geel- en witgoud mengen

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
charlievv
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: zondag 12-04-2020, 21:35
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper

geel- en witgoud mengen

Berichtdoor charlievv » zondag 12-04-2020, 21:39

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum en heb al het één en ander gelezen wat te maken heeft met mijn vraag, maar niet precies. Ik ben heel benieuwd naar jullie expertise:

Ik heb eigen geelgoud (+- 2 gram) en witgoud (ruim 4 gram) en nog 0.2 gram 'nieuw geelgoud' samen gesmolten.

Zodra ik ga walsen, gaat het nog goed. Maar als ik dan (na één keer rond te zijn geweest met de wals, in 4 stappen - dus vrij voorzichtig) ga uitgloeien, splijt het materiaal bij de volgende ronde walsen. Ik les niet af. En gloei uit tot het materiaal wat feller rood is. Ik heb het nu een paar keer opnieuw proberen te doen.
Ik weet nu dat dit ook zeker geen goed idee is geweest om dit te mengen, maar het is heel belangrijk voor iemand waardoor ik toch benieuwd ben of iemand tips heeft om er toch een ring mee te realiseren.

Het moet plaat worden en daarna een basic rechte ring.

Ik hoop echt dat iemand tips zal hebben!

Alvast bedankt!
Sinterklaas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 72
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: geel- en witgoud mengen

Berichtdoor Sinterklaas » maandag 13-04-2020, 20:12

Uitgloeien en tot rood heet maken. Dan als het zwart is WEL aflessen beste in spiritus oid. Als je het aan de lucht laat afkoelen is het gewoon nog hard.

Maar je hebt nu een legering gemaakt waar van je niet echt weet hoe je het moet behandelen. Het is geen Wit en ook geen Geel goud. Nikkel wit of Palladium wit is ook nog anders. Dus je zult moeten kijken wat wel werkt.
Je kan het goud ook opnieuw smelten en er Auropurifax bij gooien dat helpt om het goud te verbeteren bij oud goud legeringen. Waar vaak soldeer door zit.


Scheuren is of slecht uitgegloeid. Of te lang gewalst (maar dan zie je het dus al tijdens het walsen) Of je legering is niet goed gemengd.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5909
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: geel- en witgoud mengen

Berichtdoor Erika » dinsdag 14-04-2020, 9:49

Waarschijnlijk nikkelwitgoud gegoten, dat wil vaker zo reagere, zeker als het meer wit nikkel dan geelgoud is

Ik heb altijd geleerd af te lessen in water, zo snel mogelijk alle moleculen tot stilstand brengen.. Daarna , belangrijk (zeker met scheurend goud) , voorsmeden, dus met de penhamer goed alles hameren zodat de dendrieten, onstaat bij het gieten, lekker weer in elkaar gaan grijpen en het een homogenere massa maken
Dan pas komt het walsen
Als je voldoende goud zou hebben zou je ook met de delftse gietmethode een basisring kunnen gieten, kleiner en dikker dan uiteindelijke resulstaat, dan nog wat smeden op maat, dan is het materiaal ook minder bros nzoals bij gieten vaak is



Gieten met auropurifax kan nog wel eens helpen, maar met nikkelwitgoud is het moeilijker
Je zou ook nog met keukenzout kunnen gieten, dat maakt ook schonere gietingen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.

Advertentie

Terug naar “Metalen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast