Breekbaar witgoud

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

het is niet mijn goud , maar oud goud van de klant :) en het is 60 gram dus dat hoest ik ook niet even op, die luxe heb ik niet


Mijn wals is drie jaar oud en niet misbruikt dus dat zal wel meevallen, en anders gaan we vlakplaneren
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Oudgoud moet je eerst goed schoonmaken voor je het verwerkt.
Stenen en veren eruit, ultrasoon schoonmaken, 15 minuten koken in een causticsoda oplossing ( afvoer reiniger) , spoelen en dan pas smelten.
Dat voorkomt scheuren en problemen.

Ruud
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik heb t uitgekookt thuis, ik heb t meermaals gegoten, auropurifax etc etc etc het bleef scheuren tot ik dus smeltpoeder gebruikte op freddy's aanraden.

Tuurlijk maak je goud schoon hangt t nog een uur in het ultrasoon! Dat is het eerste wat je doet

Denk je niet dat ik dat allemaal al heb gedaan voor ik na tig keer smelten om allerlei manieren hier de vraag ging stellen. O:)
Ik heb nog nooit mn goud mee naar huis gebnomen om het te koken oke in biotex
Daarbij waren het vooral ringen

En daarbij ook nog steeds is die salpeterzuur voor die kaas, die link van tijmen goed voor smelten en of etsen!?


Ik denk dat ik meer dan 5 keer heb gegoten in dit goud tussen de 5 en 10 keer, met auropurifax. En scheuren is niet zoals daniel hier laat zien, maar veel subtieler

:-s


Maar goed dat je het herhaald: schoon gieten,
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Het was meer een opmerking in het algemeen.
Ik ken mensen die het z? in het smeltbakje kiepen en denken het vuil verbrand wel, dat is ook wel zo maar wat blijft er achter??

Ruud
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

hehe het vuil verbrand wel maar toch he.. het gaat ook zo stinken

ik heb dit goud juist goed schoongemaakt en meermaals met dat auropurifax bewerkt
Mar blijkbnaar werkt smeltpoeder gewoon beter
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
lapidato
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: donderdag 28-06-2012, 13:03
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Amersfoort
Contacteer:

Re: Breekbaar witgoud

Bericht door lapidato »

Had hier vandaaag ook weer eens last van. Wat bij zulke legeringen voor mij vaak werkt is gieten in een gesloten gietmal. Een open gietloop geeft bij mij vele malen vaker scheurende legeringen! Vandaag ook weer bewezen te helpen :)
Plaats reactie