Messing met 15%Zn en brons met 15% Sn, zelfde kleur?

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Messing met 15%Zn en brons met 15% Sn, zelfde kleur?

Bericht door Latinitas »

Misschien een rare vraag... Ik moet plaatjes maken van 3 bij 5 cm. Deze moeten ook genielleerd worden. Het originele romeinse plaatje was van messing met 85% koper rest zink. Omdat de niello verhit moet worden voordat het smelt verdampt ook een deel zink. Daardoor wordt het plaatje niet mooi. Ik weet dat een legering van 85% koper, 10% tin en de rest zink dezelfde kleur zou hebben als de eerste. Maar alsnog zink....

De dichtheid van tin en zink liggen er dicht bij elkaar, dus zou ik misschien een legering kunnen maken van 15%tin en 85% koper? Ik heb hier een blokje liggen met de laatst genoemde samenstelling en hij is geel, net als messing. Mijn vraag is dus of een legering met 85%koper 15% zink (ongeveer) hetzelfde uiterlijk zou hebben als 85%koper en 15% tin. De eigenschappen zullen wel verschillend zijn, maar die zijn niet van belang. Het gaat puur om de kleur ervan. Verder: mocht het niet zo zijn, hoe zou ik dan de kleur zo dicht mogelijk kunnen benaderen

Ernaast: is korrelgrootte 1000 acceptabel om brons wat af te werken tussen vijlen en pollijsten in?
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Eerste vraag wet ik al. Ga gewoon 15% tin brons gebruiken.

verder heb ik nog deze: is korrelgrootte 1000 acceptabel om brons wat af te werken tussen vijlen en pollijsten in?

Ik moet een genielleerd plaatje hebben. Plaatje is 1mm dik en er moeten strepen van 1mm breed in gegraveerd worden en daarna genielleerd. ik heb geprobeerd om die plaatjes te gieten maar dat lukt niet. Ik wil graag weten hoe nielleren precies gaat en hoe ik de plaatjes moet graveren. Ik heb geen graveerstekers. Daarnaast moet het plaatje uit van die 15% brons gemaakt worden, hoe doe ik dat. Uitgieten en walsen daarna?
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Wie :??
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
bellie
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: donderdag 15-03-2007, 9:20
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: hengelo

Bericht door bellie »

als je geen haast hebt, eind oktober ga ik op school ni?lleren. 4 lessen, daarna hoop ik je het te kunnen vertellen, maar misschien kan ik ook wel een plaatje voor jou maken.

Groet Ellie
Alles van waarde is weerloos
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Latinitas schreef:Wie :??
Moeilijke materie voor de meesten van ons denk ik, maar Legendo Discimus....
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

bellie schreef:als je geen haast hebt, eind oktober ga ik op school ni?lleren. 4 lessen, daarna hoop ik je het te kunnen vertellen, maar misschien kan ik ook wel een plaatje voor jou maken.

Groet Ellie
Bedankt voor het aanbod :D !! Het is alleen niet 1 plaatje maar een stuk of 10 dus wel veel. Ik ben benieuwd van je hoe het gaat.

Ik ga gewoon die 15%-brons legering gebruiken, stuk gezonder enzo en de kleur verschilt toch niet veel.

Maar dan kom je dus op het 1e probleem. Plaatjes van 1mm dik gieten is erg moeilijk heb ik gehoord. Is er een mogelijkheid om zo`n stukje gegoten legering tot een plaatje te walsen of zoiets?

Als ik die plaatjes met een dikte rond de 1mm heb moeten ze gegraveerd worden. Hier heb ik 2 vragen: hoe gaat het graveren in z`n werk en van wie kan ik enkele graveerstekers overkopen? Dit is een tekening van die Romeinse. Het zijn dus veel rechte lijnen met driehoekjes.

Daarna heb ik een derde. Het plaatje met de gravure erin heb ik dan dus, maar het moet nog genielleerd worden. Ik heb niello en boraxine als flux. Maar hoe gaat het precies? Ik weet dat het boraxine en de niello met alkaar gemixt moeten worden, maar hoe dik moet dit zijn. Nadat het gemixt is moet het in de gravures gestopt worden, is daar nog iets speciaals mee. En daarna natuurlijk smelten, hoe dat: gewoon met zelfaanzuigende butaan brander? Het afwerken is gewoon schuren en klaar?

Veel vragen weer, maar ik heb nog nooit genielleerd.
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

als je met zoeken naar niello zoekt moet er ene topic over zijn!!!!!!


sry kan evne niet zoeken, ik ga op de bank liggen: hoofdpijn
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Ja inderdaad, het topic over hoe je niello maakt toch? Dat is ook zeker interessant en ik heb hem helemaal gelezen. Zit zelfs nog een recept bij van Romeinse niello, wat wil je nog meer voor een Romeinse replica 8) ? Ik zit alleen met het probleem dat ik niet weet hoe ik het niello moet verwerken. Moet het bijvoorbeeld eerst met vloeibare boraxine vermengt worden, of eerst het poeder in de gravures, en daarna wat vloeibare boraxine erop. Het hele proces dus vanaf het begin wil ik graag weten. Net als met dat graveren en het maken van een mooi bronsplaatje :oops: Beterschap trouwens voor je hoofdpijn, dat is altijd vervelend.
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik ben mijn Hammes al een poosje kwijt maar staat het daar niet in???? is er iemand die even kan kijken.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Dankje Ruud, heb nu weinig tijd dus ga in het weekend meteen acher dat water aan. Net als pollijstrood en schuurpapier. 1200 En 2000 heb ik niet namelijk. Ik begrijp alleen dit niet :oops: :
Laat het dus op de grond vallen
Voor de rest nog alleen die ene 2 vragen over hoe te graveren en hoe ik een mooi bronsplaatje kan maken (wals voor nodig?)

Ben verder ook benieuwd naar of ik clear varnish kan gebruiken om het dof worden tegen te gaan. Ik heb hier namelijk een busje staan. De ondergrond is natuurlijk het brons en dat niello.
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

[ .
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Het platslaan met hamer op een aambeeld is wel te doen, maar ik vrees dat ik het niet echt mooi kijg... Dus niet egaal vlak. Die plaatjes zijn daar "gevoelig" voor namelijk. Is het mogelijk dat iemand wat plaatjes van 10% tin brons walst met een dikte van niet meer dan 1mm (0,8 zou mooi zijn). Dan laat ik die 15% namlijk maar zitten om het niet nog moeilijker te maken. Natuurlijk wil ik wel de eventuele kosten op me nemen! Mocht er verder iemand zijn die een graveersteker over heeft dan hoor ik dat ook graag :)
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Latinitas.

Ik wals met veel ongenoegen 10% tinbrons tot welke dikte ik wil.
Maar het is echt veel werk. Jou plaatjes zijn denk ik gestempeld uit brons plaat. Een steker heb ik wel voor je maar daar word je vast niet blij van. Dat is geen eenvoudig werk. Dun gieten is wel mogelijk maar kost ervaring en dus erg veel doen. Ik denk dat je beter uit bent met messing plaat en dat met schrooiponsen verdiepen en dan nielleren. Maar om het zeker te weten zou ik graag meer details weten over hetgeen je wilt maken.

Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Plaats reactie