan het erg mooi zijn om op de vier buitenste stenen (de windrichtingen zeg maar) iets grotere stenen te plaatsen om het teveel aan ruimte op te vangen.

Hopelijk helpt dit.
Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Is weer eens een andere volgorde van opbouwen. Zelf volg ik meestal de methode van de andere link. Niet zozeer met buis, maar dan met ringetjes zoals jouw laatste methode. Verder is de PUK het handige hulpje. De kleine ringetjes even snel dicht pukken. De voeg ook weer tegen de basis aan gesodeerd, zodat het ringetje bij wijze van spreken naadloos wordt. Inboren van de middelste poten en dan van achteren even vast pukken. Maar de basis blijft hetzelfde. De korf in de ank vind ik prettig. Komt er altijd mooi bol en gelijkmatig uit. Blijft een leuk klusje, het maken van een entourage. helemaal als deze uit meerdere lagen bestaat. En de uitdaging om alles met hard soldeer te monteren. Maar dat is na alle jaren niet zo`n punt meer. Las iets van iemand over draad en speldjes. Ik gebruik het niet. Heb vanaf begin uit de hand geleerd te solderen. Probeer dat onder de knie te krijgen zou ik zeggen. Daar doe je veel voordeel mee.
Laatst gewijzigd door goldenwonder op donderdag 03-12-2009, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

mooi gedaan Daniel , we moeten aan de slag :D

gr |Louise
een mens is nooit te oud om te leren
ESTEBAN
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: donderdag 22-01-2009, 2:50
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door ESTEBAN »

:wave:
CHAPEAU!! dat vind ik zeer indrukwekkend .... wow... errug leuk om ook eens te proberen!
thanx for posting!

=D>
Plaats reactie