SVS splitter maken met bonus tooltje

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Plaats reactie
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

SVS splitter maken met bonus tooltje

Bericht door Sinterklaas »

Hier volgt een korte SVS over hoe je een splitter kan maken.

Wat is een splitter en wanneer gebruik je die?

Een splitter is een wigje. Die heb klem je in een spantang met heft. Je gebruikt hem tijdens het pave zetten. Als je het metaal tussen 2 stenen wil splitsen tot 2 greinen/pootjes.
Hier onder zie je een voorbeeld van het eindresultaat. Je ziet tussen elk paar stenen een soort V dat is gedaan met de splitter.
Voorbeeld
Voorbeeld


Het maken van de splitter.
Pak een bijvoorbeeld een oude frees.
frees
frees
Met een tang of slijpschijf onthoofd je die. Met de tang gewoon op het kopje pakken en knikken.
tang
tang
Dan slijp ik ze met een grof diamant schijfje vlak. Meestal breekt het niet vlak af dus dat moet je dan netjes maken. Als je een bredere wig/splitter wil kan je ook gelijk meer weg slijpen dat je op de juiste breedte zit.
slijpen
slijpen
Vervolgens met het grove diamant schijfje ga je de hoeken slijpen ongeveer 45 graden. Iets scherper kan ook. Te scherp en je wig effect is weg. En je zal merken dat je scherpe rand dan sneller breekt.
vorm geslepen
vorm geslepen
Als de vorm juist is dan ga je ze zijkanten hoogglans maken. Dat kan met schuurpapier of slijpstenen. Ik doe dat met wieltjes die diamant bevat. Daar mee kan ik super mooi hoogglans krijgen. De wieltjes zijn van Edenta en bij bijou te koop.
wieltjes
wieltjes
klaar
klaar
Hier een plaatje van 2 splitters die ik vaak gebruik. De korte is van carbide. Die gebruik ik voor als ik in staal moet zetten.
2 splitters
2 splitters



BONUS gereedschapje.

Een slijper voor je greinendraaiers. Als je je greinendraaiers gebruikt zullen ze slijten. Elke keer als je een steen raakt gaat de rand van je greinendraaier uit vorm. Op een gegeven moment zal je zien dat de rand naar binnen en naar buiten in gedrukt is. Het kuiltje in de greinendraaier is dan ook vaak heel ondiep geworden. En de rand dus danig breed dat je niet meer mooi op je grein kan komen.

Maar met dit tooltje kan je je greinendraaier weer mooi maken. En je hoeft niet je greinendraaier eerst uit te gloeien en daarna weer te harden.

Neem een stukje staf, ik heb messing gebruikt van 3mm diameter. Daarin heb ik met de punt omhoog een beschadigd diamantje gezet. Waar de diamant beschadigd is (of een nieuwe) maakt niet uit als de punt maar intact is.
Dan maak je met een bolfrees een holletje voor de diamant. werk op tot de maat van je steen. Dan zet je met een je steen met de punt naar boven. Goed aan wrijven/hameren.
Het stukje staf kan je klemmen in een spantangetje voor je hang/micro-motor. Dan met langzame toeren zet je de oude greinendraaier tegen het diamantje. Het diamantje slijpt nu je greinendraaier weer mooi fris.
Het enige verschil is dat je op je greinen nu een kleine extra ronding hebt. Maar die gaat er met polijsten gemakkelijk af.
dia boven
dia boven
dia zij
dia zij
dia tool
dia tool
Bijlagen
vlak
vlak
Plaats reactie