Werken met Keramiek kan dat?

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Henk Hakensma
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: woensdag 28-04-2021, 2:47
Ervaring: Overig

Werken met Keramiek kan dat?

Bericht door Henk Hakensma »

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem, het gaat om mijn T500 RVS distilleer ketel. Ik wou laatst water distilleren maar ik kan er vrij snel achter dat mijn ketel lekt.
Het water lekt namelijk door twee 0,5-1mm gaatjes die op de ene of andere manier in de bodem an de ketel/boiler gekomen zijn.
Het meest vervelende is dat het water lekt in het compartiment waar de elektra zit. (precies foute boel dus!)
Gelukkig doet hij het nog, zeker omdat de garantie termijn al is verstrekken. Ik heb hem z,n 3 a 5 keer gebruikt en koste mijn 500 euro ongeveer. Nou tel uit je wist.

Ok, ik zat over na te denken om de gaatje te dichten met een ¨vloeibaar steen soort¨. Nu had ik gelezen over keramiek wat dan van glas zou zijn. Dat is waarschijnlijk een materiaal wat ik nodig heb. wat tegen hitte en minuscuul hoeveelheid water bestand is. Ik moet nog onderzoeken hoe heet de verwarming element precies word. Om zo na te gaan of de keramiek daar tegen bestand is. Als Iemand een andere methode of middel weet om de gaatjes te dichten dan hoor ik dat graag.

Nu heb ik het volgende gelezen op Wikipedia over emaille/keramiek
¨Bij moderne toepassingen van email komt dit nauwelijks meer voor doordat de emaille laag met zeer gelijkmatige dikte wordt aangebracht en email wordt gebruikt met een uitzettingscoëfficiënt die past bij het gebruikte metaal.¨

Ik heb geen ervaring met het gelijkmatig aan brengen van emaille of elk ander vloeibaar middel, tevens zijn de gaatjes niet heel erg makkelijk te bereiken.
Ook weet ik niet wat voor emaille ik nodig heb voor RVS i.v.m. ¨uitzettingscoëfficiënt die past bij het gebruikte metaal.¨
ik zal een foto toevoegen van de bereikbaarheid van de locatie van de gaatjes.




Alvast bedankt voor alle tips!
Bijlagen
20210821_183648.jpg
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Werken met Keramiek kan dat?

Bericht door Sinterklaas »

Misschien kan je het laten lassen bij een lasbedrijf dat ook RVS kan lassen.

En om water te destilleren denk ik niet dat je heel hoge temperaturen nodig hebt. Boven 100C gaat het water toch verdampen. Als je de temperatuur weet kan je ook op zoek naar chemisch vulmiddel/cement/lijm om de gaten te dichten.
Henk Hakensma
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: woensdag 28-04-2021, 2:47
Ervaring: Overig

Re: Werken met Keramiek kan dat?

Bericht door Henk Hakensma »

Sinterklaas schreef:Misschien kan je het laten lassen bij een lasbedrijf dat ook RVS kan lassen.

En om water te destilleren denk ik niet dat je heel hoge temperaturen nodig hebt. Boven 100C gaat het water toch verdampen. Als je de temperatuur weet kan je ook op zoek naar chemisch vulmiddel/cement/lijm om de gaten te dichten.


Ja, dat klopt ik had al een berichtje gestuurd naar de fabrikant, om te achter te komen wat de maximale temperatuur dat het verwarming element word. Zodra ik de relevante gegevens heb, zal ik het melden. Wellicht hebben jullie enkelen suggesties.

Alvast bedankt tot dus ver!
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Werken met Keramiek kan dat?

Bericht door @tjuh »

ik weet niet wat voor een email je op het oog hebt, maar die hebben minimaal een smeltpunt van boven de 700 graden....dus dan is al je elektronika gesmolten bij het aanbrengen van de email laag...

Metaal op glas gaat erg goed trouwens (ik fuseer geregeld metaal tussen of op glas), glas op metaal wellicht ook mits je gecontroleerd kan laten afkoelen. ik denk niet dat de temperaturen van gebruik daarna voor problemen zorgt. maar ook ik zou eerder laten lassen.
Henk Hakensma
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: woensdag 28-04-2021, 2:47
Ervaring: Overig

Re: Werken met Keramiek kan dat?

Bericht door Henk Hakensma »

@tjuh schreef:ik weet niet wat voor een email je op het oog hebt, maar die hebben minimaal een smeltpunt van boven de 700 graden....dus dan is al je elektronika gesmolten bij het aanbrengen van de email laag...

Metaal op glas gaat erg goed trouwens (ik fuseer geregeld metaal tussen of op glas), glas op metaal wellicht ook mits je gecontroleerd kan laten afkoelen. ik denk niet dat de temperaturen van gebruik daarna voor problemen zorgt. maar ook ik zou eerder laten lassen.

Oke oke, 700 graden is behoorlijk hoog. Emaille is dan geen optie.
U had het ook over glas en metaal, kunt u mij vertellen wat de smeltpunt is van glas?
Laatst gewijzigd door Henk Hakensma op maandag 23-08-2021, 7:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Werken met Keramiek kan dat?

Bericht door @tjuh »

email = glas
Henk Hakensma
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: woensdag 28-04-2021, 2:47
Ervaring: Overig

Re: Werken met Keramiek kan dat?

Bericht door Henk Hakensma »

@tjuh schreef:email = glas
Oke bedankt, ik zal dan moeten onderzoeken of er een lijm of (vloeibaar) steen soort is tegen water of hitte bestand is.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Werken met Keramiek kan dat?

Bericht door Briolet »

Ik heb een keer een rondleiding bij een chemiebedrijf gehad waar ze met ge-emailleerde ketels van een paar kuub werkten. De vloeistof zou ook RVS aantasten. De emaille bevatte soms fouten in de dekking. Die werden uitgeboord en dan met een platina plug gedicht.

Terug naar jouw ketel. Als je het gat dicht met een keramisch materiaal dat bij opwarmen minder uitzet dan het rvs, kan het nog steeds gaan lekken. Je kunt het ook met een zelfgemaakte zilveren of gouden klinknagel afdichten. (We zijn tenslotte zilver/goudsmeden)
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Werken met Keramiek kan dat?

Bericht door Herman »

Hay Henk
In het verleden heb ik een enkele maal gebruik gemaakt van een kneedbare 2 componenten Epoxy hars in situaties zoals jij hier beschrijft , water cq. damp en temperatuur hoger dan 100 gr C
De hars is goed tegen water bestand en dat tot een temperatuur van ~125 gr C , de hechting aan een schoon ijzer/ rvs oppervlak is heel goed , maar het is en blijft een nood oplossing die als je het goed doet relatief lang mee gaat .
Er zijn verschillende merken op de markt , de naam van wat ik heb gebruikt die weet ik niet meer ,maar ik zag dit voorbij komen .
kneed bare kid .JPG
succes .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Plaats reactie